Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Då får vi se var detta slutar.

Tror det var efter 4 uteblivna betalningar som det gick till Inkasso låg där ett tag tills det gick till LFM.

Kom på en fråga. I mitt beslut om löneutmätning står det att jag alltid har rätt att behålla xx kronor och att min arbetsgivare ska dra xx kronor. Vad händer om jag skulle bli sjuk? Dras det mindre så jag får behålla samma pengar eller dras det samma summa och jag får behålla mindre?
Jag har fått uppsägningsbrev från Brocc och ligger efter med 3 stycken månader och det blir 4 efter den här månaden. Nu har läst om jag betalar den äldsta fakturan vid lön så går det inte vidare utan får ett nytt uppsägningsbrev i början av december. Någon som varit med om det?

Riskbedömning… hjälp mig.
Det verkar som att snigelposten varit gynnsam och löneutmätningen blir först i december. KFM har beslutat att min arbetsgivare ska dra sextusenish från min lön. Finns det någon risk att KFM gör en tillgångsutredning på mitt konto och går in och tar dem pengarna nu i november eftersom det inte blev någon löneutmätning?
Har jag benämnt något ord fel och ni inte fattar vad jag menar så svara inte.

Riskbedömning… hjälp mig.
Det verkar som att snigelposten varit gynnsam och löneutmätningen blir först i december. KFM har beslutat att min arbetsgivare ska dra sextusenish från min lön. Finns det någon risk att KFM gör en tillgångsutredning på mitt konto och går in och tar dem pengarna nu i november eftersom det inte blev någon löneutmätning?
Har jag benämnt något ord fel och ni inte fattar vad jag menar så svara inte.
Tillgångsutredning kan ske närsomhelst även innan och efter du har fått löneutmätning.

Tillgångsutredning kan ske närsomhelst även innan och efter du har fått löneutmätning.
Det är jag medveten om. Men är det så att de går in och plockar allt över förbehållsbeloppet om det finns mer än de pengar man ska få behålla i löneutmätningen?

Det är jag medveten om. Men är det så att de går in och plockar allt över förbehållsbeloppet om det finns mer än de pengar man ska få behålla i löneutmätningen?
Ja det kan hända.

Det kan bli så. Men normalt sätt brukar kontoutmätning ske före löneutmätningsbeskedet.

Sen är det ovanligt att man med kort varsel gör en till kontroll och tar pengarna.

Jag tror du klarar dig. Men om det är något som du verkligen behöver och vet att du ska köpa i närtid närmsta månaderna eller är i behov av att ordna eventuella julklappar eller liknande så kan det ju vara läge att flytta fram planerna och göra bort det nu då vi är i blackweek ändå

Senast ändrad:
Fråga. Jag har varje månad fått underhållsbidrag för mitt barn. Barnet är nu vuxet, alltså fyllt 18. Går sista året på gymnasiet. Pappan har därmed slutat att skicka underhållet till mig, han skickar pengarna till sonen.
Sonen kommer dock att ge mig pengarna eftersom jag betalar allt.
Jag har fått beslut om löneutmätning. Ska jag hör av mig till dem och berätta detta eller blir det sak samma för att barnet ger mig pengarna?

Fråga. Jag har varje månad fått underhållsbidrag för mitt barn. Barnet är nu vuxet, alltså fyllt 18. Går sista året på gymnasiet. Pappan har därmed slutat att skicka underhållet till mig, han skickar pengarna till sonen.
Sonen kommer dock att ge mig pengarna eftersom jag betalar allt.
Jag har fått beslut om löneutmätning. Ska jag hör av mig till dem och berätta detta eller blir det sak samma för att barnet ger mig pengarna?
Nej säg absolut inget till den arma myndigheten.

Jag ska alltså inte säga att jag inte längre får underhållsbidrag av min exman till KFM. Varför?

Provar att ställa frågan annorlunda.

I min redogörelse till KFM gällande löneutmätning angav jag inkomster som min lön och omvårdnadsbidrag samt att jag får underhållsbidrag för min son, (som bor 100% hos mig) från min exman.
KFM har beräknat att jag får behålla mer eftersom jag har barn som fortfarande går i skolan.
Nu fyllde sonen 18 år, exmaken slutade då ge mig underhålllsbidrag eftersom sonen är myndig. Förbehållet från KFM kommer vara detsamma tills sonen slutar skolan i juni då han sen förväntas själv bidra till hushållets kostnader.
Sonen kommer dock att få pengar från sin pappa som ett underhållsbidrag. Sonen kommer ge mig dem pengarna.

Min fråga är om det skulle göra någon ekonomisk skillnad för mig att meddela KFM att jag INTE får underhållsbidrag för sonen längre. Och om jag i så fall ska säga att sonen kommer ge mig pengar istället.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp