Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så roligt att ni delar med er av tips och erfarenheter. Jag har inga problem att göra storkok, men jag behöver som sagt planera. För min del som normalt sett tränar går det åt lite mellanmål utöver frukost lunch och middag, men det är heller inget som drar iväg kostnadsmässigt om jag bara tänker mig för lite när jag handlar, och slutar leva efter devisen att jag bara vill äta vad jag är sugen på. :rolleyes: Ser fram emot en ny lönemånad snart så jag kan göra ett omtag. Ni som plockar bär och svamp, jag har tidigare årbara plockat blåbär och lingon, har ni tips på fler bär som finns tillgänglighet plocka? Och svamp, kantareller/trattkantareller och champinjoner, vågar man sig på det som nybörjare eller kan man råka ta livet av sig av att plocka nån giftig liknande? :facejoy:
Har odlat en del örter på balkongen men inte grönsaker. Ger paprika och tex ärtor så pass mycket att det är värt alltså?
Hallon och ev krusbär brukar finnas vilda att plocka, även äpple ( inte bär, men ändå). Jag har hittat ett par riktigt fina vinbärsbuskar också nära mig, men vet inte hur vanligt det är att det finns i det vilda. Finns ju även hjortron och tranbär, men kanske lite svårare att hitta.

Snälla, håll dig borta från att plocka champinjoner, de är väldigt lätta att förväxla med vit flugsvamp. Trots att jag plockar en del svamp, så har jag inte vågat mig på dem, även om jag ändå vart ganska säker på att det vart champinjoner jag hittat. Kantareller, trattkantareller, taggsvamp och blomkålssvamp ( den sistnämnda är svår att hitta, men supergod) är det jag rekommenderar. Många gillar ju även typ Karljohan och andra soppar som är släktingar till exempelvis Karljohan, men jag personligen tycker de är lite "slemmiga" att äta och plockar inte. Men testa om du gillar, de är lätta att hitta :)

Angående grönsaker. Tomat och gurka ( även chili) brukar ge bra skördar för mig, så det tycker jag är värt, absolut. Däremot har jag inte haft jättetur med paprika, det har kommit några frukter på varje planta, men inga jättemängder. Ärter växer snabbt och lätt, man får så i omgångar då en planta inte orkar producera så mycket, men de ger ändå en hel del, och nya "frön" är ju själva ärtan i "skidan", så det är ju bara att plocka ur en ärta och så igen :)

Bara som ett litet extra tips när vi "pratar" om växter. Glöm inte bort nässlor ( går göra soppa på, torka och använda i mat/musli/smothies, används som spenat ungefär), granskott går att krydda med, tex kött. Syrener och fläder brukar växa vilt, super att göra saft på. Maskroser går att göra supergod marmelad på ( brukar krydda med lite vaniljsocker och chili och smakar fantastiskt). Har man tur ( lite beroende på var man bor i landet), finns det ramslök att plocka nu på våren. Går utmärkt att frysa och smakar som en blandning av vitlök/gräslök.

Hallon och ev krusbär brukar finnas vilda att plocka, även äpple ( inte bär, men ändå). Jag har hittat ett par riktigt fina vinbärsbuskar också nära mig, men vet inte hur vanligt det är att det finns i det vilda. Finns ju även hjortron och tranbär, men kanske lite svårare att hitta.

Snälla, håll dig borta från att plocka champinjoner, de är väldigt lätta att förväxla med vit flugsvamp. Trots att jag plockar en del svamp, så har jag inte vågat mig på dem, även om jag ändå vart ganska säker på att det vart champinjoner jag hittat. Kantareller, trattkantareller, taggsvamp och blomkålssvamp ( den sistnämnda är svår att hitta, men supergod) är det jag rekommenderar. Många gillar ju även typ Karljohan och andra soppar som är släktingar till exempelvis Karljohan, men jag personligen tycker de är lite "slemmiga" att äta och plockar inte. Men testa om du gillar, de är lätta att hitta :)

Angående grönsaker. Tomat och gurka ( även chili) brukar ge bra skördar för mig, så det tycker jag är värt, absolut. Däremot har jag inte haft jättetur med paprika, det har kommit några frukter på varje planta, men inga jättemängder. Ärter växer snabbt och lätt, man får så i omgångar då en planta inte orkar producera så mycket, men de ger ändå en hel del, och nya "frön" är ju själva ärtan i "skidan", så det är ju bara att plocka ur en ärta och så igen :)
Kan man inte göra soppa på sopparna?
(Ordleken var inte med flit... :))

Tack för många bra tips! Då ska denna nybörjare undvika champinjonerna till en början! Jag ska banne mig plocka massor i år. Sen har jag inte bil så kan inte ta mig så långt iväg utan får snällt samsas med resten av stadsborna om den skog som finns nära. Men i synnerhet blåbär brukar finnas massor. Nässelpulver köpte jag förr, och hade i smoothies. Det bör jag väl klara av att plocka själv istället då, är väl bara att känna sig för om man tvekar :facejoy:

Kan man köpa ärtor, paprika, chili och använda kärnorna att odla på, fungerar det lika bra som att köpa frön? Har hört det men aldrig testat.

Kan man köpa ärtor, paprika, chili och använda kärnorna att odla på, fungerar det lika bra som att köpa frön? Har hört det men aldrig testat.
Det går jättebra. En del varnar för det pga " genmanipulerade" växter, men jag har aldrig upplevt några problem att göra så.

Skala hatten på Karl-Johan och liknande så blir den trevligare. Det finns flera soppar som är ätliga, men som kanske fungerar mer som utfyllnad, vilket inte är fel. Du har ju ostronskivling och (svart)trumpetsvamp som är väldigt gott det med.

Man kan faktiskt plocka rönnbär och koka sylt på. Har aldrig provat själv, men varit sugen på att göra det. Den ska bli syrlig. Har hittat körsbär och äpplen i mer vilt tillstånd. Sen finns det en hel del grönt som maskrosblad exempelvis - ska väl påminna om ruccola? Brännässlor mm.

Citronmeliss, gräslök, persilja och koriander samt basilika är trevliga örter. Citronmeliss blir ju himlans gott te.

Det går jättebra. En del varnar för det pga " genmanipulerade" växter, men jag har aldrig upplevt några problem att göra så.
Alla växter är genmanipulerade eller förädlade på ett eller annat vis, annars hade dom inte sett ut som dom gör idag. Man ska nog akta sig för frukt och grönt som saknar frön. Det är nog mer kemi än naturligt. Så ta fröna från butiksköpta grönsaker och prova vad som funkar. Har spanska tomater som växer så fint i en kruka i fönstret, den delade jag bara på och satte i jord. Gick hur bra som helst.

Alla växter är genmanipulerade eller förädlade på ett eller annat vis, annars hade dom inte sett ut som dom gör idag. Man ska nog akta sig för frukt och grönt som saknar frön. Det är nog mer kemi än naturligt. Så ta fröna från butiksköpta grönsaker och prova vad som funkar. Har spanska tomater som växer så fint i en kruka i fönstret, den delade jag bara på och satte i jord. Gick hur bra som helst.
Har testat att odla från frön på i princip alla grönsaker/frukt jag köpt för skojs skull, aldrig lyckats att det vuxit någon frukt/grönsak på det. Men fina växter blir det (och bara där sparar man in lite pengar på att inte köpa växter) :) :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp