- Meddelanden
- 6 111
- Mottagna reaktioner
- 6 401
- Poäng
- 3 937
Jag kan börja. Anledningen lite till varför jag öppnade denna tråd var för jag läste denna artikeln (högst upp på Aftonbladet).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...talld-for-marianne-och-hennes-sexariga-dotter
Då har denna person ändå både bil,boende och A-kassa.
Tänk hur många som har det värre....
Jag vill VERKLIGEN inte förringa hennes situation men jag noterar detta i artikeln :
Kommunals a-kassa har sedan 1 oktober betalat ut totalt 15 000 kronor, den 8:e och 25:e november. Nästa utbetalning kommer 21 december. Då får Marianne 5 000 kronor, som redan är intecknade.
De obetalda räkningarna tornar upp sig. Hon har fasta månadskostnader på 5 100 kronor i hyra, 2 100 kronor värme, 900 kronor mobil och wifi, 2 300 kronor går till avbetalning på bilen som hon lånar av en god vän. Totalt: 10 300 kronor. Ovanpå det tillkommer mat och bensin.
Har hon inte minst 2.000 kronor till på barnbidrag+underhållsstöd?
Jag vill som sagt verkligen inte trycka ner henne men om jag förstår det rätt så har hon varje månad 17.000 in i månaden och egen bil. Det kan jag tycka är bra mycket mer marginal än många här rör sig på...
Sorgligt värre... men stämmer verkligen hela denna ”storyn”?! Hon har arbetat inom Kommunen i många år, men blir alltså uppsagd pga ryggskada... Ja trodde det var arbetsgivares skyldighet att då omplacera hen till arbetsuppgifter hen klarar av?! Om inte det fungerar, så bör ju hen ha krävt ett skadestånd från Kommunen i samband med uppsägningen...kan ja tycka iallafall!
Dock blir man ju helt skogstokig av Socialtjänstens agerande som hänvisar till att hon borde ha sparat undan pengar innan hon blev skadad...
Mig veterligen så kan man inte leva extravagant på en lön som vårdbiträde & med ett barn, så lär inte marginalerna vara ”feta” likväl... Dom borde ha ”stepped in” och nu reglerat boendekostnaden iallafall. Dom lär ju likväl få ta hand om dom nu med tanke på den lilla tjejen...
Jo visst, kan julen vara en sorglig tillställning för många...det kan icke förringas...men så kan man säga om de flesta perioder under året... Allt från hur svårt sommarlovet kan vara, till semestern, andra högtider, olika årsdagar då traumatiska minnen gör sig påminda...etc etc...
Själv njuter ja av julen...av god mat & av umgänget med nära & kära... Det ges tid för eftertanke - för reflektion...men inte minst FÖR VILA !!
@Terry_ om Du tycker dessa dagar är tråkiga, så kan Du alltid möta upp mig på Paddys den 25:e... Då blir de ”håll i gång...”
@Fina jag köper dock Ditt resonemang till fullo... julen har blivit föööör kommersiell... Ja skulle gärna ha backat bandet till då ja själv var liten & man kanske fick en bok & ett par sunkiga strumpor som julklapp, men ”back then” vilade faktiskt lugnet över julen... Ja, förutom de timmar då hysterin över att all mat skulle förberedas och stå klar på bordet efter Disney timmen... Shit asså, de va galet när alla tanter samlades i köket för dessa mat förberedelser...och gubbarna rökte cigarr och drack whiskey på verandan i lugn & ro... Inte talade man om jämställdhet på den tiden...icke sa nicke!
Jag avslutar detta med en förhoppning om att vi alla ska få en någorlunda bra jul! De e vi alla värda oss kämpar emellan....
Love ALWAYS ❤️