- Meddelanden
- 31 507
- Mottagna reaktioner
- 16 521
- Poäng
- 11 977
En fundering jag har såhär på kvällskvisten angående Kronofogden och medicin. Det finns ju medicin som inte går på högkostnadsskyddet. En hel del dessutom.
Du kan exempelvis få tillägg för:
- Familjens kostnader för medicin och läkarbesök. Du kan få tillägg upp till högkostnadsskyddet. Om du har sjukdomsrelaterade kostnader som inte omfattas av högkostnadsskyddet måste du ha läkarintyg
Så står det på KFM:s hemsida men jag tycker formuleringen är öppen för tolkning. https://www.apotea.se/melatonin-agb-tablett-5-mg-1 jag har t.e.x. fått denna för sömnen. På recept men ingår inte i högkostnadsskyddet. Skitdyra tabletter en sån box kostar 600 spänn lite drygt.
Innebär meningen "Om du har sjukdomsrelaterade kostnader som inte omfattas av högkostnadsskyddet måste du ha läkarintyg" så får man beviljat för läkemedel om dessa är ordinerade av läkare om dom så kostar 20.000 i månaden?
Rent principiellt så fungerar det så.
Är ganska ofta det kommer samtal om det där men jag vet faktiskt inte om jag fått in underlag på det som godtagits. Har en vag bild av att ett underlag kom in men att det var väl svajigt så det blev nej.
Är väldigt nöjd med den melatonin jag köper, kan äntligen sova bra för första gången på över 20 år.