Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dax att slänga in handduken och starta om...

Hej alla!

Har en fråga gällande pensionssparkonto och löneutmätning.
Jag hade tänkt att ta ut mina pensionspengar från swedbank och hade ca 14500 kr.
Inga problem från bankens sida och de skickade ut en blankett att skriva under sen skulle de betala ut.

I samma veva fick jag beslut om löneutmätning och såg på den utredningen att de utmätt hela pensionsbeloppet.
Jag skickade inte in nån påskriven blankett då summan skulle utmätas ändå vilket är helt ok.

MEN...
Idag så har banken satt in pensionspengarna på mitt lönekonto ändå?
Har inte skickat in nått påskrivet och KFM har ju utmätt detta? Står att KFM skickat förbudsbeslut 22 jan att pengarna är utmätta.

Nån som har koll på hur det blev såhär??
Tar KFM pengarna från lönekontot, är det så det ska vara?

Det är nu en vecka sedan jag beslutade mig för att släppa allt till KF. I måndags berättade jag för första gången för någon om hur läget ser ut och det var riktigt befriande efteråt.
Anledningen till att jag skriver i denna tråd är att jag känner igen mig otroligt mycket i det jobaby skriver och har fått starkt stöd genom att läsa hela tråden två gånger.
Min skuld är ca 700' fördelat på trettio lån. Jag är livrädd för perioden som kommer framöver med brev och mail som skall hagla in. Har bytt telefonnummer och styrt undan så jag har en mail som kompisar, idrottsklubben m fl kan använda.
Har mailat ca 30 låneföretag och bett dom sätta en spärr på mitt personnummer. Vissa har redan svarat.
Jag har ännu inga ärenden på inkasso men den första påminnelsen med hot om inkasso kom på mail idag.
Jag skall försöka beta av några av de mindre skulderna innan löneutmätningen startar och sen får det rulla på.....

Om det er hög ränta på alla dom 30 lånen ville jag nog ha kollat möjlighet för skuldsanering. Med mindre du har extremt hög inkomst, vill en skuld på 700' ta evigheter å utmäta med mindre du har ett hus du tänker låta gå till utmätning.

Om det er hög ränta på alla dom 30 lånen ville jag nog ha kollat möjlighet för skuldsanering. Med mindre du har extremt hög inkomst, vill en skuld på 700' ta evigheter å utmäta med mindre du har ett hus du tänker låta gå till utmätning.
Tack,
Jag kommer att kontakta Budget- och skuldrådgivare inom kort. Ett "problem" är att jag känner de som jobbar i min kommun så jag skall bara komma över skammen jag känner inför att gå dit.

Jag har kontaktat de flesta banker, långivare och kollat om det gick att få ändrad ränta etc, allt i ett desperat försök att lösa läget vilket jag nu insett att jag inte kan. I mitt mail till dom beskrev jag läget att jag är överskuldsatt samt att jag försökt att lösa med kortsiktiga lösningar. Jag har inte meddelat någon bank, lånegivare att jag tagit bort autogiro eller att jag kommer sluta betala. Vad tycker ni...skall jag göra det och samma fråga gäller inkasso i nästa steg eller är det bara att låta det ha sin gång?
Jag är inte rädd för att hamna hos KF, ser det närmast som en lättnad tror jag. Jag har ingen möjlighet att göra uppgörelser med inkasso ändå.

Det enklaste du kan göra er å låta det gå sin gång. Lös det du kan före KF hinner börja med utmätning, men mer änn så bör du inte strässa med det.

Jag förstår skamkänslan, men tro mig, det blir lättare när du först börjar prata med folk.

Det enklaste du kan göra er å låta det gå sin gång. Lös det du kan före KF hinner börja med utmätning, men mer änn så bör du inte strässa med det.

Jag förstår skamkänslan, men tro mig, det blir lättare när du först börjar prata med folk.
Jag har pratat med min bror som finns som ett stort stöd just nu.
Tack för råden, uppskattas!

Jag har kontaktat de flesta banker, långivare och kollat om det gick att få ändrad ränta etc, allt i ett desperat försök att lösa läget vilket jag nu insett att jag inte kan. I mitt mail till dom beskrev jag läget att jag är överskuldsatt samt att jag försökt att lösa med kortsiktiga lösningar. Jag har inte meddelat någon bank, lånegivare att jag tagit bort autogiro eller att jag kommer sluta betala. Vad tycker ni...skall jag göra det och samma fråga gäller inkasso i nästa steg eller är det bara att låta det ha sin gång?
Jag är inte rädd för att hamna hos KF, ser det närmast som en lättnad tror jag. Jag har ingen möjlighet att göra uppgörelser med inkasso ändå.

Låt det bara gå, det gör ingen som helst skillnad. Man får inget för att man är snäll och duktig och förnedrar sig lite extra. Det kommer ha samma gång ändå utan att du kontaktar någon.

Det kommer bli bra med tiden. Man vänjer sig ganska fort och för många som haft det svårt är det ju lugnare och mer pengar över när man är hos Kronofogden istället för att låna om och ständigt handskas med massa lånebolag och lån. Det är jobbigt med alla brev som trillar in. Men lägg dom i en pärm i ordning så du har det inför framtiden. Skicka in delgivningskvittona direkt och lägg inget på hög utan öppna direkt och sortera undan. Efter några månader är det här över och du har ditt skuldsaldo och utmätning och inget mer kommer att hända utan du kan återgå till ett mer normalt och lugnt liv.

Jag har pratat med min bror som finns som ett stort stöd just nu.
Tack för råden, uppskattas!
Skönt att du har din bror! Det betyder mycket att kunna berätta för någon om hur det är.

Även om det väntar en svår och tuff tid framöver så tror jag att du kommer att känna dig bättre till mods när du fått en strukturerat plan och slipper jaga nya lån för att betala av på de gamla.

Önskar dig stort lika till! :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp