Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är på väg in i löneutmätning och har godkänt våra första betalningsförelägganden, vad vi undrar från det att man godkänt dom vet nån hur lång tid det tar på ett ungefär innan löneutmätningen kommer igång? Sen undrar vi, för vi har släppt allt och tänkte istället plocka undan för att ha under "madrassen" hur snart ska man göra det? Samt kollar dom kontoutdrag(vad man handlat osv?)
Tacksam för svar! Även om det känns skönt på nått vis men samtidigt känns det skit, tu delat.
Försökt söka svar men hitta inget.

Tar det så lång tid?För Jessica87 tog det mycket kortare tid om jag minns rätt, eller hur Jessica87?
Det har jag också för mig. Jag är glad så många löner jag kan få, men bättre att räkna på snabbare handläggning så blir man ju bara glad för mer om det blir så. Fattar inte riktigt allt och hur det går till, men såg på kmf sida igår att handläggningstiden var 4 månader från utskick till verkställande? Kan det stämma?

Det har jag också för mig. Jag är glad så många löner jag kan få, men bättre att räkna på snabbare handläggning så blir man ju bara glad för mer om det blir så. Fattar inte riktigt allt och hur det går till, men såg på kmf sida igår att handläggningstiden var 4 månader från utskick till verkställande? Kan det stämma?
Kan stämma, läste någonstans att det har ökat med med 23% med skulder jämfört med året innan. Många har drabbat av inflationen... Sedan är det rekord högt säkert med spelskulder för många...

Nej, det finns inget "minst 6 månader från man skriver på". Det som gäller är, från den dagen man skriver på delgivning:
10 dagar på sig att höra av sig om skulden är felaktig. Gör man inte det så fastställs den.
Sen är där upp till dom man är skyldig pengar, för när skulden är fastställd kan don begära verkställighet (om det inte redan är gjort i samband med att den skickades in). Det betyder att dom ger KFM uppdraget att driva in skulder. Då får man ett brev med "skuld att betala" och ca 14 dagar på sig. Betalar man inte så går det för utredning av vad som finns att utmäta. Då får man oftast ett brev med anmodan att lämna uppgifter om inkomster och utgifter, för att utreda om KFM kan starta löneutmätning. Dom pappren har man också ca 14 dagar på sig att fylla i. Och gör man det inte inom utsatt tid så räknar KFM på schablonbelopp och startat löneutmätningen ändå om utrymmet finns. Så efter man skrivit på delgivning kan det mycket väl bli löneutmätning inom 1.5-2 månader. Jag fick löneutmätning i november och för mig gick den här processen snabbt. Ca 2 månader från jag skrev på första delgivningen (i slutet av augusti) var löneutmätning beslutat (typ 2 november). Tack vare att det var precis efter lön innebar det ju i praktiken att löneutmätningen inte började fråns efter nästan 3 månader, men det beror ju på hur man ligger i tid.
Hoppas det blev lite tydligare nu. Sen kan det säkert ta längre tid, men jag försökte räkna på minsta tiden för att kunna prioritera vad som var viktigast att ordna innan löneutmätning började.

Efter delgivning (om man inte betalar)
- 10 dagar tills skulden fastställs
- långivarna begär verkställighet
- skuld att betala skickas ut, 14 dagar på sig
- KFM startar utredning, inkomstredovisning
skickas ut, 14 dagar på sig att svara
- Löneutmätning fastställs om det är möjligt, kan gå på ett par dagar, och startar närmsta lön.

Senast ändrad:
Vi är på väg in i löneutmätning och har godkänt våra första betalningsförelägganden, vad vi undrar från det att man godkänt dom vet nån hur lång tid det tar på ett ungefär innan löneutmätningen kommer igång? Sen undrar vi, för vi har släppt allt och tänkte istället plocka undan för att ha under "madrassen" hur snart ska man göra det? Samt kollar dom kontoutdrag(vad man handlat osv?)
Tacksam för svar! Även om det känns skönt på nått vis men samtidigt känns det skit, tu delat.
Försökt söka svar men hitta inget.
Skrev precis ett långt inlägg om detta med tider från delgivning till löneutmätning i min tråd "Budget under löneutmätning". Läs där så får du en helhetsbild hoppas jag.

Vad det gäller att ta ut en buffertpeng så hade jag gjort det så snart som möjligt. 10 dagar efter delgivning fastställs skulden och då kan det gå fort till KFM börjat utreda tillgångar, beroende på när långivarna begär verkställighet.

• Gilla
Reaktioner: N-L
Nej, det finns inget "minst 6 månader från man skriver på". Det som gäller är, från den dagen man skriver på delgivning:
10 dagar på sig att höra av sig om skulden är felaktig. Gör man inte det så fastställs den.
Sen är där upp till dom man är skyldig pengar, för när skulden är fastställd kan don begära verkställighet (om det inte redan är gjort i samband med att den skickades in). Det betyder att dom ger KFM uppdraget att driva in skulder. Då får man ett brev med "skuld att betala" och ca 14 dagar på sig. Betalar man inte så går det för utredning av vad som finns att utmäta. Då får man oftast ett brev med anmodan att lämna uppgifter om inkomster och utgifter, för att utreda om KFM kan starta löneutmätning. Dom pappren har man också ca 14 dagar på sig att fylla i. Och gör man det inte inom utsatt tid så räknar KFM på schablonbelopp och startat löneutmätningen ändå om utrymmet finns. Så efter man skrivit på delgivning kan det mycket väl bli löneutmätning inom 1.5-2 månader. Jag fick löneutmätning i november och för mig gick den här processen snabbt. Ca 2 månader från jag skrev på första delgivningen (i slutet av augusti) var löneutmätning beslutat (typ 2 november). Tack vare att det var precis efter lön innebar det ju i praktiken att löneutmätningen inte började fråns efter nästan 3 månader, men det beror ju på hur man ligger i tid.
Hoppas det blev lite tydligare nu. Sen kan det säkert ta längre tid, men jag försökte räkna på minsta tiden för att kunna prioritera vad som var viktigast att ordna innan löneutmätning började.

Efter delgivning (om man inte betalar)
- 10 dagar tills skulden fastställs
- långivarna begär verkställighet
- skuld att betala skickas ut, 14 dagar på sig
- KFM startar utredning, inkomstredovisning
skickas ut, 14 dagar på sig att svara
- Löneutmätning fastställs om det är möjligt, kan gå på ett par dagar, och startar närmsta lön.
Precis detta inlägg behövde jag just nu idag, tack. Fick utslaget precis i detta nu i Kivra. Men om du orkar med ett par frågor till från mig vore jag oerhört tacksam.

I utslaget jag fick står det såhär : " ****** ******** förpliktas att genast betala följande belopp till sökanden ( sökanden är ett inkassobolag, ej KRM, min anteckning)
I bifogat brev står också:
Skäl till avgörande: Du som svarande har delgivits föreläggande, men har inte i rätt tid bestridit sökandes yrkande i ovan angivna delar. Enligt 42 paragraf lag om betalningsföreläggande och handräckning ska därför utslag meddelas i enighet med ansökan.

Jag förstår inte riktigt, om du skulle vilja hjälpa mig reda ut? Att det är ett utslag( beslut) jag fått förstår jag, men är detta brev det som du beskriver i ditt inlägg som - skuld att betala? Det står inga datum för mig hur lång tid jag har på mig att betala, utan betala genast/snarast. Som jag har fattat det, är det ju KRM som kommer kräva in skulden ( med löneutmätning/utmätning efter utredning/inkomstredovisning), så det förvirrar mig då att det är inkassobolagets betalningsuppgifter som står i detta brevet om att snarast betala. Jag förstår inte riktigt VAR jag ligger i processen riktigt om du förstår vad jag menar.

Kan stämma, läste någonstans att det har ökat med med 23% med skulder jämfört med året innan. Många har drabbat av inflationen... Sedan är det rekord högt säkert med spelskulder för många...
Fick utslaget idag, skrev på delgivning 26 december, men läs gärna inlägget jag citerade Jessica 87 i, så ser du att jag är lite förvirrad om det hela.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp