Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

En fundering jag har såhär på kvällskvisten angående Kronofogden och medicin. Det finns ju medicin som inte går på högkostnadsskyddet. En hel del dessutom.

Du kan exempelvis få tillägg för:

• Familjens kostnader för medicin och läkarbesök. Du kan få tillägg upp till högkostnadsskyddet. Om du har sjukdomsrelaterade kostnader som inte omfattas av högkostnadsskyddet måste du ha läkarintyg

Så står det på KFM:s hemsida men jag tycker formuleringen är öppen för tolkning. https://www.apotea.se/melatonin-agb-tablett-5-mg-1 jag har t.e.x. fått denna för sömnen. På recept men ingår inte i högkostnadsskyddet. Skitdyra tabletter en sån box kostar 600 spänn lite drygt.

Innebär meningen "Om du har sjukdomsrelaterade kostnader som inte omfattas av högkostnadsskyddet måste du ha läkarintyg" så får man beviljat för läkemedel om dessa är ordinerade av läkare om dom så kostar 20.000 i månaden?

Rent principiellt så fungerar det så.
Är ganska ofta det kommer samtal om det där men jag vet faktiskt inte om jag fått in underlag på det som godtagits. Har en vag bild av att ett underlag kom in men att det var väl svajigt så det blev nej.

Underlag är väl ganska enkelt att lösa via t.e.x. 1177?

Hur kan det vara en utmaning?

Ja alltså jättedyra. Dryga 600:- och inget högkostnadsskydd på det...
Två saker:

1: Jag fattar det som om att du tar två tab varje kväll. Vilken styrka ha du på dina tabletter? 1 mg, 2 mg, 3 mg, 4 mg, 5 mg?
För - priset skiljer inte på 1 mg och tex 5 mg. Det är c:a 600 kr för 100 tab oavsett vad. Så har du tex styrka 1 mg så kan det vara värt att be om recept på 2 mg.
Genom att göra så blir det mer kostnadseffektivt, men även rätt på recept utifrån dig.

2: Ja du kan få ersättning för Melatonin. Inte nödvändigtvis 600 kr/mån. Jag får ca 300 kr extra per månad så att jag kan göra ett uttag varannan månad. Och jag har har gjort som jag skriver om i punkt 1. Dvs ordnat så att jag får en starkare dos så jag bara behöver ta 1 tab/kväll ist för lägre och hålla på med fler tab.

Underlag löser du genom att visa historiskt att du har tagit ut melatonin med de intervaller du påstår, samt att du har recept för framtida uttag.
Jag skickade in en sammanställning på alla uttag under sista 18 mån, samt nuvarande recept som visar hur många uttag jag har. Dvs jag visade att min "trend" var vad jag påstod.
Jag gjorde en maxberäkning och en minimumberäkning för uttag där mitten blev 300 kr/mån så att jag kan ta ut en burk om 100 tab varannan månad (och då har jag sett till att det är rätt styrka på medicinen så att jag inte ska behöva ta 2 eller fler).

Men jag tar 10mg per dygn. Visste inte att man kan få det som "en" tablett?

Men jag tar 10mg per dygn. Visste inte att man kan få det som "en" tablett?
10mg är VÄLDIGT mycket.
Jag har en naturlig brist i produktionen av melatonin, kör 2mg och funkar finemang.
Rekommendation är typ 0,5-2 som mest om det inte är under begränsad tid(Däremot finns inga långsiktiga fastställda biverkningar så vem vet om det är farligt eller ej att ta för mycket. Ändå ett naturligt hormon).
Tar jag över 2mg får jag helt galna drömmar och tappar lite verklighetsförankring första minutrarna efter att ha vaknat.

Melatonin är receptfritt, sen kan man fortfarande få receptfritt utskrivet, och i vissa fall går det då under högkostnadsskyddet.

Gällande just köpa på EBay så är det ju att köpa direkt från tillverkarna i så fall och leta upp reputabla läkemedelstillverkare(Polen är väldigt stora på läkemedel och har bra kvalitetskontroll) i landet som säljer där. :) Är väldigt nöjd med den melatonin jag köper, kan äntligen sova bra för första gången på över 20 år.
Ok visste inte att melatonin är receptfritt då vi har det på recept. Men det kanske finns både och.

Nej det ska komma från förskrivande läkare.

De underlag jag sett har det mer stått stt personen önskat recept och därför fått det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp