Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Suck, det var inte så jag sa. Jag menar att resan till ” nykterhet” inte alltid är rak. Oftast så måste man nå botten innan man kan sluta sitta med armarna i kors. Som sagt drogen är starkare än förnuftet.
Absolut, det är inte alltid en rak väg men även den längsta resa börjar med ett litet steg

Suck, det var inte så jag sa. Jag menar att resan till ” nykterhet” inte alltid är rak. Oftast så måste man nå botten innan man kan sluta sitta med armarna i kors. Som sagt drogen är starkare än förnuftet.
Jag vet hur starkt ett beroende är. Jag har en lite avig iställning till alkohol. Kan inte riktigt kontrollera hur mycket jag dricker när jag dricker därför dricker jag inte så ofta. Skulle gärna vilja ta en öl ibland men kan inte det för att det stannar inte vid bara en öl liksom.

Just det jag menar, det är för mycket generaliseringar på detta forum. Om man hävdar att man har ett spelmissbruk så är det accepterat. Det är för mig otroligt att alla här skulle hamnat i skuldfällan pga spelberoende.
Jag ser det ständigt på stan osv, folk med nyaste iPhone:en, kontant kostar den 10.000-12.000 via sin operatör 600-700/mån. Man ska ha alla kanalpaket, snabbaste bredbandet, man åker på skidsemester, solsemester samt en weekend på spa nånstans. Man har 1-2 bilar, båda max 3 år gamla, kanske en båt, sommarstuga. Barnen har nyaste telefonen, Adidasskor för 2200kr paret, jag kan fortsätta hur länge som helst.
Visst spelmissbruk har alltid funnits och fördärvat många liv men jag tror inte det är den stora boven till (över)skuldsättning, oavsett vilket så ligger ansvaret på den enskilda individen.

Jag tjänar inte 70.000 idag har jag ju sagt! Har levt ett liv i sus och dus med fet löner, feta bonusar och sett/gjort en hel del sjuka saker men har idag skalat ner det till förmån för andra saker. Var inget lätt beslut men hjulen snurrade lite för fort, störde mig något enormt på att ständigt jaga allt jag skrev ovan. INGEN bryr sig vilken telefon jag har, livet blir inte bättre om jag köper en ny iPhone varje år, jo kanske de på Apple... Handen på hjärtat, är er skuldsättningen något som skett pga enbart spel eller finns det fler faktorer som bidragit? Facebook, Instagram osv kräver att man håller en viss nivå på saker. Jag har vänner som lånar pengar av mig ibland, för att köpa vardagliga saker som ma, bensin, cigg osv samtidigt som de lägger upp bilder på Facebook med helrör, utekvällar och allt annat (jag får alltid tillbaka mina pengar så spelar ingen roll vad de gör med pengarna egentligen)

Vet inte om jag uttrycker mig klantigt eller om ni inte förstår riktigt vad jag försöker säga men jag köper inte att enbart spelande är anledningen till att 95% av alla ni hänger här. Det måste finnas andra saker som gör att ni hamnat i skuldfällan. Oavsett så är det inte en lösning att ta nya lån, man måste stanna upp, ta ansvar för vad man gjort och se till att lösa situationen. Har du jobb med låg lön, ta ett jobb till, eller 2, leta burkar, sälj av vad du har av värde hemma, allt för att betala av skulderna. Att inte göra något och hoppas på skuldsanering löser inget, att säga att löneutmätning inte löser något funkar inte heller. Det löser inget om man betalar in 8000 men skulderna växer med 9000, då måste man betala in 15000. Skaffa extra jobb, panta osv. Man måste svälja stoltheten, om någon ser dig i kassan på McDonalds, so what? Du jobbar för att förbättra din situation, du gör något. Ja, du förstår vad jag menar.

Nu blev detta rent plötsligt ett helt annat inlägg än vad jag tänkt mig...

Jag tror inte någon här är lat direkt ^_^ tror många just samlar burkar och säljer saker och fixar. Det finns människor som lever som får men tror inte såna hänger på ett lånforum för att fixa saker.

De flesta här på forumet uppfattar jag som att de försöker ta tag i sina problem. Sedan kan det ta olika lång tid innan man finner ork att gå till botten med problemet, finns många fler anledningar än spelmissbruk som gjort att man sitter här. Däremot är det bra att ha forumet som ventil när man är uppe mitt i allt och ångesten lurar runt hörnet.

De flesta här på forumet uppfattar jag som att de försöker ta tag i sina problem. Sedan kan det ta olika lång tid innan man finner ork att gå till botten med problemet, finns många fler anledningar än spelmissbruk som gjort att man sitter här. Däremot är det bra att ha forumet som ventil när man är uppe mitt i allt och ångesten lurar runt hörnet.

Ja, om man mår dåligt deluxe kan det kanske ta tid. Tänkte på om man bara har vanliga saker, trött, jobb, ungar, mat att laga, städning och inte känner sig deppig. då jobbar man väl på.

Ja, om man mår dåligt deluxe kan det kanske ta tid. Tänkte på om man bara har vanliga saker, trött, jobb, ungar, mat att laga, städning och inte känner sig deppig. då jobbar man väl på.
Precis, även jag är övertygad att de flesta gör allt de kan utifrån sina förutsättningar att reda ut saker och ting. Tyvärr är att be om hjälp något som kan ses som skamfyllt när man hamnat i en sits som man skulle kunna slita av sin vänstra hand för att kunna reda ut på egen hand.

Skatterna...
@Lasseman ja tänker på skatterna som förändrades nu vid årskiftet... Justeras då beloppen för gällande löneutmätning?
Ja åberopar främst Media avgiften och här nere i Skåneland, så höjs även landstingsskatten rätt radikalt från årsskiftet?!
Det borde väll innebära (om ja tänker rätt) att skatten kommer äta på mitt förbehållsbelopp om gällande löneutmätningsbelopp ligger still eller tänker jag fel?!

@Lasseman kan Du även svara på detta, så hade ja varit tacksam ? :)

@Lasseman kan Du även svara på detta, så hade ja varit tacksam ? :)

Det räknas om för nya normalbelopp och justeringar i skattetabellerna, görs automatiskt under januari, eller om någon räknar om något manuellt av någon anledning så tas den ändringen i samma sväng.
Det brukar spridas ut under några veckor, gissar att det beror på att man inte vill dränka postnord.

Byter man skattetabell görs inte någon automatisk grej för det, det måste någon berätta. Det kommer dock i praktiken förbehållas rätt ändå då jag antar att arbetsgivaren använder aktuella skattetabeller.

Det räknas om för nya normalbelopp och justeringar i skattetabellerna, görs automatiskt under januari, eller om någon räknar om något manuellt av någon anledning så tas den ändringen i samma sväng.
Det brukar spridas ut under några veckor, gissar att det beror på att man inte vill dränka postnord.

Usch & fy... då innebär det att nytt brev från KF är på väg till arbetsgivaren alltså?! :(
Vet du om det blir någon förändring gällande förbehållsbeloppet i år ?!!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp