Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Deklaration 2018

Tänkte bara kolla om nån kan hjälpa mig med en fråga angående avdrag.

Jag bor på ort A och jobbar på ort B. Det är ca 27 mil mellan mitt hem på ort A till min arbetsplats på ort B. Jag hyr en lägenhet på ort B där det är ca 1km till arbetsplatsen.
Jag åker fram och tillbaka en gång per vecka. Alltså 54 mil med egen bil.

Deg är första gången jag tänkte göra avdrag för dubbelt boende.
Får jag enbart göra avdrag för dubbelt boende samt resan hem (27 mil/vecka) eller får jag även göra avdrag för resan till ort B?

Nån som har erfarenhet av detta kanske?

Tacksam för hjälp :)

Hej,

Jag har frågat i Deklarationstråden 2018 här men inte fått något svar så jag testar att gör en tråd. 28 mars är sista dagen att deklarera för att få pengarna nästa vecka. Jag såg till min förvåning att jag har betalt 130 tusen i räntor förra året. Jag är verkligen i behov av pengarna men mitt mål är att få samlingslån i sommar och det lär vara tokkört med så högt underskott? Min årslön är 350000 så jag har över en tredjedel av min årslön i underskott. Nu min fråga.

Kan jag godkänna allt. Få pengarna nästa vecka och sedan ändra och sänka mitt underskott och betala tillbaka i november? Eller hur fungerar det? Om jag godkänner och gör en ändring efter jag fått pengarna hinner underskott ändringen ske innan UC uppdateras?

Ursäkta om jag är luddig men vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni gjort?

UC borde uppdateras ganska kort efter att omprövning gått igenom. Så din omprövning borde kunna synas i juni. Frågan om hur krångliga Skatteverket kommer vara mot dig när du drar ner underskottet efter du fått pengarna? Men teoretiskt borde det funka. Kanske de kan kräva inbetalning av underskott tidigare än november, eftersom du redan fått pengarna nu i april.

Hej,

Jag har frågat i Deklarationstråden 2018 här men inte fått något svar så jag testar att gör en tråd. 28 mars är sista dagen att deklarera för att få pengarna nästa vecka. Jag såg till min förvåning att jag har betalt 130 tusen i räntor förra året. Jag är verkligen i behov av pengarna men mitt mål är att få samlingslån i sommar och det lär vara tokkört med så högt underskott? Min årslön är 350000 så jag har över en tredjedel av min årslön i underskott. Nu min fråga.

Kan jag godkänna allt. Få pengarna nästa vecka och sedan ändra och sänka mitt underskott och betala tillbaka i november? Eller hur fungerar det? Om jag godkänner och gör en ändring efter jag fått pengarna hinner underskott ändringen ske innan UC uppdateras?

Ursäkta om jag är luddig men vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni gjort?

Jag hade sänkt beloppet nu till en rimlig nivå (typ 30-35 000) och sedan höjt i sommar efter jag försökt ta ett samlingslån och fått pengarna senare. Förstår att du behöver dem nu, men det blir ju ansenlig summa du måste betala tillbaka för att ha råd att sänka underskottet inför samlingslånet (även om du får tillbaka dem när du omprövar).

Jag hade sänkt beloppet nu till en rimlig nivå (typ 30-35 000) och sedan höjt i sommar efter jag försökt ta ett samlingslån och fått pengarna senare. Förstår att du behöver dem nu, men det blir ju ansenlig summa du måste betala tillbaka för att ha råd att sänka underskottet inför samlingslånet (även om du får tillbaka dem när du omprövar).
Jag tror han menar att han ska ompröva två ggr. En gång efter han fått återbäring i början på april och sedan efter han fått samlingslånet. Då kan det bli att han slipper betala något alls.

Hej, någon som vet hur inkomst och ränteavdrag förhåller sig till varandra när det gäller att få tillbaka på skatten? Finns det någon lägre inkomstgräns där det inte lönar sig att redovisa sina ränteavdrag? Jag brukar skriva över en del av räntorna på min sambo pga min inkomst är så låg. Vi har gemensamt bolån t ex. Resten av räntorna stryker jag bort helt helt enkelt.

Men om jag säg inte skriver över några ränteavdrag på honom utan utan låter utgifterna vara som de är i min deklaration, förlorar jag på det? Jag tänker att det kanske finns ngn inkomstgräns för att kunna tillgodose sig sina ränteavdrag?

Ett skäl till att jag alltid ta bort mina ränteavdrag är att jag inte vill att min inkomst ska sänkas då den redan är för låg. För visst är det så att ränteavdragen sänker den taxerade inkomsten?

Jag har enskild firma men den taxerade inkomsten jag har kommer från extra arbete.

Vet inte hur jag ska göra i år med ränteavdragen men jag tror att min taxerade inkomst kommer hamna på 70 000 kr och ränteutgifterna på ca 50 000 kr.

Har tänkt nolla avdragen igen.

Jag tror han menar att han ska ompröva två ggr. En gång efter han fått återbäring i början på april och sedan efter han fått samlingslånet. Då kan det bli att han slipper betala något alls.

Det är ju lite riskabelt med tanke på att han först måste ompröva för att få ner summan, sedan vänta på att det uppdateras hos UC, sedan söka samlingslån och därefter ompröva för att få upp summan igen, utan att veta hur lång handläggningstid det kan tänkas bli. Tveksamt om han hinner få det omprövat på nytt innan Skatteverket vill ha in ~30 000?

Nej tanken var att omprova en gång bara efter jag fått pengarna.

Som jag känner nu kommer jag köra på ditt tips turnaround. Det känns helt klart bäst. Tack för alla tips!

Nej tanken var att omprova en gång bara efter jag fått pengarna.

Som jag känner nu kommer jag köra på ditt tips turnaround. Det känns helt klart bäst. Tack för alla tips!

Lycka till. 29900 tror jag är det ultimata om du har 300 000 i inkomst. Då lägger du dig precis under 10% och borde vara tillgänglig för lån även hos de med snävast regler för hur högt underskott de tillåter. Vanligast är antagligen någonstans mellan 10-20% där 15-20 förmodligen är dominerande. Men det är gissningar.

Nu har jag inte nivåerna i huvudet, men ränteavdraget blir ca 15 000 i ditt fall, och din taxerade inkomst minus 15k lär hamna över den beskattningsbara förvärvsinkomsten (= inkomsten minus grundavdrag och pensionsavdrag), så jag tror inte du förlorar något på att ta upp ränteavdragen i din deklaration. Du bör hamna precis över gränsen för att det ska gå att genomföra och med marginal om du låter din sambo ta hela bolånet.

En enklare koll är ju att kontrollera om du betalat in mer än 15000 i skatt.

Du kan ju testa om du loggar in på skatteverkets sida.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp