Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Deklarationen öppnar den 22 mars

E-tjänsten för att deklarera öppnar den 22 mars. Hur ser det ut för er i år? Jag tror mig ha räknat ut att mitt underskott kommer minska från 37k till 27k (tack Bank Norwegian och därefter SEB för samlingslånet!) och inkomsterna ökar också en del. Det ska därför bli intressant att se om det alls påverkar mitt kreditbetyg. I övrigt kommer jag få rätt saftig kvarskatt trots ränteavdraget eftersom jag dels nått upp till statlig skatt som inte dragits under året och dels en lite mer väntad "kvarskatt" eftersom vinsten i min enskilda firma ska deklareras (där har jag i alla fall lagt undan pengar). Blir lite annat det än femsiffrigt tillbaka år ut och år in, men det går att lösa och jämfört med hur det var förr är det så värt att gå miste om en sommarutbetalning för att man lagt vansinniga pengar på räntor (naturligtvis!).

Fick en bit över 35 000 förra året. Tror inte att det blir lika mycket nu. Men en bit över 20 000 tror jag nog att det kan bli. Ska bli skönt att kunna betala bort ett par krediter i juni

Nån som har koll på hur man räknar ut hur mycket man får tillbaka på en ränteutgift? Har ett lån som en annan person står på åt mig och som denna då får tillbaka på ränteutgiften, men det är det ju jag som ska ha då jag betalar räntan och allt runt lånet. Tidigare hade vi som så att personen betalade 100 kr extra på lånet i månaden som då på ett ungefär motsvarade vad det gjorde i deklarationen. Ränta ligger på ca 140 kr i månaden....

Nån som har koll på hur man räknar ut hur mycket man får tillbaka på en ränteutgift? Har ett lån som en annan person står på åt mig och som denna då får tillbaka på ränteutgiften, men det är det ju jag som ska ha då jag betalar räntan och allt runt lånet. Tidigare hade vi som så att personen betalade 100 kr extra på lånet i månaden som då på ett ungefär motsvarade vad det gjorde i deklarationen. Ränta ligger på ca 140 kr i månaden....

30% av den betalda räntan är återbäringen på upp till en viss (hög) gräns då den minskar.

Inte summerat ihop kontrolluppgifter från vare sig räntor eller inkomster, men magkänsla säger att jag sänker min årsinkomst med 5-10k (från ca 410k) mot 2014 och sänker mitt underskott med 5-6k, borde hamna precis under 30k.
Ganska odramatiska förändringar. Jag klurar dock på att köpa ett större boende innan nya amorteringsreglerna kickar in, och sälja det jag har nu, jag undrar verkligen hur mitt kreditbetyg blir efter deklaration 2017 finns, jag har tagit ut lite pensionspengar, byter strax jobb till ett med högre lön, och säljer boende med rejäl vinst. Jag gissar att jag kommer ha kring 525000 i inkomst för 2016 och ett överskott av kapital på 450-550000. Jag antar att jag då hamnar i någon kategori som jag är sämst i och får uselt betyg därför..

07:00 imorgon sägs det vara dags, men förr om åren har det hänt att den öppnat redan dagen innan. Jag håller i alla fall ett extra öga på den idag :)

07:00 imorgon sägs det vara dags, men förr om åren har det hänt att den öppnat redan dagen innan. Jag håller i alla fall ett extra öga på den idag :)
Samma här, har ju hänt att man haft möjlighet att logga in på eftermiddag/kvällen dagen innan. Är nyfiken på årets deklaration så jag kommer hålla koll på Skatteverkets sida idag:)

Du har fått preliminär skattereduktion för rot-/rutarbete med 50 000 kr. Utifrån dina deklarerade uppgifter har vi beräknat att du kan utnyttja 27 224 kr av din preliminära skattereduktion. Eftersom du inte kan utnyttja hela din preliminära skattereduktion, och/eller har valt att omfördela preliminär skattereduktion från dig till annan, tas 22 776 kr upp som en pluspost i skatteuträkningen.

Står såhär, fast får ändå tillbaka 13000:-... kan nån förklara?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp