Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - och ingenting.

Jag kan börja. Anledningen lite till varför jag öppnade denna tråd var för jag läste denna artikeln (högst upp på Aftonbladet).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...talld-for-marianne-och-hennes-sexariga-dotter
Då har denna person ändå både bil,boende och A-kassa.
Tänk hur många som har det värre....
Jag vill VERKLIGEN inte förringa hennes situation men jag noterar detta i artikeln :

Kommunals a-kassa har sedan 1 oktober betalat ut totalt 15 000 kronor, den 8:e och 25:e november. Nästa utbetalning kommer 21 december. Då får Marianne 5 000 kronor, som redan är intecknade.
De obetalda räkningarna tornar upp sig. Hon har fasta månadskostnader på 5 100 kronor i hyra, 2 100 kronor värme, 900 kronor mobil och wifi, 2 300 kronor går till avbetalning på bilen som hon lånar av en god vän. Totalt: 10 300 kronor. Ovanpå det tillkommer mat och bensin.

Har hon inte minst 2.000 kronor till på barnbidrag+underhållsstöd?
Jag vill som sagt verkligen inte trycka ner henne men om jag förstår det rätt så har hon varje månad 17.000 in i månaden och egen bil. Det kan jag tycka är bra mycket mer marginal än många här rör sig på...

Sorgligt värre... men stämmer verkligen hela denna ”storyn”?! Hon har arbetat inom Kommunen i många år, men blir alltså uppsagd pga ryggskada... Ja trodde det var arbetsgivares skyldighet att då omplacera hen till arbetsuppgifter hen klarar av?! Om inte det fungerar, så bör ju hen ha krävt ett skadestånd från Kommunen i samband med uppsägningen...kan ja tycka iallafall!
Dock blir man ju helt skogstokig av Socialtjänstens agerande som hänvisar till att hon borde ha sparat undan pengar innan hon blev skadad... :( Mig veterligen så kan man inte leva extravagant på en lön som vårdbiträde & med ett barn, så lär inte marginalerna vara ”feta” likväl...
Dom borde ha ”stepped in” och nu reglerat boendekostnaden iallafall. Dom lär ju likväl få ta hand om dom nu med tanke på den lilla tjejen... :(

Jo visst, kan julen vara en sorglig tillställning för många...det kan icke förringas...men så kan man säga om de flesta perioder under året... Allt från hur svårt sommarlovet kan vara, till semestern, andra högtider, olika årsdagar då traumatiska minnen gör sig påminda...etc etc...
Själv njuter ja av julen...av god mat & av umgänget med nära & kära... Det ges tid för eftertanke - för reflektion...men inte minst FÖR VILA !!
@Terry_ om Du tycker dessa dagar är tråkiga, så kan Du alltid möta upp mig på Paddys den 25:e... Då blir de ”håll i gång...” :)
@Fina jag köper dock Ditt resonemang till fullo... julen har blivit föööör kommersiell... Ja skulle gärna ha backat bandet till då ja själv var liten & man kanske fick en bok & ett par sunkiga strumpor som julklapp, men ”back then” vilade faktiskt lugnet över julen... Ja, förutom de timmar då hysterin över att all mat skulle förberedas och stå klar på bordet efter Disney timmen... Shit asså, de va galet när alla tanter samlades i köket för dessa mat förberedelser...och gubbarna rökte cigarr och drack whiskey på verandan i lugn & ro... Inte talade man om jämställdhet på den tiden...icke sa nicke!
Jag avslutar detta med en förhoppning om att vi alla ska få en någorlunda bra jul! De e vi alla värda oss kämpar emellan....
Love ALWAYS ❤️

Angående kvinnan i AB. Som jag ser det får hon bara 20000 från a-kassan för okt, nov och december. Men hon borde fått slutlön i oktober tycker jag. Ingen med barn ska bli utkastad till jul! Borde fan finnas någon medmänsklighet.

Först och främst en vädjan till administrationen här på forumet : Skulle ni kunna "Klistra" den här tråden högst upp på den här sektionen "Fritt" (@Lasseman / @Lånforum.se )

Jag tänkte att istället för att öppna en ny tråd om kanske en relativt liten fråga som är ointressant för stora massan, alternativt gå "Off-topic" i andra trådar så kan vi ha en stoooor tråd om allt och ingenting?

