Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ensamhushåll och ca 1500 kr på mat. Mat är det absolut enklaste och bästa posten att kunna spara på, bara man tar sig tiden att laga själv. Hahaha, önskar det vore en receptsida här på forumet också, för mat går att göra så jättebillig och bra om man så önskar, men det kräver planering på både inköp och hur man lagar maten. Jag "köper" inte att man "inte kan laga mat", alla kan följa ett recept om man vill :)
Det är en jäkligt låg summa alltså. Jag tror inte det handlar om att jag äter dyr mat utan att jag slänger mycket, planerat för dåligt osv. Du får gärna ge exempel på hur en matdags kan se ut för dig med alla mål och mellanmål, behöver inspiration :facejoy:

50kr om dagen om mat är för min del totalt omöjligt att uppnå.2 mål om dagen och frukost måste jag ha.Summa mat 120kr om dagen.3600kr månad.Skulle jag haft ett matkonto på 50 kr om dagen förmodligen undvikit skuldsanering

50kr om dagen om mat är för min del totalt omöjligt att uppnå.2 mål om dagen och frukost måste jag ha.Summa mat 120kr om dagen.3600kr månad.Skulle jag haft ett matkonto på 50 kr om dagen förmodligen undvikit skuldsanering
Vad skulle du säga är anledningen till att det behöver vara så pass dyrt per dag? När jag räknar på det och att handla planerat osv, så borde jag klara mig på 2000:- i månaden iallafall, ca 65:- om dagen. Då äter jag frukost lunch och mellanmål. Men det kräver som sagt att jag planerar, köper på rabatter och slutar med att beställa hem mat och slänga mat.

Vad skulle du säga är anledningen till att det behöver vara så pass dyrt per dag? När jag räknar på det och att handla planerat osv, så borde jag klara mig på 2000:- i månaden iallafall, ca 65:- om dagen. Då äter jag frukost lunch och mellanmål. Men det kräver som sagt att jag planerar, köper på rabatter och slutar med att beställa hem mat och slänga mat.
Slänger aldrig mat,varför gör du det?.Jag har aldrig gjort det inte heller när min ekonomi var mycket, mycket bättre. Nu när jag lagar mat själv blir det då för 2 dagar.

Slänger aldrig mat,varför gör du det?.Jag har aldrig gjort det inte heller när min ekonomi var mycket, mycket bättre. Nu när jag lagar mat själv blir det då för 2 dagar.
Näe, det är något jag verkligen vill sluta med av flera skäl. Känns så respektlöst att slänga mat! Jag har nog alltid haft lite svårt att äta nåt jag inte är sugen på, att äta bara för att äta. Efter min sista omgång covid blev det ännu värre, och då har jag väl tagit den bekväma vägen lite för ofta och köpt hem annat. Vad lägger du på mat i månaden skulle du säga?

Näe, det är något jag verkligen vill sluta med av flera skäl. Känns så respektlöst att slänga mat! Jag har nog alltid haft lite svårt att äta nåt jag inte är sugen på, att äta bara för att äta. Efter min sista omgång covid blev det ännu värre, och då har jag väl tagit den bekväma vägen lite för ofta och köpt hem annat. Vad lägger du på mat i månaden skulle du säga?
2500 till 3000 Men där räknar jag också matolja, diskmedel, tvättmedel, olika medel till rengöring osv.

Är det någon som har hört om man kan lägga pengar på nått konto som kronofogden inte kommer åt när dem börjar med utmätning.???
Vet någon något om det??

Det är en jäkligt låg summa alltså. Jag tror inte det handlar om att jag äter dyr mat utan att jag slänger mycket, planerat för dåligt osv. Du får gärna ge exempel på hur en matdags kan se ut för dig med alla mål och mellanmål, behöver inspiration :facejoy:
Det är väldigt svårt att räkna ut exakt vad en dag kostar, utan jag ser ju bara summorna jag handlat för under månaden. Jag köper tex aldrig 1 kg spagettiförpackning, utan 3 kg, vilket är mycket billigare och sen har man ju hemma ett bra tag. Köper aldrig tex färdig pytt i panna, jag gör egen. Ibland finns det erbjudande på pålägg ( skinka/kyckling) för 10 kr, då köper jag hem max antal förpackningar jag får ( det brukar vara 3 eller 5) och slänger i frysen. Köper tex heller inte tomatpure på tub (ca 15 kr för 200 g), utan en stor burk med 800 g för ca 35 kr på erbjudande, bara att frysa in i portionsförpackningar när man öppnat burken. Ofta har de riktigt bra priser på tex julskinka/helgskinka efter storhelger, köper för 39 kr kilot och har tex på pizza, till pyttipanna, skinksåser, som "kassler" i kasslergratäng, som kött i ärtsoppa mm. Använder mycket köttfärs, köper storpack när de har erbjudande och fryser in. Bakar nästan allt mitt bröd, men köper ibland också, gör egen musli, plockar bär ute på sommaren/hösten och har för hela året helt gratis, gör även sylt, marmelad osv av dem, så inget jag köper färdigt för dyra pengar. Gör nästan alltid storkok på grytor, soppor, gratänger, wook och drygar ut med billiga grönsaker på säsong eller som jag kan hitta i "matsvinnslådor" i affären. Odlar en del kryddor och sallad i mina fönster, så det köper jag inte. Odlar även paprika, tomat och gurka på balkongen om sommaren,, äter det färskt när de är klara, men gör tex även egen smörgåsgurka. Blir det mer tomater än jag kan äta, så mixar jag dem ( krossade tomater) och fryser in till matlagning, paprika går bra att frysa i bitar och ha till matlagning sen. Dricker alltid kranvatten till mina måltider, jag gillar inte läsk och annat med "bubblor" i. Slänger aldrig något, det mesta går att frysa. Sen köper även jag tex pizza någon gång då och då, men det räknar jag inte in i min matbudget, utan som övrigt/nöje.

En vanlig dag ( igår) kan se ut såhär
Frukost: Ca 2 dl yougurt/fil, 1 dl egengjord musli och 1 dl blandade bär. En smörgås/fralla ( hembakt) med sallad ( egenodlad) 1 skiva ost och 1 skiva skinka. 2 koppar kaffe med mjölk.
Lunch/middag: Potatis, kålpudding ( fanns färdig i frysen), sås, rårörda lingon ( egenplockade), lite rivna morötter
Kvällsmål: Kokte 2 extra potatis till lunch/middagen, som jag stekte upp nu, 1 stekt ägg och 4-5 prinskorvar som jag hade köpt på kort datum/halva priset och hade i frysen. Hade även lite vitkålssallad/pizzasallad ( egengjord) i kylen jag som jag åt till.
Var sen sugen på något att tugga på framför tvn, så poppade en gryta popcorn. Billigare än att köpa micropopcorn.

Idag tänkte jag göra ett storkok av wook, på kyckling, vitkål, morötter, broccoli, lök, nudlar och ev fler grönsaker om det finns i frysen. Det kommer bli ca 7-8 portioner till billig peng. Äter en idag till lunch/middag och fryser in resten i portioner och har färdigt till dagar jag inte har lust/tid att laga mat. Till kvällen kommer en kompis hit och fikar, och jag har lovat varma mackor med kantareller ( egenplockade). Brukar bara steka svampen med någon matsked lök, klippa i lite bacon, salt, peppar. Blanda i lite, lite grädde ( kanske 2-4 msk) så det blir krämigt. Lite riven ost över( naturligtvis riven av en ostskalk, jag slänger inget) och toppar med lite persilja från fönstret, efter att de vart i ugnen. Magiskt gott till en liten peng och kompisens favorit.

Ett tips är att ta någon dag då och då och laga ett par rätter som funkar att frysa in i lådor. Då har du alltid några lådor med alternativ mat att ta till.
Och vet du med dig att du är dålig på att äta upp rester så frys in på en gång så kan du äta det någon annan gång.

Jag äter också minst 3 mål om dagen, ibland även någon extra macka/picknik mat ( kan vara pirog, wraps, tunnbrödsklämma som exempel) som jag tar med ut om jag åker på utflykter eller är ute i naturen och går som exempel.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp