Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Det är inte så lätt att bli långtidssjukskriven i dagens samhälle. Och att leva på ekonomiskt bistånd har jag svårt att se är en målsättning för många.

https://www.svd.se/flest-fortidspensionarer-i-sverige

Den finns det i alla samhällen människor som av olika skäl inte uppfyller sin plikt som medborgare/medmänniska men så ser världen ut.

En väsentlig skillnad är att i välfungerande länder så behöver inte skattebetalarna finansiera samhällets bottenskrap. Väljer man att inte arbeta så väljer man samtidigt bort sin möjlighet till bostad och mat på bordet.

Och automatiseringen är inget hinder mot jobba i Sverige. Det är gratis att skola om sig, till och med inkomstbringande.

En väsentlig skillnad är att i välfungerande länder så behöver inte skattebetalarna finansiera samhällets bottenskrap. Väljer man att inte arbeta så väljer man samtidigt bort sin möjlighet till bostad och mat på bordet.

Och automatiseringen är inget hinder mot jobba i Sverige. Det är gratis att skola om sig, till och med inkomstbringande.

"En väsentlig skillnad är att i välfungerande länder så behöver inte skattebetalarna finansiera samhällets bottenskrap. Väljer man att inte arbeta så väljer man samtidigt bort sin möjlighet till bostad och mat på bordet."
Inte svårt att förstå din människosyn när du nämner sjukskrivna människor som bottenskrap. Hoppas inte du på riktigt jobbar som kronofogde med den synen. Spännande också att du generaliserar in alla som inte arbetar som några som "väljer" att inte arbeta.

Fin människosyn och en artikel från 2005 som ska stödja din teori. Det har hänt mycket sen dess. Och även om det skulle vara likadant så är människan och livet mycket mer komplext än en siffra. Det är många som inte kan arbeta. Var istället lyckligt lottad att du inte är ett av de.

Automatisering är inget hinder men att skola om sig är inte lika enkelt för alla. Och kanske inte heller lämpliga för alla de arbeten där det råder brist.

Och vad är det med att folk sjukskriver sig hela tiden. Jag jobbar alltid heltid tills dagen innan jag föder barn. Jobbar heltid när jag pluggar heltid. Nu kanske du är sjuk men andra i samhället verkar så lata.
Känner folk som sjukskriver sig som ändå orkar gå på kalas och sminka upp sig, blir så arg, det är så falskt.
Vad bra för dig då, att det har gått så bra för dig. Alla har olika förutsättningar. Det finns gravida som har väldigt mycket problem under sin graviditet tex.

Folket som ’går på kalas och sminkar upp sig’ har kanske ett inre som skriker och vill se bra ut för andra? Det behöver inte alltid synas.

Idag mår jag som sagt bra, erfarenheten från min sjukskrivning har varit väldigt nyttig för mig och även om jag mådde skit då, så är jag glad att jag har gått igenom de.

För mig är karriären viktig, för andra inte.. svårt att säga men som är lyckligast i längden. Nu har jag en roll där jag får resa över hela världen, slipper slita ut mig fysiskt och har ett ganska bra liv generellt :) jag tänker också mycket på framtiden och tänker minsann inte leva som fattigpensionär när den tiden kommer om sådär 30år (vilket oroar mig mycket), tack vare en hög avsättning från arbetsgivaren så slipper jag tänka så mkt på privat pensionssparande :)

Min sambo tänker motsatt och är glad för sitt 7-16 jobb, lever mer i nuet och är förhoppningsvis lycklig hon också ;)

Jobbar du med sälj?

Behövs privat sparande också för att du ska vara i närheten av din lön när du jobbade.

Behövs en jättereform angående pension som belönar de som jobbat i 30-40 år.

Idag skiljer det 400kr för t.ex en som haft kommunal tjänst från en person som inte gjort ett skit hela sitt arbetsliv.

Är helt skevt enligt mig. Detta är riktiga och faktiska siffror.

Vi har facket att tacka för mycket i detta land.
ja dom var säkert bra att ha förr i tiden, men när gjorde facket senast något bra? dom har spelat ut sin roll och behövs inte längre.
jag glömmer aldrig morsans strejk på tidigt 2000-tal, strejken pågick tills fackpamparna fick en fet löneförhöjning, arbetarna fick ingenting.
många rapporter om hur fackmänniskorna missköter sig och åker på lyxresor med pengarna från medlemsavgifterna, har fått liknande bekräftat från mitt eget fack, där facket förstör för mig för att tvinga arbetsgivaren att betala vite som sedan facket använder till att åka till Gröna lund med :(

Jobbar du med sälj?

Behövs privat sparande också för att du ska vara i närheten av din lön när du jobbade.

Behövs en jättereform angående pension som belönar de som jobbat i 30-40 år.

Idag skiljer det 400kr för t.ex en som haft kommunal tjänst från en person som inte gjort ett skit hela sitt arbetsliv.

Är helt skevt enligt mig. Detta är riktiga och faktiska siffror.
Jag har jobbat som försäljningschef men sitter idag på andra sidan bordet med inköp.

Jag är strax över 30 idag, så pensionsåldern är lång borta.. Däremot har jag redan nu en tjänstepension på över 700.000kr, vilket som jag förstår de är sjukt bra för min ålder, lägg där till att arbetsgivaren sätter av ca 9000kr / månad och att jag själv förvaltar helt över mina pensionspengar (fondval) vilket jag förmodar kommer slå index varje år :)

I dagsläget känner jag inget behov av privat pensionssparande då det hade blivit småpengar jämfört med vad arbetsgivaren sätter av..

Håller med att pensionsstrukturen är helt fel, vi har nog bara sett början av fattigpensionärer..

Tror jag har cylinda? Jag lagade själv. Fick litet utbrott över den när 3e uppsättningen sängkläder låg i badrummet och behövde omfattande tvättning. Ställde mig och skakade om maskinen. Vips ramlade det ner så jag kunde plocka ut några hårnålar i lilla luckan vid golvet. Sen började den funka.
Synd att dom är så otroligt långsamma när man tvättar med högre temp. Får nog knacka på hos grannen och förvarna om att det kommer tvättas halva natten..

Jag har jobbat som försäljningschef men sitter idag på andra sidan bordet med inköp.

Jag är strax över 30 idag, så pensionsåldern är lång borta.. Däremot har jag redan nu en tjänstepension på över 700.000kr, vilket som jag förstår de är sjukt bra för min ålder, lägg där till att arbetsgivaren sätter av ca 9000kr / månad och att jag själv förvaltar helt över mina pensionspengar (fondval) vilket jag förmodar kommer slå index varje år :)

I dagsläget känner jag inget behov av privat pensionssparande då det hade blivit småpengar jämfört med vad arbetsgivaren sätter av..

Håller med att pensionsstrukturen är helt fel, vi har nog bara sett början av fattigpensionärer..
låter sjukt bra med 700.000 redan nu är själv 32½ och alltid jobbat heltid med en massa övertid har nu 193.000 i tjänstepension, undrar ju nästan hur du har lyckats, riktigt fet lön? eller att din arbetsgivare har betalat in tjänstepension även när dom inte behövde? för det är väl bara från 26 års ålder som dom behöver betala in, eller det har kanske med vilken bransch och kollektivavtal det är.

själv så litar jag inte på systemet så jag ser till att ha privat pensionssparande vid sidan om

låter sjukt bra med 700.000 redan nu är själv 32½ och alltid jobbat heltid med en massa övertid har nu 193.000 i tjänstepension, undrar ju nästan hur du har lyckats, riktigt fet lön? eller att din arbetsgivare har betalat in tjänstepension även när dom inte behövde? för det är väl bara från 26 års ålder som dom behöver betala in, eller det har kanske med vilken bransch och kollektivavtal det är.

själv så litar jag inte på systemet så jag ser till att ha privat pensionssparande vid sidan om
Nja, det är en kombination av flera saker..

Har du en lön över 7,5 basbelopp och kollektivavtal så sätter arbetsgivaren av 30% av din lön.. Då tickar det på ganska fort.

2018 deklarerade jag 750.000kr
2017 635.000
2016 590.000
Osv..

Jag har haft lite tur med fondval som har gett en helt absurd värdeutveckling (ca 120% på 3år)

Ibland ska man ha lite tur också :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp