Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Då får vi se var detta slutar.

Ja men precis. Tanken är väl att ”ta en på bar gärning”. Å andra sidan räcker det ju då att tex inte öppna dörren så får man en lapp om att dem sökt en. I mitt fall hade dem faktiskt kunnat hört av sig och bokat möte eftersom det var bilen och den gömmer man ju inte så lätt när man står skriven på den. Men vill de se vad man har hemma så vill dem ju inte förvarna så man själv tömmer allt av värde.

Jag fick i alla fall ett väldigt trevligt bemötande.
Är man hemma och inte öppnar så kan förrättningsmannen tillkalla låssmed för att öppna dörren.

Väntans tider. Det kryper sakta framåt. Tänker att jag i alla fall i år får besked på min ansökan om skuldsanering. Och hur/vad jag gör framåt om jag får avslag.

Fick meddelande om hyreshöjning dagarna före julafton. Mailade KFM som på typ 30 min ändrade mitt löneutmätningsbeslut med summan och idag trillade en lite återbetalning från KFM in på kontot. Tacksamt!

Skickade ansökan om Skusa 7/9 och tänkte att jag får ”samtal” i maj men nu verkar det vara längre väntetid har jag förstått. 9 månader istället, kommer säkert öka på ytterligare. Försöker att inte fundera så mycket på det. Kommer säkert bli jobbigare ju närmre man kommer.

Haft en helt okej jul. Nyår sker sig fullständigt så jag var ensam hemma. Lagade god mat, kollade på film, drack lite vin. Rätt mysigt ändå! Precis när jag börjar njuta av att vara ledig är det dags att börja jobba… Blir bra det med!
Hoppas alla ni andra haft en mysig jul och taggade på att komma framåt 2026 på bästa möjliga sätt!

Funderar på vad som gäller.
Min anställning kommer med största sannolikhet upphörande början på juni. Jag kommer få semesterersättningen utbetald i juli. I augusti blir jag återanställd.
Jag har löneutmätning. Under tiden jag är arbetslös kommer jag gå på a-kassa.
Min arbetsgivare kommer meddela KFM när anställningen upphör (enligt informationsbladet från KFM).
Hur vanligt är det att man får behålla semesterersättningen när man har löneutmätning? Eller OM det till och med skulle kunna vara så att jag lyckats få inledande?
Ska även jag meddela att jag blir ”uppsagd” och kommer få a-kassa till KFM?

I dag, sen med 5 månaders betalning, kom första (!) inkassokravet från EnterCard via Riverty.
Betalade sista fakturan i juli månad.
Lite förvånad hur ”långsamt” EnterCard jobbar jämfört med vissa andra bolag.
Som Coeo Inkasso, Klarna, pepprar med inkassokrav och bara enstaka har nåt KFM.

När det känns som att allting är omöjligt. Vad fan gör man???

Jag har inräknat i mitt förbehållsbelopp en elkostnad på ca 2.300kr, man har räknat ett snitt över 12 månader. Jag fattar.
Kommande elräkning ligger på strax över 6.000kr då elen har varit helt galet sjukt hög. Min löneutmätning startade i november när elpriserna började stiga så möjligheten att lägga undan pengar till kommande räkningar gick inte.
Hur 17 ska man klara detta? HUR? Hur jag än gör så får jag inte ihop det kommande månad. Jag släpar dessutom med en månad sedan en tid tillbaka. Men 2 fakturor kan man ju inte släpa efter med.
Jag är så stressad över detta. Och väntetiderna för skusa har ökat så jag får vänta ännu längre på besked. Och vid ett avslag så ska jag försöka överleva såhär i hur många år till? Jag kommer hamna på gatan… Med löneutmätning så har man ju vare sig en buffert eller någon betalfri månad för att kunna spara undan för tuffare månader.

Behöver inte höra att jag satt mig i situationen själv. Jag vet.

Jag har inräknat i mitt förbehållsbelopp en elkostnad på ca 2.300kr, man har räknat ett snitt över 12 månader. Jag fattar.
Kommande elräkning ligger på strax över 6.000kr då elen har varit helt galet sjukt hög. Min löneutmätning startade i november när elpriserna började stiga så möjligheten att lägga undan pengar till kommande räkningar gick inte.
Hur 17 ska man klara detta? HUR? Hur jag än gör så får jag inte ihop det kommande månad. Jag släpar dessutom med en månad sedan en tid tillbaka. Men 2 fakturor kan man ju inte släpa efter med.
Jag är så stressad över detta. Och väntetiderna för skusa har ökat så jag får vänta ännu längre på besked. Och vid ett avslag så ska jag försöka överleva såhär i hur många år till? Jag kommer hamna på gatan… Med löneutmätning så har man ju vare sig en buffert eller någon betalfri månad för att kunna spara undan för tuffare månader.

Kan du inte få en avbetalningsplan hos elbolaget? Förstår att det är jobbigt 😊det är hemska tider just nu

Nytt boende känns som det bästa, gissar på att du äger huset för att få 6k elräkning. Så sälja och satsa på en lägenhet för med 6000 i el blir det väldigt svårt tyvärr :(

Avbetalningsplan kan man bara få om man inte haft någon obetalt faktura tidigare.
Tyvärr så bor jag i hyresbostad. Jag äger dessvärre inte mitt boende, då hade det varit enklare.
Med massa anmärkningar är det ju svårt att hitta något nytt boende. Kollade vad som fanns ledigt där jag bor och det var både mindre och dyrare lgh.
På sommarhalvåret ligger räkningen på runt en tusenlapp. Det är skillnad. Har en väldigt gammal elpanna som behöver bytas i min och mina grabbars bostäder men det är ju en jättekostnad för hyresvärden så ligger nog väldigt långt ner på deras priolista.
Tidigare bodde jag i hus med bergvärme, mer än dubbelt så stort som jag bor nu, ändå var räkningarna snäppet lägre eller desamma som här.

Hade min löneutmätning börjat under sommarmånaderna hade jag ju fått behålla mer och kunnat spara detta till dessa vidriga månader.

Så oavsett om jag blir beviljad skusa eller får slita med löneutmätning kommande år så vet jag ju att jag kommer behöva spara till dessa dyra månader. Då kommer nästa rädsla att om jag lyckas spara undan pengar för detta så går KFM in och utmäter pengarna… Moment22?

Avbetalningsplan kan man bara få om man inte haft någon obetalt faktura tidigare.
Tyvärr så bor jag i hyresbostad. Jag äger dessvärre inte mitt boende, då hade det varit enklare.
Med massa anmärkningar är det ju svårt att hitta något nytt boende. Kollade vad som fanns ledigt där jag bor och det var både mindre och dyrare lgh.
På sommarhalvåret ligger räkningen på runt en tusenlapp. Det är skillnad. Har en väldigt gammal elpanna som behöver bytas i min och mina grabbars bostäder men det är ju en jättekostnad för hyresvärden så ligger nog väldigt långt ner på deras priolista.
Tidigare bodde jag i hus med bergvärme, mer än dubbelt så stort som jag bor nu, ändå var räkningarna snäppet lägre eller desamma som här.

Hade min löneutmätning börjat under sommarmånaderna hade jag ju fått behålla mer och kunnat spara detta till dessa vidriga månader.

Så oavsett om jag blir beviljad skusa eller får slita med löneutmätning kommande år så vet jag ju att jag kommer behöva spara till dessa dyra månader. Då kommer nästa rädsla att om jag lyckas spara undan pengar för detta så går KFM in och utmäter pengarna… Moment22?
Sjuk elräkningen för en hyres:( betalar inte ens 500 för en 5:a här.
Men med den elen så kan du ju ta en bostad för 3000 extra och ändå få en bättre månadskostnad där elen är på ett vettigt pris.
Sen är det ju från ställe till ställe hur lätt det är att få en ny lägenhet men jag byte 3 gånger under löneutmättning utan större problem så är ju möjligt iallafall.

Sjuk elräkningen för en hyres:( betalar inte ens 500 för en 5:a här.
Men med den elen så kan du ju ta en bostad för 3000 extra och ändå få en bättre månadskostnad där elen är på ett vettigt pris.
Sen är det ju från ställe till ställe hur lätt det är att få en ny lägenhet men jag byte 3 gånger under löneutmättning utan större problem så är ju möjligt iallafall.
Håller med! Privat hyresvärd och individuella elavtal. Fungerar precis som när man har villa. MEN dessa kalla månader brukar snarare ligga på ca 4.000kr, dyrt det med. Januari uppmättes att ligga på samma nivå som 2022 när elen var så dyr att staten fick gå in med elstöd.

Det får säkert att hitta ett billigare boende med tiden. Min son har precis flyttat hem och kommer börja arbeta och då kunna bidra till kostnaderna vilket underlättar.

Jag tänker att jag ska försöka prata ihop mig med grannarna och att vi tillsammans kan ligga på hyresvärdarna att byta uppvärmning. I de andra hushållen bor 2-3 personer fler än i mitt hushåll vilket borde ge dem ännu högre kostnader.

Finns miljarder av anledningar varför jag inte vill flytta men framöver kommer det bli ohållbart. Jag hade hoppats på att bli beviljad skusa och när den är klar kunna flytta. Den enda ”passande” lgh som fanns ute nu låg på 16.700/mån… På tok för dyrt. Min bror bor i en tvåa men betalar 1000kr mindre än mig, dock billigare el. Men priserna här ligger väldigt högt. Han flyttar nu till större stad och kommer betala 2.000kr mindre än tidigare plus få 5 min till arbetet istället för 35 min. Win-win för han. Om jag flyttar till orten jag arbetar på blir det ännu dyrare då den ligger väldigt nära en betydligt större stad.

Som sagt. Jag vill nog mest ventilera ut hur tufft det är med utmätning. Ingen buffert, inga betalfria månader. Kan tycka att det skulle finnas någon liknande lösning som vid sanering. Förstår helt att man ska betala sina skulder osv men tror att fler än jag har det tufft och funderar på om man riskerar att bo på gatan. Det tycker jag ändå inte att jag förtjänar… Eller jo, ibland…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp