- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Hallon och ev krusbär brukar finnas vilda att plocka, även äpple ( inte bär, men ändå). Jag har hittat ett par riktigt fina vinbärsbuskar också nära mig, men vet inte hur vanligt det är att det finns i det vilda. Finns ju även hjortron och tranbär, men kanske lite svårare att hitta.Så roligt att ni delar med er av tips och erfarenheter. Jag har inga problem att göra storkok, men jag behöver som sagt planera. För min del som normalt sett tränar går det åt lite mellanmål utöver frukost lunch och middag, men det är heller inget som drar iväg kostnadsmässigt om jag bara tänker mig för lite när jag handlar, och slutar leva efter devisen att jag bara vill äta vad jag är sugen på.Ser fram emot en ny lönemånad snart så jag kan göra ett omtag. Ni som plockar bär och svamp, jag har tidigare årbara plockat blåbär och lingon, har ni tips på fler bär som finns tillgänglighet plocka? Och svamp, kantareller/trattkantareller och champinjoner, vågar man sig på det som nybörjare eller kan man råka ta livet av sig av att plocka nån giftig liknande?
Har odlat en del örter på balkongen men inte grönsaker. Ger paprika och tex ärtor så pass mycket att det är värt alltså?
Snälla, håll dig borta från att plocka champinjoner, de är väldigt lätta att förväxla med vit flugsvamp. Trots att jag plockar en del svamp, så har jag inte vågat mig på dem, även om jag ändå vart ganska säker på att det vart champinjoner jag hittat. Kantareller, trattkantareller, taggsvamp och blomkålssvamp ( den sistnämnda är svår att hitta, men supergod) är det jag rekommenderar. Många gillar ju även typ Karljohan och andra soppar som är släktingar till exempelvis Karljohan, men jag personligen tycker de är lite "slemmiga" att äta och plockar inte. Men testa om du gillar, de är lätta att hitta
Angående grönsaker. Tomat och gurka ( även chili) brukar ge bra skördar för mig, så det tycker jag är värt, absolut. Däremot har jag inte haft jättetur med paprika, det har kommit några frukter på varje planta, men inga jättemängder. Ärter växer snabbt och lätt, man får så i omgångar då en planta inte orkar producera så mycket, men de ger ändå en hel del, och nya "frön" är ju själva ärtan i "skidan", så det är ju bara att plocka ur en ärta och så igen