Ja det är jävligt tufft nu men jag hoppas att du inte hamnar i denna situationen. Hoppas ni klarar er för en sak är säker, så fort det lugnat ner sig och man kan börja leva normalt igen så kommer restauranger och cafeer att gå som tåget.Chefen min har inte sagt något än men jag kan räkna ut själv att det blir konkurs på mitt företag om det fortsätter som det gör i resturangbranchen.
Vart tar man ens vägen i dagens klimat som 24åring med enbart IT-erfarenhet från gymnasiet och 5 års erfarenhet i resturang/kafé branchen? Inget kortkort ännu. Har inte råd att plugga. Har betalat A-kassa sedan 2017 så har väl lite säkerhet men.
Jobb i livsmedelsbutik eller plock i e-handelslager?Chefen min har inte sagt något än men jag kan räkna ut själv att det blir konkurs på mitt företag om det fortsätter som det gör i resturangbranchen.
Vart tar man ens vägen i dagens klimat som 24åring med enbart IT-erfarenhet från gymnasiet och 5 års erfarenhet i resturang/kafé branchen? Inget kortkort ännu. Har inte råd att plugga. Har betalat A-kassa sedan 2017 så har väl lite säkerhet men.
Tufft läge. Om det finns ekonomiskt utrymme tror jag körkort är en stor fördel, kan generera ett jobb man annars inte skulle fått. Jag har samtliga körkort men jobbar inte med ”sånt” sedan många år tillbaka, jag skulle kunnat köra buss om det behövdes men har turen att sitta ganska ”säkert” i offentlig anställning och behöver inte oroa mig. Men som sagt, körkort, vanligt bilkort tänker jag, skulle kunna underlätta en hel del.Chefen min har inte sagt något än men jag kan räkna ut själv att det blir konkurs på mitt företag om det fortsätter som det gör i resturangbranchen.
Tack så mycket för era svar allihopa.
Jag funderar på att ta körkort nu under våren iallafall just av den anledningen (pappa skulle definitivt hjälpa till ekonomiskt vet jag tyvärr, förtjänar de inte).
Vi får se om vi överlever, har liksom endast gjort 2000-5000 kassa per dag senaste veckorna. Jobbar bara en person åt gången på min nuvarande station men hyrorna och andra kostnaderna tickar ju ändå såklart, inte minst sagt lönerna.
Ska ta ett snack med chefen snart och se hur det ser ut.
Efter att själv gått igenom en hel skuldsanering kan jag bara säga: vad hemskt, och att detta händer när du nästan är på väg ut i andra änden av tunneln. Visst måste KF kunna göra något, hjälpa dig på något sätt; som sämst kanske förlänga betalplanen så att du i alla fall får gå i mål? 5 år är enormt lång tid av detta vakum som en skuldsanering enligt de gamla reglerna utgör. Hoppas det ordnar sigDet som inte får hända har ju hänt nu på sluttampen av skuldsaneringen. Maken blev ju av med jobbet nästan direkt när han hade fått det och jag hade omprövat och får betala drygt 6000 kr mer per månad. Men hans a-kassa dröjer trots att han precis hann kvalificera sig enligt de tillfälliga Corona-reglerna. Så nu går vi in i fjärde månaden utan en krona i inkomst för honom. Och jag ligger efter med en inbetalning till skuldsaneringen, plus en elräkning, en barnomsorgsräkning, en internetsökningens och en telefonräkning (plus lite annat som inte är så viktigt). Måste ju prioritera dessa räkningar när januarilönen kommer för att inte drabbas av inkasso och kfm. Osäkert om jag klarar de tre månader som är kvar innan jag skulle blivit skuld- och anmärkningsfri. Vi är trötta och hungriga och lillgrabbens sista hela byxor gick just sönder och ljuset känns låångt borta!