Här kan man tipsa om kanske någon bra dokumentär som rör Lån och ekonomi, dela med sig utav julhälsningar. Fråga om jobb eller kanske bara spy av sig lite. Det finns ingen sådan tråd idag där man kan skriva allt (nå ja) så jag tror denna uppfyller sitt syfte!

Vi testar, skapade en ny tråd så slipper jag redigera din Terry: https://www.lånforum.se/threads/den-stora-tråden-om-allt-småprat-tips-mm.9706/

Kan bli bra att skicka in trådar där som brukar likna en chat mer.

Angående kvinnan i AB. Som jag ser det får hon bara 20000 från a-kassan för okt, nov och december. Men hon borde fått slutlön i oktober tycker jag. Ingen med barn ska bli utkastad till jul! Borde fan finnas någon medmänsklighet.
Har hon varit med i A-kassan överhuvudtaget, om inte så får man bara grundersättning som är max 8 tkr/månad. Tycker att reportrar i sådana här fall kan ställa lite motfrågor, så att man får hela bilden klart för sej. Jag håller dock med att det verkar vara helt vettlöst och hjärtlöst att göra barnfamilj hemlös, måste bli mycket dyrare för samhället att ordna tillfälliga boenden.

Har hon varit med i A-kassan överhuvudtaget, om inte så får man bara grundersättning som är max 8 tkr/månad. Tycker att reportrar i sådana här fall kan ställa lite motfrågor, så att man får hela bilden klart för sej. Jag håller dock med att det verkar vara helt vettlöst och hjärtlöst att göra barnfamilj hemlös, måste bli mycket dyrare för samhället att ordna tillfälliga boenden.

Precis, inga motfrågor och man får inte reda på mycket.

Sen så tolkar jag det som att hon får 15000 i månaden eller ?

Precis, inga motfrågor och man får inte reda på mycket.

Sen så tolkar jag det som att hon får 15000 i månaden eller ?
Inte 15 tkr/månad utan sedan 1/10 sedan skulle hon få 5 tkr 21/12.

Ivar Arpi, en av mina favoritskribenter på Svenska Dagbladet la upp en "insamling" till förmån för henne - redan uppe i 30.000 på en timme.
Glädjande för hennes dotters skull om ej annat!
Bostadsbidrag hade jag helt glömt, får man det även om man hyr "privat"?

Man kan få det för en bostad man äger också

Tycker detta är märkligt förehavande hur som helst, jag hade aldrig gått ut i media såhär.

Sorgligt värre... men stämmer verkligen hela denna ”storyn”?! Hon har arbetat inom Kommunen i många år, men blir alltså uppsagd pga ryggskada... Ja trodde det var arbetsgivares skyldighet att då omplacera hen till arbetsuppgifter hen klarar av?! Om inte det fungerar, så bör ju hen ha krävt ett skadestånd från Kommunen i samband med uppsägningen...kan ja tycka iallafall!

Klippte bort en del av det du skrev, men det är säkert så att man kan få kicken hyfsat fort och lätt om man har otur. Var själv på väg att tvingas ut i arbetslöshet efter ett års sjukskrivning innan jag blev omplacerad i sista stund. Sen om det går rätt och riktigt till enligt lagar osv vet jag inte, men är man redan sänkt så kanske det inte finns ork att kämpa mot.

Överhuvudtaget så är det många människor som mår dåligt över jul och många barn som har det extra tufft över julen. Själv inte så förtjust i julen längre, Terry målar upp en ganska bra bild. Min släkt har i alla år druckit mycket alkohol och gärna när det är jul. Själv tar jag inte en droppen. Några gånger har vi fixat en liten stuga nånstans långt ut i skogen i nån snöhög och det är nästan bäst, jackpot om det är sunkig täckning. Julen kan vara helt ok om det är på familjens villkor, det är alla släktingar som förstör den med krav, måsten och dåligt samvete. Bättre göra nått vettigt med barna än gå bananas med julklappar som ändå är ointressanta ganska fort.

Positivt ändå att en del kommuner har börjat med olika gratisaktiviteter på jullovet som barnen kan göra. Ganska bra grejer här i stan, sånt som annars brukar kosta för mycket.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp