Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Den officiella tråden om Savelend!

Trustbuddy, med samma verksamhet, är inte heller en bank. Så det är nog ingen fara på taket i dagsläget.

hej. Används mobilen endast första gången vid registrering?
Eller kommer man få sms om när man blir beviljad, när man betalat in lånet etc.
Det är jäkligt tråkigt. Många långivare har så.
Men vissa har bara mejlkontakt. hur gör ni?

Godmorgon!

Vi använder endast mobilen för registrering (och verifiering) i dagsläget och du får mail med övrig information.

Om du har frågor kan du även nå oss via telefon så all vår kontakt sker inte via mejlen, men kommunikationen angående lånet kommer den vägen i vanliga fall.

Med vänlig hälsning
Per

Savelend Sweden AB
026 222 28 38
info@savelend.se

De är ett stort djälvla skämt! SÄNDER en enorm varning för dessa. Jag har 600.000 i årsinkomst och inga anmärkningar. Behöver egentligen inte ta lån, men ville testa dessa bara för att. Dessa är ett stort skämt. De tar alla era uppgifter, ID-handlingar osv. PASSA ER DJÄVLIGT NOGA. Ni vet inte vad som kan hända.

Jag var tvungen att skicka in ID, addressbevis. Bedrägeri är ordet. Jag fick avslag, trots min höga inkomst. Varning för dessa trollare.

Hej sompen123!

Vi kan inte gå in på några individuella detaljer om någon ansökan här på forumet, men jag kan åtminstone svara generellt.

600 000 i årsinkomst är mer än tillräckligt för att låna hos oss. Får man ett avslag med den inkomsten så handlar det oftast om någon av följande anledningar:
- Personen har en väldigt hög inkomst, men har samtidigt ett väldigt stort underskott av kapital som drar ner den disponibla inkomsten till nivåer under våra kreditmallars krav.
- Personen tjänar idag så mycket, men inte för 2012 som är de senaste inkomstuppgifter vi har att tillgå. I det fallet är det alltid bäst att kontakta oss igen med dessa uppgifter, och skicka med dokumentation som styrker den saken, exempelvis lönespecifikationer eller anställningsbevis.
- Personen har ett skuldsaldo hos kronofogden, eller ett större antal betalningsanmärkningar som dessutom uppstått nyligen.

Anledningen till att vi ibland kräver att personer skickar in ID och adressverifikation är för att vi måste veta vem som vill låna pengar av oss och var denna person bor. Normalt verifierar vi därför adressen genom telefonabonnemanget och matchar det mot folkbokföringsadressen, men i de fall där det inte går behöver vi verifiera detta på annat sätt. Det är då vi ber om ID och räkning.

Vi är också noga med att när vi nekar någon efter en manuell granskning så berättar vi varför.

Om du har några frågor om ditt individuella fall föreslår jag att du kontaktar vår kundtjänst så kan vi hjälpa dig med den saken.

Med vänlig hälsning
Per

Savelend Sweden AB
026 222 28 38
info@savelend.se

Er verksamhet är olaglig. För att bedriva inlåning krävs att man är registrerad för detta hos Finansinspektionen.
Ni skriver att ” Om vi tar emot medlen från ”spararen”, men en fordran om beloppen som tas emot inte uppstår, utan ”spararen” har sakrättsligt skydd till medlen krävs inte inlåningsregistrering.”
Min fråga är därför: var har ni fått detta påstående från? För att underlätta för andra så finns här en länk till regelverket.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20040299.htm

Det är nog bäst att ni slutar upp med detta genast. Tror inte FI köper snacket om "sakrättsligt skydd"

Trustbuddy, med samma verksamhet, är inte heller en bank. Så det är nog ingen fara på taket i dagsläget.

Hej,

Det är en viktig fråga ni ställer och vi hade aldrig startat vårt företag utan att utreda den närmare. Vi har hela tiden från det att vi startade Savelend haft en öppen och löpande dialog med både Finansinspektionen, jurister och våra auktoriserade revisorer från KPMG. Enligt det regelverk som finns och med den lösning vi har där vi inte har äganderätt till pengarna räknas det inte som inlåning.

Oavsett kommer detta regelverk att ändras, med största sannolikhet redan den 1:a juli 2014. Ett lagförslag på närmare 100 sidor är redan inlämnat och ligger ute på remiss. Vi har läst dokumentet i sin helhet och så långt det är möjligt försökt anpassa oss efter de regler och ändringar som kommer genom det redan nu.

Hälsningar
Ludwig Pettersson

Senast ändrad:
Ogiltigt mobil

Jag kan inte regga med koden för mitt mobilnr är ogiltigt...har haft abonnemang sen 1997....vad är fel?

Hej,

Det är en viktig fråga ni ställer och vi hade aldrig startat vårt företag utan att utreda den närmare. Vi har hela tiden från det att vi startade Savelend haft en öppen och löpande dialog med både Finansinspektionen, jurister och våra auktoriserade revisorer från KPMG. Enligt det regelverk som finns och med den lösning vi har där vi inte har äganderätt till pengarna räknas det inte som inlåning.

Oavsett kommer detta regelverk att ändras, med största sannolikhet redan den 1:a juli 2014. Ett lagförslag på närmare 100 sidor är redan inlämnat och ligger ute på remiss. Vi har läst dokumentet i sin helhet och så långt det är möjligt försökt anpassa oss efter de regler och ändringar som kommer genom det redan nu.

Hälsningar
Ludwig Pettersson

Ok. Om då spararen har "sakrättsligt skydd" på det inlånade kapitalet, vem står då för en eventuell kreditförlust som kan uppstå?

Jag kan inte regga med koden för mitt mobilnr är ogiltigt...har haft abonnemang sen 1997....vad är fel?

Hej,

Kontakta oss på kundtjänst om du inte redan har gjort det och säg vad du har för telefonnummer så kontaktar vi vår partner för att ta reda på vad som är fel och reder ut hur vi kan undvika de problemen i framtiden.

Med vänlig hälsning
Per

Savelend Sweden AB
026 222 28 38
info@savelend.se

Men snälla!!

De flesta banker tar idag ID-kopia och använder sig av olika medel för att säkerställa att identiteten på låntagaren stämmer eftersom det är otroligt mycket bedrägerier just nu.

Personligen tycker jag att det är jävligt bra att kreditbolag gör noggranna kontroller på identiteter och liknande så att ingen tar falska lån i andras namn. Många här håller även på att gnälla om adressbeviset!! Vad är problemet??? Är det någon sorts känslig information.. vill de ha eran adress kan de väl hitta den på hitta.se.. skillnaden är ju att de vill se att ni verkligen bor där!!

Jag anser att det är bättre att de gör ordentliga kontroller än att falska lån går igenom på oskyldiga personer.. + att de går ut över de stackarna som sparar pengar hos dom.

Ingen har väl tvingat folk att låna pengar av dessa?? Vill man inte det så är det väl bara att avstå?

Inte meningen att försvara savelend. Men jag tycker bara att många kommentarer är så korkade.. tänk på att de är helt nya och sådanna här barnsjukdomar alltid existerar i början.

Senast ändrad:
Det tycker jag oxå ! De gnälla och gnälla ( ID ja eller NEJ ! Faktura ja eller nej ! Lägg av alla !!! ) Jag har en årsinkommst från 267.000 kr och jag har fått 2500kr från de. Jag tro bara hälften vad här olika skriva. För min del tycker jag att de är bra. Som sagt : ingen tvinga er att låna hos de !!!!!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp