Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Om vadå stämmer? Att hans bil är utmätt är ju fastställt - också att det har gått rätt till för lagstiftningen säger det.
Jag vill ha myndigheternas sida också tänker jag för att se vad som inte stod i tidningen om det saknas något.
Men som jag sa. Är det hela sanningen i tidningen så är det för jäkligt att det sker även om det bara sker 1 gång är det 1 gång för mycket.

Ett rättsystem är inte ofelbart och det krävs att man gör ändringar ibland. Här kanske vi har något sådant och då är det genom tidningen man kan uppmärksamma politiker för att få till en ändring.

Är det någon som har läst hela artikeln och inte bara ingressen till det som är bakom betalvägg?

Är det någon som har läst hela artikeln och inte bara ingressen till det som är bakom betalvägg?
Japp!
Handlar om att han skickat in information kring köp och även offert från verkstaden där hämtning och lämning hemifrån fanns på offerten.
Förstås även andra kvitton och dokumentation för att styrka att han är ägaren. Men KFM tyckte inte det var tillräckligt (vilket inte är märkligt med tanke på hur dem tar beslut ibland).
Sen lite hur han inte kan handla längre utan får skicka frugan.

Den låstes nyss.

En man som saknar ben (tror jag?) lämnar in sin bil på lagning hos en mekaniker. Mekanikern provkör bilen. Mekanikern har skulder. KFM tar bilen. Nu kan inte Kenneth lämna huset.

Andreas Köhler, kronoinspektör på myndigheten, säger att han och hans kollegor har rätt att utmäta ett fordon om föraren till bilen har skulder – trots att föraren inte står som ägare till bilen.
– Grundprincipen är att den som kör fordonet äger fordonet. Fordonsregistret är inget juridiskt ägarregister. Det blir upp till en person att bevisa att det de facto är den personens bil om vi utmäter den, säger Andreas Köhler.

Bussförare äger alltså bussen med logiken ovan för att inte nämna tåg och fartyg. Kanske kan bli nästa steg, om en pilot med skulder flyger en Boeing kan ju Köhler med kollegor utmäta planet på Kastrup och sen får sedermera SAS bevisa att planet faktiskt är deras.

På archive.is kan man läsa det mesta bakom betalväggar:
"
– Grundprincipen är att den som kör fordonet äger fordonet. Fordonsregistret är inget juridiskt ägarregister. Det blir upp till en person att bevisa att det de facto är den personens bil om vi utmäter den, säger Andreas Köhler.
Enligt honom är det inte helt ovanligt att skuldsatta personer skriver en bil på någon annan för att slippa få den utmätt."

Jag fattar det som att bilen bara är utmätt tillfälligt. Men om man verkligen bevisar att det är mans egna bil får man tillbaka den. Problemet är ju att det måste prioriteras omedelbart. Funkar inte så bra att leva utan bil en längre tid för vissa

& även om mannen får rätt i TR så är ju skadan redan skedd för stackaren kan inte lämna sitt boende nu på kanske 1 - 1.5 år fram tills domen kommer.

Helt sjukt att ni är ett par som sitter och tycker den här lagstiftningen är bra och rimlig, smått osannolikt faktiskt.

Jag fattar det som att bilen bara är utmätt tillfälligt. Men om man verkligen bevisar att det är mans egna bil får man tillbaka den

Problemet är att mannen saknar ben och behöver bilen för att ta sig runt och nu måste han vara fängslad i sitt egna hem tills att domen kommer.

Problemet är att mannen saknar ben och behöver bilen för att ta sig runt och nu måste han vara fängslad i sitt egna hem tills att domen kommer.
Ja, det är ett stort problem om det innebär att man är utan bil längre tid för en del. Man måste nästan få en lånebil tills ärendet är klart.

Blir min iphone stulen eller trasig och jag har ett försäkringsärende så får jag såklart en lånetelefon tills ärendet är klart.
Samma om jag blir rånad/hackad/skimmad på banken och gör polisanmälan. Dom lånar ut räntefritt beloppet som försvunnit tills ärendet är hanterat så fort det finns en polisanmälan inne och ärende öppet utan fördröjning

& även om mannen får rätt i TR så är ju skadan redan skedd för stackaren kan inte lämna sitt boende nu på kanske 1 - 1.5 år fram tills domen kommer.

Helt sjukt att ni är ett par som sitter och tycker den här lagstiftningen är bra och rimlig, smått osannolikt faktiskt.
Det skulle tas upp i TR slutet på april. Så det kommer gå snabbare än så.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp