Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Och ”vilken härlig människosyn” - jag tänker att om jag klarar att vara aktiv utan att deppa ihop borde väl andra klara det som inte har skulder (utanför forumet) ja ta mediciner och tryck i er och ligg och gråt då. Hjälper ingen. Man måste förändra och vara aktiv.
Funkar inte riktigt så... samhället består av miliontals olika individer, hundratals av dem har drivkraften att "rycka" upp sig och prestera ungefär som du, hundratals andra har inte det och så finns det dem som har liknande förutsättningar som en själv men lyckats ännu bättre och kommit ännu längre...

Att man själv utser sig till en måttstock vad andra ska klara av är dömande inställning.
Det är så många olika faktorer som spelar in. Du har massa grejer du kan sälja och få in cash, du sjukskriver dig inte förrän dagen innan du ska föda etc etc... vad glad och tacksam för det utan att döma andra du inte vet något om.

Senast ändrad:
Jag har jobbat som försäljningschef men sitter idag på andra sidan bordet med inköp.

Jag är strax över 30 idag, så pensionsåldern är lång borta.. Däremot har jag redan nu en tjänstepension på över 700.000kr, vilket som jag förstår de är sjukt bra för min ålder, lägg där till att arbetsgivaren sätter av ca 9000kr / månad och att jag själv förvaltar helt över mina pensionspengar (fondval) vilket jag förmodar kommer slå index varje år :)

I dagsläget känner jag inget behov av privat pensionssparande då det hade blivit småpengar jämfört med vad arbetsgivaren sätter av..

Håller med att pensionsstrukturen är helt fel, vi har nog bara sett början av fattigpensionärer..

Du låter helt klart överbetald om dom lägger in en sådan summa ;)

Skulle aldrig betala den summan för en inköpare i din ålder, beror väl dock lite på vad du köper in?

Vilken typ av bransch är du i ?

Och fonder har gått upp i 10 år på grund av expansiv ansvarslösa krediter. Så småningom om kommer hundratals miljarder av dessa fondpengar raderas. Och alla dessa företags obligationer som är A rated med är junk är helt sjukt. Och där pratar vi att lura folk på stor skala, där våra rating bolag som SP och Moody med och bidrar.

Har haft konstgjord andning sedan 2009 i ekonomin, ungefär som många här med skulder gjort :)

Senast ändrad:
https://www.svd.se/flest-fortidspensionarer-i-sverige

En väsentlig skillnad är att i välfungerande länder så behöver inte skattebetalarna finansiera samhällets bottenskrap. Väljer man att inte arbeta så väljer man samtidigt bort sin möjlighet till bostad och mat på bordet.
och vilka länder tänker du på i sammanhanget? Ju bättre ett land "fungerar" desto mindre utslagna medborgare finns det i landet, desto mindre skillnad mellan rik och fattig... och det är väl skatterna som finansierar det, såvida det inte är ett land rikt på olja??

Nja, det är en kombination av flera saker..

Har du en lön över 7,5 basbelopp och kollektivavtal så sätter arbetsgivaren av 30% av din lön.. Då tickar det på ganska fort.

2018 deklarerade jag 750.000kr
2017 635.000
2016 590.000
Osv..

Jag har haft lite tur med fondval som har gett en helt absurd värdeutveckling (ca 120% på 3år)

Ibland ska man ha lite tur också :)
ok, grattis, vad har du valt för fond som ger så bra?
jag har inte fått så dålig utveckling själv tror att det stod +35% i år på min tjänstepension hos AMF och premiepensionen hos Pensionsmyndigheten visade +25% i år. mitt privata hos Folksam går plus men inte så mycket

Du låter helt klart överbetald om dom lägger in en sådan summa ;)

Skulle aldrig betala den summan för en inköpare i din ålder, beror väl dock lite på vad du köper in?

Vilken typ av bransch är du i ?

Och fonder har gått upp i 10 år på grund av expansiv ansvarslösa krediter. Så småningom om kommer hundratals miljarder av dessa fondpengar raderas. Och alla dessa företags obligationer som är A rated med är junk är helt sjukt. Och där pratar vi att lura folk på stor skala, där våra rating bolag som SP och Moody med och bidrar.

Har haft konstgjord andning sedan 2009 i ekonomin, ungefär som många här med skulder gjort :)

Det är lite svårt att svara, då det blir lite för specifikt om jag går in på detaljer..
Jag har en chefstjänst, där jag bland annat ansvarar för inköp på ca 100 miljoner. Mitt arbete avspeglas väldigt mycket på bolagets resultat.

Om jag får säga det själv, så är jag utan tvekan värd det dubbla ;)

I början av mitt arbetsliv så sattes tjänstepensionen in på Swedbank, jag valde då en av deras Robur fonder, ny teknik. Dit har alla pengarna gått under 10-12år, självklart var det bara små belopp till en början. Men nu börjar de bli roligt att följa.

Jag känner igen de där med konstgjord andning, jag blev nyligen av med min sista betalningsanmärkning och för första gången i mitt vuxna liv så lever jag utan anmärkningar och är nära en ekonomi där jag inte längre behöver maxa alla krediter varje månad.

Det är lite svårt att svara, då det blir lite för specifikt om jag går in på detaljer..
Jag har en chefstjänst, där jag bland annat ansvarar för inköp på ca 100 miljoner. Mitt arbete avspeglas väldigt mycket på bolagets resultat.

I början av mitt arbetsliv så sattes tjänstepensionen in på Swedbank, jag valde då en av deras Robur fonder, ny teknik. Dit har alla pengarna gått under 10-12år, självklart var det bara små belopp till en början. Men nu börjar de bli roligt att följa.

Jag känner igen de där med konstgjord andning, jag blev nyligen av med min sista betalningsanmärkning och för första gången i mitt vuxna liv så lever jag utan anmärkningar och är nära en ekonomi där jag inte längre behöver maxa alla krediter varje månad.
riktigt grym fond, jag köpte lite av den åt dottern när hon var 1år.
ränta på ränta effekten måste vara riktigt fin för er som har haft den lite längre :)

Menade såklart inget personligen, men mött många inköpare/upphandlare :) arbetslivs erfarenhet har varit viktigt då för att man inte ska lura av dom byxorna så att säga ;) du är väldigt ung det jag syfta på mest.

Är själv värd 10X min lön, haha ;)

Nyfiken - vad har du i lön på en sån tjänst?

Funkar inte riktigt så... samhället består av miljontals olika individer, hundratals av dem har drivkraften att "rycka" upp sig och prestera ungefär som du, hundratals andra har inte det och så finns det dem som har liknande förutsättningar som en själv men lyckats ännu bättre och kommit ännu längre...

Att man själv utser sig till en måttstock vad andra ska klara av är dömande inställning.
Det är så många olika faktorer som spelar in. Du har massa grejer du kan sälja och få in cash, du sjukskriver dig inte förrän dagen innan du ska föda etc etc... vad glad och tacksam för det utan att döma andra du inte vet något om.

Ja, jag vet inte hur det känns för någon annan än mig och jag vet att vi är olika. Måste själv göra något för att känna mig okej med mig själv, så känner väl att det gnager i mig när människor mår dåligt. Jag var inte arg, mer frustrerad över attityden hos många jag möter, "jag vill göra något men orkar inget/har inga idéer/kan inte/vill inte.
Min syster är en som såsar, vill skaka om henne och hjälpa men man får ju inte sätta sig över.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp