Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Deklarationen 2026, hur gick det?

Typ 3000 tillbaka . Från att ha snittat 80000 i underskott av kapital typ senaste 10 åren landar jag nu på 5000 🥳🥳🥳🥳

Och vad gör pengar mindre värda? ;)

Det är inte konsumtionen i sig, det är bara en som sker i stegen efter men är inte orsaken. Du som behöver en utbildning.
Som sagt du vet ju inte vad du pratar om.
Konsumptionen driver på inflationen. Om alla slutar konsumera, så har vi ingen inflation ;-)
Basic economics my friend.

Tillgång och efterfrågan kan det också kallas.
Nyss så hade vi brist på kakao = priset på choklad går upp eftersom att folk fortsätter köpa skiten. Hade man inte köpt choklad så hade det inte varit en brist och priset hade inte gått upp.

Men igen, tala om för mig hur konsumptionen inte driver på inflationen. Det är därför Riksbanken jobbar med KPIF (där bryr man sig inte om räntor) Dvs 100% konsumptions driven inflation är vad som driver ränte sättningen.

men igen, jag behöver förmodligen läsa på mer. Så du kan väl vara vänlig och utbilda mig i hur inflationen funkar i din värld?

Att pengar blir mindre värda är en effekt av inflation, inte vad som orsakar inflationen... jösses.

Konsumptionen driver på inflationen. Om alla slutar konsumera, så har vi ingen inflation ;-)
Basic economics my friend.

Tillgång och efterfrågan kan det också kallas.
Nyss så hade vi brist på kakao = priset på choklad går upp eftersom att folk fortsätter köpa skiten. Hade man inte köpt choklad så hade det inte varit en brist och priset hade inte gått upp.

Men igen, tala om för mig hur konsumptionen inte driver på inflationen. Det är därför Riksbanken jobbar med KPIF (där bryr man sig inte om räntor) Dvs 100% konsumptions driven inflation är vad som driver ränte sättningen.

men igen, jag behöver förmodligen läsa på mer. Så du kan väl vara vänlig och utbilda mig i hur inflationen funkar i din värld?

Att pengar blir mindre värda är en effekt av inflation, inte vad som orsakar inflationen... jösses.

Kakao produktion som gick ner skapade inflation, sant, men är ju inte överkonsumtion utan utbudet som minskade.

Men är en komponent liten, på KPIF så syns och den är faktiskt övergående.

Men vill du tro inflation är 100% konsumtionsrelaterat så får du väl tro det.
Kan säga det är absolut inte så enkelt.

Bredare inflation och mer ihållande inflation är fortfarande billiga krediter, MBS köp och andra obligationer, fractional banking, det skapar strukturella problem.

Det finns många komponenter om man bryter ner inflation.

Köper du en specifik tröja 1 Januari för 100kr och 1 Januari nästa år köper du en likadan tröja för 103kr. Vad gjorde att priset gick upp 3% år över år?

Var det riksbankerna som tryckte pengar? Var det din löneökning? var det girighet från affären eller tillverkaren som höjde priset? Gick priset på tyg upp? Var det pga lägre eller högre räntor, volymer, skatter, löner, andra kostnader? Var det högre efterfrågan? kostnad att skeppa från annat land? Tullar och tariffer?

Ska du säga vad inflationen på 3% på tröjan berodde på är en hel vetenskap.

Självklart så att riksbanken tryckte mer pengar och att lönerna gått upp grundläggande kalkyl i det mesta. Om det bara finns 100kr och endast en vara så kostar den varan 100kr. Tillkommer 100 kr så det existerar 200kr och endast en vara finns så är produkten värd 200kr. Spä ut valutan gör tillgångar mer värda. Det är därför många ser tillgångar i första hand som ett skydd mot inflationen. Har du ett hus som stiger i värde med 3% på ett år. Har huset verkligen gått upp i pris, eller är det bara mer pengar i cirkulation och folk har några procent högre lön nästa år? Normaliserar man värdet på huset i antal löner eller pengar i cirkulation i ekonomin så kan värdet vara ungefär konstant i många år medan om man bara tar värdet i kr och ören kan det ha stigit rätt mycket på lika många år.

Men andra faktorer spelar in. Sen har vi alla olika inflationer. Jag köper inte samma mat, kläder eller har samma räkningar som dig. Din inflation kan vara 3.5% och min inflation kan vara 4.2%. Det man mäter är en snittinflation, inte någons personliga inflation.

Senast ändrad:
Det finns många komponenter om man bryter ner inflation.

Köper du en specifik tröja 1 Januari för 100kr och 1 Januari nästa år köper du en likadan tröja för 103kr. Vad gjorde att priset gick upp 3% år över år?

Var det riksbankerna som tryckte pengar? Var det din löneökning? var det girighet från affären eller tillverkaren som höjde priset? Gick priset på garn upp? Var det pga lägre eller högre räntor, volymer, skatter, löner, andra kostnader? Var det högre efterfrågan? kostnad att skeppa från annat land? Tullar och tariffer?

Ska du säga vad inflationen på 3% på tröjan berodde på är en hel vetenskap.

Självklart så att riksbanken tryckte mer pengar och att lönerna gått upp grundläggande kalkyl i det mesta. Om det bara finns 100kr och endast en vara så kostar den varan 100kr. Tillkommer 100 kr så det existerar 200kr och endast en vara finns så är produkten värd 200kr. Spä ut valutan gör tillgångar mer värda. Det är därför många ser tillgångar i första hand som ett skydd mot inflationen. Har du ett hus som stiger i värde med 3% på ett år. Har huset verkligen gått upp i pris, eller är det bara mer pengar i cirkulation och folk har några procent högre lön nästa år? Normaliserar man värdet på huset i antal löner så kan det vara ungefär konstant i många år medan om man bara tar värdet i kr och ören kan det ha stigit rätt mycket på många år.

Men andra faktorer spelar in. Sen har vi alla olika inflationer. Jag köper inte samma mat, kläder eller har samma räkningar som dig. Din inflation kan vara 3.5% och min inflation kan vara 4.2%. Det man mäter är en snittinflation, inte någons personliga inflation.
+1

Intäktsräntan på skatteåterbäringen räknas från och med 13/2.
1,125 % och skattefri dessutom.
Blir några hundralappar extra.

Har fått ca 6-7k tillbaka sedan start av skuldsanering (den är klar om 3 månader) men detta året får jag 2,5k ca. Ska testa lägga upp mina lönespeccar till ChatGPT och räkna ut milersättning, se om det är värt det denna gång. Andra år har jag struntat i det men nu halva detta året har jag haft betydligt längre till jobb.

Har fått ca 6-7k tillbaka sedan start av skuldsanering (den är klar om 3 månader) men detta året får jag 2,5k ca. Ska testa lägga upp mina lönespeccar till ChatGPT och räkna ut milersättning, se om det är värt det denna gång. Andra år har jag struntat i det men nu halva detta året har jag haft betydligt längre till jobb.
Tips är att ompröva tidigare år för skattåterbäring från milersättning om du har haft rätt till det. Man kan göra det upp till 6 år tillbaka i tiden.
Denna post förklarar hur man gör.

Kan du göra efter skuldsaneringen är slutförd om 3 månader. Har det handlat om säg 3000kr per år dom senaste 5 åren som du inte tagit för men haft rätt till så blir det ju 15000kr för att skicka ett par blanketter bara

32.000kr får jag tillbaka. Förra året fick jag 56.000kr och året innan 49.000kr. Frugan får ca 12.000kr som vanligt.
Har gemensamt bolån med frugan och jag har många blancolån och räknar med väldigt mycket mindre skatteåterbäring nästa år tyvärr..
Jävla skitregering!!…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp