Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Då får vi se var detta slutar.

Här är alla välkomna att både läsa, diskutera, tipsa och fråga. Främst skriver jag för att jag vill kunna följa min egen resa ”anonymt” och för att någon, precis som jag, kanske finner tröst i att läsa om någon annan. Allas våra resor ser olika ut. Jag har aldrig spelat om pengar, eller ja, någon trisslott och typ en Harry Boy någon gång för en 50-lapp typ. Vet knappt själv hur allt började. Men någonstans så konsumerades en del pengar, dåvarande maken startade bolag, en kortare sjukskrivning, renoveringar av hus osv. Ett lån för att samla ihop allt och få ”ordning och reda”. Trodde jag ja. Plötsligt så var man uppe i samma summor igen och lyckades samla även detta. När skilsmässan var ett faktum blev jag av olika anledningar ensam med lånen som ändå betalades utan problem innan skilsmässan. Inte på något sätt bär jag ensam ansvaret för lånen, kanske till och med mindre ansvar men där stod jag. Lån i mitt namn. En otroligt infekterad skilsmässa. Orken att kämpa fanns där men den koncentrerades på mina barn, att ordna nytt boende, att orka jobba och ”hitta tillbaka till mig själv”. Jag orkade inte bråka om pengar ”också”. Det var mer Fuck it. Bara Fuck it.

Efter långt kämpande. Ekonomiskt pusslande som endast lett till större skulder, dyrare lån, mer stress och ångest så har jag, egentligen sen en tid tillbaka, förstått att jag inte löser den ekonomiska karusellen på egen hand.

Följer många medlemmars trådar, ställer mängder med frågor. Allt för att våga ta steget och faktiskt göra något åt min situation. När man vridit och vänt på allt och inser att inte ens med lägre ränta, ackordsuppgörelse eller pausade betalningar lyckas betala för sina lån varje månad så är det dags att släppa taget och stirra rädslan rätt i ögonen.

Listar lån nedan med ca summor, kanske skriver ut mer exakt längre fram men orkar inte kolla just nu.

Nordax 400.000 (ca 4.800/mån)
Brocc 400.000 (ca 5.500/mån)
EnterCsrd 175.000 (5-7.000/mån tar ut direkt)
Fairlo 40.000 (ca 1.000:mån)
Avida 25.000 (ca 500/mån)
Klarna 14.000 (ingen aning

Gjorde senast en betalning enligt nedan
Nordax 28/2 (sen 2 betalningar)
Brocc 31/3 (sen 1 betalning)
EnterCard 31/3 (sen 1 betalning)
Fairlo 30/4
Avida 30/4
Klarna pausad 2 månader

Nordax ringer varje dag 1-2 gånger. Brocc ringer varje dag 1-2 gånger. Svarar inte på någon. EnterCard har skickat påminnelse och ringt 1 gång. Fairlo skickar sms, till Kivra och mail. Avida 1 SMS. Bara väntar på att Inkasso breven skall börja regna in hos mig.

I juni planerar jag att skicka in ansökan om skuldsanering till KFM. Räknar med väntetid 6-9 månader och sen avslag. Kommer då skicka ny ansökan och fortsätta så tills jag förhoppningsvis någon gång blir beviljad. När jag skickat ansökan funderar jag på att skicka ett mail till de jag är skyldig pengar och meddela att jag inte kommer betala mer och att jag ansökt om skuldsanering. Be dem sluta ringa mig för det kommer inte leda någonstans ändå. Och vill dem fortsätta ringa så får dem väl göra det då.

Oron jag haft för allt detta då jag inte har varken Inkasso eller något hos KFM har skrämt skiten ur mig. Men efter alla svar på frågor och andras historier så känner jag ett annat lugn. Ja, jag kommer jagas av Inkasso och låneföretagen som vill ha betalt. Ja, jag önskar jag kunde göra rätt för mig och ser inte detta alls som någon enkel väg ut. Men efter ett evigt pusslande i många år, framförallt de 3 senaste då jag skilde mig så blir jag hellre jagad av dessa än att oroa mig för att inte kunna sätta mat på bordet till mina barn. Att inte kunna åka till jobbet för att jag inte kan tanka.

Gjort ett Exceldonument. 2 olika budgetar. En som visar hur det ser ut om jag inte betalar på lånen, krediter mm och en där alla lån, krediter mm är med. Jag fullständigt avskyr att handla på avbetalning, typ Klarna men visst fan är jag en av dem som lockas en månad när det varit lite sämre. Och ja visst blev julklapparna dyrare och fler då man ändå kunde dela upp betalningarna.

Jag vill se detta som en win-win. Jag kommer inte kunna handla på Klarna, nyttja andra krediter, ta några lån mm när mina skulder trillar in hos KFM. Många snåla år framför mig och blir jag en dag beviljad SKUSA så finns det ett slut men även en början på en ljusare framtid. En tryggare ekonomi. I en drömvärld hade jag såklart betalat alla mina skulder och aldrig hamnat där igen. I en drömvärld. I en drömvärld vinner jag också pengar, utan att spela () och betalar skulderna och lägger allt bakom mig och blickar framåt. I en drömvärld.
Jösses… Blev långt. Men som sagt, det är för mig och de som vill läsa, diskutera mm.

Spännande att följa din resa!

När tog du sista lånet?
Vad har du i inkomst?

Jag tog ju dumt nog lånet hos Fairlo jauari 2024. Men tänker att det kommer i alla fall ha hunnit gå ca 2 år när min ansökan om Skusa behandlas.
EnterCard kreditkortet har jag tyvärr nyttjat varje månad. Betalar fakturan och tar ut det som går. Har inte haft något annat val.
Vet inte om jag kommer fortsätta göra så eller om jag släpper även det helt och hållet.

Lycka till!

Glömde skriva vad jag har i inkomst. Lön 30.000kr/mån
2.145kr/omvårdnadsbidrag (ca 1 år till)

Helt rätt beslut ! Tufft men samtidigt modigt att ta tag i problemet!
Jag var så rädd för KFM men om man skulle bott utanför Sverige med såna lån som man har skulle man hamnat på gatan så man ska vara glad man får hjälpen !

Lycka till !
Följer din resa!

Helt rätt beslut ! Tufft men samtidigt modigt att ta tag i problemet!
Jag var så rädd för KFM men om man skulle bott utanför Sverige med såna lån som man har skulle man hamnat på gatan så man ska vara glad man får hjälpen !

Lycka till !
Följer din resa!
Eller hur! Tack för pepp!
Det är ju fel att bli arg på företag som lånar ut pengar utan vidare. Och när man blir beviljad ett lån så blir man ju överlycklig. En bra sak med facit i hand är att om man ska samla lån att dem faktiskt löser lånen åt en. Man vill ju inte det där och då men mig hade det hjälpt en hel del faktiskt… För jag löste absolut inte exakt alla lån som skulle lösas, och betalade jag bort mina krediter var jag ju där och använde dem igen efter en tid. Men jo. Lite arg är jag ju ändå. Är man gift. Jag önskar att det varit mer: Du är gift och äger fastighet med person x, för att bevilja lånet behöver ni båda stå på det.
Det finns lagar och regler i en bodelning men man kan också göra precis som man vill. Och mitt X väntade ut mig och dränerade mig fullkomligt ekonomiskt för att sen ta över fastigheten till ett underpris när jag inte längre hade något val. Jag var så slutkörd där och då och orkade inte varken mentalt eller ekonomiskt.

Stort lycka till - Absolut inte omöjligt att bli beviljad på först ansökan!

Mitt råd är att inte höra av dig eller ha något dialog med borgenärerna när du släpper alla lånen. Låt dom ringa, smsa, skicka brev och mail - men svara inte på något. Det är bara några månader dom jagar dig sen slutar det helt.

Kan ha mobilen på ljudlöst och bara blocka alla okända nummer under tiden. Så gjorde jag. Var det folk jag kände så brukade jag ändå kolla mobilen inom max 30 min och ringa tillbaka.

Du kommer inte gynnas på något sätt av att höra av dig till borgenärerna och meddela dom att du ska söka skuldsanering, snarare lite tvärtom eftersom dom kan fast-tracka att skicka vidare till KF för utmätning och du blir av med löner du annars inte hade blivit av med.

Det finns nästan ingen som gör det och det är inget som förväntas. Skulle gissa att över 90% som ”släpper planerat” släpper bara utan att höra av sig.

Jag vill dela något personligt, för jag vet hur det känns när man är mitt i det. Jaghar haft löneutmätning sedan 2022.
För två år sedan ansökte jag om skuldsanering. Jag fick ett inledande besked, vilket kändes som en ljusglimt. Men jag gjorde ett misstag – jag berättade inte om en bonus jag fått via jobbet. När det kom fram blev min ansökan avslagen. Jag hade bara mig själv att skylla, och det kändes tungt.
Men jag har inte gett upp.

Den 14 maj gjorde jag en ny ansökan, den här gången med stöd från en skuldrådgivare. Jag har varit ärlig, fått hjälp med större tandvårdsbehandlingar, och tagit ansvar. Men jag är fortfarande kvar i processen – inget är klart ännu. Jag vet inte hur det slutar. Men jag vet att jag gör mitt bästa. Och jag vill säga till dig:
Du är inte ensam. Vi är många som kämpar.
Skulder gör livet svårt, men de definierar inte vem du är. Kronofogden är inte dina fiender ,de lyssnar, de vill hjälpa, och det finns en väg ut, även om det tar tid.

Vi kanske inte är igenom det än – men vi är på väg.

Hej, läste ditt inlägg o tänkte flika in här och fråga om någon vet om man kan vara sen med fakturor men hela tiden betala in så att man är två sena, alltså så att det inte blir den 3 fakturan och sen uppsägning. ( några månader tills man har råd att betala ikapp )
Någon som vet?
Och om någon på senare hamnat på inkasso med cashbuddy och viaconto, vilka inkasso såfall?
Hoppas det var okej att ställa frågorna i ditt inlägg

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp