Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Ok men om man inte kan utmäta ngt som ngn annan äger så betyder det att kf inte kan ta bilen om kvinnan visar papper på att det är hennes bil?
Hur blir det om en skuldsatt person kör en bil som ett företag äger(och som inte är den skuldsattes egna företag)?

Det beror på. Hon ska kunna bevisa att bilen är hennes, om det är med "visa papper" vet jag inte.
Bör vara samma, är ingen större skillnad på indrivning på privatperson och företag.

"Hon har kontaktat bilfirman som menar att Kronofogden inte kan ta en bil som kvinnan äger"
Kontaktat bilfirman? Har hon kontaktat fler som inte har något att säga till om i ärendet? Interflora? Charkdisken på ica? Något måleri?
Man kan inte utmäta något någon annan äger men det är som den dom intervjuar säger, kör dom anses dom äga.

Eftersom bilen är köpt på kredit (billån) och bilen är ca ett år gammal, så antar jag att billånet tangerar värdet på bilen.

rätta mig om jag har fel, men bilfirman har väl rätt mycket att säga till om här, lånet är ju knutet till bilen...

Nej då, du skräms inte men har det i bakhuvud att det inte är helt 100 att ta bort l inifrån hur som helst. Är väldigt okunnig i ämnet och vill inte göra ngt som kan leda till att öl något som inte försäkringen skulle täcka.
När du säger uttag på balkongen avsedd för utomhusbruk menar du typ själva grenuttaget eller menar du att man drar el ute på balkongen och sätter fast ett vanligt uttag som de man har inne, som sitter i väggen?
Det kanske finns eluttag på balkongen på nya hus? Vårt är byggt på 50-talet tror jag.

Ja, jag menade ett fast monterat uttag. Klassat för utomhusbruk. Ganska vanligt förekommande på nya såväl som gamla hus. Mitt gamla hus från 40-talet har heller inget på balkongen, än.

Eftersom bilen är köpt på kredit (billån) och bilen är ca ett år gammal, så antar jag att billånet tangerar värdet på bilen.

rätta mig om jag har fel, men bilfirman har väl rätt mycket att säga till om här, lånet är ju knutet till bilen...

Ja bilfirman har inget att säga till om, möjligen finansbolaget men dom brukar vara nöjd att få igen pengarna.
Jag har till skillnad från dig ingen aning om hur stort lånet är, det står inte i artikeln vad jag ser. Det är inte helt ovanligt att folk betalar av billån på ganska kort tid eller lagt mer än 20% kontant

Fullkomligt helt JÄVLA horribelt :mad: Sen kan andra tycka vad fasiken dom än vill!

Håller med, fruktansvärt om någons skatteskulder blir reglerade med en bil hen är ägare till.

Håller med, fruktansvärt om någons skatteskulder blir reglerade med en bil hen är ägare till.

Jag bara väntade på Din kontring !! Verkligen...

Ja, jag vidhåller det absurda i att man tar någon annans fordon!

Jag bara väntade på Din kontring !! Verkligen...

Ja, jag vidhåller det absurda i att man tar någon annans fordon!
Fast då måste man först ta reda på vems fordon det är vilket dom verkar göra nu, och kommer dom fram till att hon inte kunnat visa att det är hennes så är det väl inte så konstigt att det då kan utmätas eftersom det är hans.

Jag ska stå med på en sån där kontroll till veckan, lite omväxling mot att titta på flyttfirmor som tömmer lägenheter

Ja bilfirman har inget att säga till om, möjligen finansbolaget men dom brukar vara nöjd att få igen pengarna.
Jag har till skillnad från dig ingen aning om hur stort lånet är, det står inte i artikeln vad jag ser. Det är inte helt ovanligt att folk betalar av billån på ganska kort tid eller lagt mer än 20% kontant

nja många bilfirmor har eget finansbolag. T.ex vw,BMW,Mercedes osv. Värdeminskningen första året på en ny bil är ca 20-30 % så finansbolaget/bilfirman bör ta alla pengar som blir vid en försäljning. Eftersom dem säger att fogden inte kan ta bilen, kanske de t.o.m räknar med en restskuld.

vore konstigt om fogden kunde tvångsförsälja en bil som har billån på t.e.x 350 000 och sälja den för 300 000. Om den som gett ut billånet inte vill det.

sen förstår jag naturligtvis varför dem tar en bil som körs runt av någon med skulder, hade dem inte gjort det hade ju alla med skulder bara skrivit över sin bil på någon annan så att den aldrig kunde utmätas...

Kan ju va så i detta fallet också, verkar konstigt att aldrig ha ägt en bil och helt plötsligt köpa en helt ny bil samtidigt som maken hamnar hos fogden...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp