Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Delgiven

Nu menar jag så klart när tiden för betalning förfallit som det var för min bekanta. 2022 år skatteskuld hade förfallit och drevs in i början av 2023
Kan vi komma överens om följande formulering?
När en skuld hamnar för indrivning spelar det ingen roll för handläggningstiden om det är allmänna eller enskilda mål som det handlar om.

Skriv inte på denna. vänta in påminnelsen för första lånen som förfallit så har du någon extra vecka på dig.

1. Vänta in påminnelsen av delgivning och skriv på/skicka in sista dagarna.
2. Kanske en månad efter att dom skicka med brev med information om krav.
3. Sen tar det ca 3 månader "Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)" enligt KFM:s hemsida
4. Efter det ca 20 arbetsdagar (en månad) innan utredning om utmätning påbörjas.
5. Efter det kanske en månad innan utmätningsbesked kommer, är det sent på månaden behåller du även den lönen.

Väntar du med att skriva under påminnelsen för delgivning istället för delgivning så behåller du September, Oktober, November, December, Januari, Februari, Mars, kanske April-lönen i varje fall.
Jag tror dom börjar dra från April eller Maj om du inte fått skuldsanering innan dess, ifall du söker.
Den där listan stämmer inte så bra. Utslag har ju inte något som helst med utredning av utmätning att göra.

Den där listan stämmer inte så bra. Utslag har ju inte något som helst med utredning av utmätning att göra.
Hur går processen till då? Vet att en person här har fått vänta 7 månader (Första föreläggande andra veckan i maj, mitten i oktober kom utmätningsbesked) från första föreläggande hos KFM till utmätningsbesked i brevlådan. Det utan någon kontakt med KFM.

Är det utredning om utmätning som tar tid? Eller vart är den stora väntetiden efter första föreläggande?

Släppte mina skulder i juni/juli och tror jag får första brevet från KFM i oktober. Så hade vart intressant om du kunde förklara hur processen går till.

Senast ändrad:
Hur går processen till då? Vet att en person här har fått vänta 7 månader (Första föreläggande andra veckan i maj, mitten i oktober kom utmätningsbesked) från första föreläggande hos KFM till utmätningsbesked i brevlådan. Det utan någon kontakt med KFM.

Är det utredning om utmätning som tar tid? Eller vart är den stora väntetiden efter första föreläggande?

Släppte mina skulder i juni/juli och tror jag får första brevet från KFM i oktober. Så hade vart intressant om du kunde förklara hur processen går till.
Den är förklarad så många gånger.
Utslag har inget med när löneutmätning eller utmätningsutredning startar upp att göra.

Jag har fått fastställt en skuld att betala senast 29/9 hos kronofogden. Jag kan inte betala och det står i brevet:
För att vi ska kunna fatta rätt beslut, är det viktigt att du snarast kontaktar oss på telefon. Ska man låta det vara eller ska man ringa? Måste man ringa? Jag kommer låta mina skulder gå till löneutmätning.

Fick min första delgivning idag, Usch. Hade hoppats att det skulle dröja så att julen hann räddas, men det ser mörkt ut. Väntar på samtal från skuldsanering, men det går ju så långsamt. Jobbigt bara.

Fick min första delgivning idag, Usch. Hade hoppats att det skulle dröja så att julen hann räddas, men det ser mörkt ut. Väntar på samtal från skuldsanering, men det går ju så långsamt. Jobbigt bara.
När släppte du skulderna? Släppte mina i Juni, har inte fått något ännu, väntar på det, därför jag är intresserad att veta.

Man kan vänta dock 1.5 månad med att skriva på delgivning. Tar några veckor innan påminnelsen kommer, sen kan man vänta ett tag till innan man skriver på.
Vänta till början av november i varje fall med att skriva på skulle jag göra.

När släppte du skulderna? Släppte mina i Juni, har inte fått något ännu, väntar på det, därför jag är intresserad att veta.

Man kan vänta dock 1.5 månad med att skriva på delgivning. Tar några veckor innan påminnelsen kommer, sen kan man vänta ett tag till innan man skriver på.
Jag släppte allt i juni också. Ska hålla mig så länge jag vågar med att inte skriva på, men har stora barn och vill undvika besök hemma.

Jag släppte allt i juni också. Ska hålla mig så länge jag vågar med att inte skriva på, men har stora barn och vill undvika besök hemma.
Okej, jag förstår att det kan bli lite jobbigt med hembesök då. För mig är det jobbet jag inte vill att dom ska besöka, dom får gärna söka mig hemma.

Det kommer i varje fall alltid ett påmminnelsebrev om att skriva på delgivning före man får besök. Så det brevet och i alla fall +7 dagar, kan du vänta med att skriva på utan att vara orolig.
Brukar vara lite olika för alla hur länge det tar innan påminnelsen kommer.

Okej, jag förstår att det kan bli lite jobbigt med hembesök då. För mig är det jobbet jag inte vill att dom ska besöka, dom får gärna söka mig hemma.

Det kommer i varje fall alltid ett påmminnelsebrev om att skriva på delgivning före man får besök. Så det brevet och i alla fall +7 dagar, kan du vänta med att skriva på utan att vara orolig.
Brukar vara lite olika för alla hur länge det tar innan påminnelsen kommer.
Tack, då ska jag ha lite is i magen. Hoppas det drar ut på tiden för dig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp