Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

En annan sak som slog mej, när jag gick igenom alla skåp och lådor i köket i samband med fuktskadan och hittade alla de kokböcker som jag fått från farmor för sisådär 45 år sedan (moderna då) är att antalet ingredienser i ett recept är förhållandevis få jämfört med dagens recept på nätet, vilket också skapar onödiga kostnader. Så bara för skoj skull, och det blev gott, så har vi börjat laga mat från dessa lite äldre recept, samt att vi kollar efter recept på nätet med få ingredienser. Man ska vara medveten om att på den tiden lade man upp emot 50% av den disponibla inkomsten på mat mot dagens max 15%, så inget fick gå till spillo förr.
Här kommer ett par bra, lite moderna, pastarecept som spar både tid och pengar:
https://www.koket.se/one-pot-pasta
https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/Adwg5M/pasta-cacio-e-pepe
One-pot är så praktiskt och så gott.
Pasta Cacio e pepe brukar jag också göra, går åt mkt ost, blir supergott. Alfredo är också en favorit.

One-pot är så praktiskt och så gott.
Pasta Cacio e pepe brukar jag också göra, går åt mkt ost, blir supergott. Alfredo är också en favorit.
Japp och har man lite ostskalkar över så kan man använda dem :)

Japp och har man lite ostskalkar över så kan man använda dem :)
Brukar lägga ostrester i frysen som man sen kan använda i matlagning. Samma med små körsbärstomater och andra tomater, som vi inte kommer äta upp innan de blir dåliga... in i frysen och sen använda i matlagning. Det känns bra när man kan ta tillvara på allt utan att behöva slänga.
Vi har en vegetarian i familjen och det är en utmaning ibland men nu i veckan gjorde jag en vegetarisk lasagne med färska lasagneplattor och vegofärs. Det märktes knappt att det inte var köttfärs i såsen. Har varit skeptisk mot vegofärs men har lärt mig att gilla den. I helgen tänkte jag göra en tacopaj med vegofärs så får vi se hur den blir.

Här kan man fynda mycket och göra ett slag för miljön, de levererar i hela landet eftersom det inte är färskvaror som behöver kyl eller frys:

https://www.matsmart.se/

Här kan man fynda mycket och göra ett slag för miljön, de levererar i hela landet eftersom det inte är färskvaror som behöver kyl eller frys:

https://www.matsmart.se/
Man kan göra en del fynd men de säljer kylvaror som dressing, majonnäs och senap som gått ut för flera månader sedan så jag är inte jätteförtjust för jag vet helt säkert att jag kollade utg datum när jag beställde men fick utgångna varor och det kan vara okej för en del varor men i det här fallet ville jag vara säker på att några av grejerna inte hade gått ut så därför la jag ner tid på att kolla extra noga. Har därför bara beställt en gång.

Man kan göra en del fynd men de säljer kylvaror som dressing, majonnäs och senap som gått ut för flera månader sedan så jag är inte jätteförtjust för jag vet helt säkert att jag kollade utg datum när jag beställde men fick utgångna varor och det kan vara okej för en del varor men i det här fallet ville jag vara säker på att några av grejerna inte hade gått ut så därför la jag ner tid på att kolla extra noga. Har därför bara beställt en gång.
Det är just det att reglerna för bäst före datum är ganska trubbiga och sunt förnuft saknas hos många konsumenter, ägg till exempel kan hålla upp till ett år i rumstemperatur. När jag var liten och vi hade höns på landet så fick vi hur mycket ägg som helst om min mamma hade ett system så hon visste vilka som var äldst (bäst att baka med) och dem använde hon genom att knäcka ett och ett i en kopp för att kolla så att de inte blivit dåliga (man känner och ser det direkt), de färskare använde hon för att koka ägg till frukost. Värst var det när hon fick för sej att odla pumpa, blev helt galet många, så till slut var det pumpa i nästan allt vi åt, innan hon kom på att göra chutney på dem.
Åter till datummärkningen, exempelvis sätts ett års hållbarhet på knäckebröd helt slentrianmässigt av producenterna fastän alla vet att hållbarheten är längre än så. Sylt, saft, marmelad mm som har hög sockerhalt håller i evigheter, honung likaså. Sedan kan livsmedel mögla fortare än datummärkningen anger, ett mycket klassigt exempel är korv/hamburgerbröd (utan konserveringsmedel) som när det är mycket varmt och fuktigt, kan mögla i förtid. Många är dåliga med handhygienen när de tar fram bröd (ibland kommer även små smutsiga barnfingrar in i påsarna) och sedan när man ska spara resten i påsen så möglar det. Förr fick man ständigt höra att inga fingrar i maten, man fick nästan stryk om man kände med fingrarna i kräftkoket eller försökte smaka av med en redan använd sked :) Det enda datum som man ska vara riktigt noga med är "Sista förbrukningsdatum". Läs gärna mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Datumm%C3%A4rkning

Det är just det att reglerna för bäst före datum är ganska trubbiga och sunt förnuft saknas hos många konsumenter, ägg till exempel kan hålla upp till ett år i rumstemperatur. När jag var liten och vi hade höns på landet så fick vi hur mycket ägg som helst om min mamma hade ett system så hon visste vilka som var äldst (bäst att baka med) och dem använde hon genom att knäcka ett och ett i en kopp för att kolla så att de inte blivit dåliga (man känner och ser det direkt), de färskare använde hon för att koka ägg till frukost. Värst var det när hon fick för sej att odla pumpa, blev helt galet många, så till slut var det pumpa i nästan allt vi åt, innan hon kom på att göra chutney på dem.
Åter till datummärkningen, exempelvis sätts ett års hållbarhet på knäckebröd helt slentrianmässigt av producenterna fastän alla vet att hållbarheten är längre än så. Sylt, saft, marmelad mm som har hög sockerhalt håller i evigheter, honung likaså. Sedan kan livsmedel mögla fortare än datummärkningen anger, ett mycket klassigt exempel är korv/hamburgerbröd (utan konserveringsmedel) som när det är mycket varmt och fuktigt, kan mögla i förtid. Många är dåliga med handhygienen när de tar fram bröd (ibland kommer även små smutsiga barnfingrar in i påsarna) och sedan när man ska spara resten i påsen så möglar det. Förr fick man ständigt höra att inga fingrar i maten, man fick nästan stryk om man kände med fingrarna i kräftkoket eller försökte smaka av med en redan använd sked :) Det enda datum som man ska vara riktigt noga med är "Sista förbrukningsdatum". Läs gärna mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Datumm%C3%A4rkning
Håller med, massa mat går att äta efter att best före datum passerat. Det var inte det jag menade, utan jag köpte varor som hade best före datum fram i tiden men fick utgången senap, majonnäs och dressing i flaska trots att jag kollade datumen när jag beställde. Såg ut som att majonnäsen hade skärt sig. Datumen på de tre varorna stämde inte med de datum som stod på nätet.
Annars kan man göra fynd på torrvaror och festis bl a

Så trist att ni har en knut där som inte vill lossna, ngt skaver. Din fru blir ofta arg och verkar inte vara nöjd med upplägget kring ekonomin och du är frustrerad och olycklig. Har ni tagit upp ekonomin i samtalshjälpen ni får (om jag inte minns fel så pratade ni med ngn)? Det är väldigt tärande för en relation att bråka om pengar. Det finns lösningar för alla par. Men din fru måste vara beredd att kompromissa och själv ge och inte bara sätta villkoren helt själv. Det blir inte bra för ngn av er.

Jag pratar enskilt och hon med. Det kan bli så att vi ska prata gemensamt i framtiden.

Jag ska öva på att säga nej och stå upp för mina behov. Vet att jag är för snäll tyvärr

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp