Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är så förvirrande, ursäkta om jag är jobbig, när ska man då agera för första gången aktivt -när det kommer redovisning om lön och utgifter?
När man får ett betalningsföreläggande ska man skriva under (delgivning). Annars blir man uppsökte personligen för att skriva på.
Sen har man 10 dagar på sig att invända om skulden är felaktig.
Sen när dom man är skyldig pengar begär att kronofogden verkställer indrivning, så får man skuld att betala. Då agerar man om man kan betala eller så går tiden ut och då börjas utredning. Då får man veta när man ska göra något härnäst, men vanligast är nog att man får fylla i papper om inkomster och utgifter inför löneutmätning.

Det är dom "agerandena" man har. Sen finns det såklart alltid andra situationer också, men i korta, enkla drag är det som ovan för dom flesta.

När man får ett betalningsföreläggande ska man skriva under (delgivning). Annars blir man uppsökte personligen för att skriva på.
Sen har man 10 dagar på sig att invända om skulden är felaktig.
Sen när dom man är skyldig pengar begär att kronofogden verkställer indrivning, så får man skuld att betala. Då agerar man om man kan betala eller så går tiden ut och då börjas utredning. Då får man veta när man ska göra något härnäst, men vanligast är nog att man får fylla i papper om inkomster och utgifter inför löneutmätning.

Det är dom "agerandena" man har. Sen finns det såklart alltid andra situationer också, men i korta, enkla drag är det som ovan för dom flesta.
Tack så mycket äntligen fick man ett klart och tydligt svar. Tack en gång till.

Senast ändrad:
Skrev precis ett långt inlägg om detta med tider från delgivning till löneutmätning i min tråd "Budget under löneutmätning". Läs där så får du en helhetsbild hoppas jag.

Vad det gäller att ta ut en buffertpeng så hade jag gjort det så snart som möjligt. 10 dagar efter delgivning fastställs skulden och då kan det gå fort till KFM börjat utreda tillgångar, beroende på när långivarna begär verkställighet.
Tack för svaret! En till undran bara... lite pengar ska man kunna lämna på kontot men ta alla sparpengar? Tänker om man lämnar 2000-3000 men plockar allt annat så fort det kommer in? Tror vi hinner även få in månadens löner.

Tack för svaret! En till undran bara... lite pengar ska man kunna lämna på kontot men ta alla sparpengar? Tänker om man lämnar 2000-3000 men plockar allt annat så fort det kommer in? Tror vi hinner även få in månadens löner.
Jag vet faktiskt inte. Vet att om det finns mer än förbehållsbeloppet på kontona så kan dom ta det, men jag vet inte vart gränsen dras innan det hämtats uppgifter om inkomster och utgifter. Men om du menar 2000-3000:- på samtliga konton totalt så ska det ju inte vara ett problem, man ska ju oavsett vad ha att leva för, till det nödvändigaste.

• Gilla
Reaktioner: N-L
Budget under löneutmätning handlar ju ofta om de vardagliga kostnaderna som mat och nöje. Men hur har ni det med ert boende och möbler, inredning och sånt? Har ni som ni vill hemma eller hålls ni tillbaka från att köpa nåt ni behöver till hemmet pga löneutmätning? Själv behöver jag en byrå eller linneskåp, och en spegel men måste leta på second hand och reor, och eller spara, så det får bli när möjligheten finns. Tråkigt men såklart inget att gnälla om i ett större perspektiv.

Budget under löneutmätning handlar ju ofta om de vardagliga kostnaderna som mat och nöje. Men hur har ni det med ert boende och möbler, inredning och sånt? Har ni som ni vill hemma eller hålls ni tillbaka från att köpa nåt ni behöver till hemmet pga löneutmätning? Själv behöver jag en byrå eller linneskåp, och en spegel men måste leta på second hand och reor, och eller spara, så det får bli när möjligheten finns. Tråkigt men såklart inget att gnälla om i ett större perspektiv.
Min soffa är helt slut. Locket står rätt upp och sjunker ner på en sida. Så det finns 1 sittplats. Hoppas jag kan spara nu denna månad.

Min utmätning kommer förmodligen starta i februari, behöver alla tips jag kan få. Har inga barn eller så, bor med min pojkvän ibland (han reser till sitt hemland rätt ofta och länge). Då jag haft dålig ekonomi ett tag har jag unnat mig middag ute rätt sällan ex. De få pengarna som blir över går till garn i värsta fall.

Min soffa är helt slut. Locket står rätt upp och sjunker ner på en sida. Så det finns 1 sittplats. Hoppas jag kan spara nu denna månad.
Tråkigt! Har du möjlighet så kolla second hand både i butik och på nätet. Nu bor jag nära en av Sveriges största second hand butiker men där brukar finnas fina soffor för 1000:- eller mindre.

Mitt hem är en härlig blandning av möbler som jag på ett eller annat vis fyndat. Oftast på marketplace. Vissa möbler har jag fått av vänner också, som tänkt kasta dom typ. Jag vet att det låter lite bondigt, men skulle någon se min lägenhet skulle man inte ens tänka på det.

Det enda jag unnat mig (av dyrare slag), trots utmätning är en bättre säng. Fick så sjukt ont i kroppen av den gamla. Den köpte jag ett år när jag fick semesterlönen.

Nu när jag får möjlighet till att spara mer/lägga mer pengar på vad jag vill, så skulle jag ändå inte vilja köpa nytt. Jag har blivit FÖR ekonomisk för det, nu när man lärt sig leva så snålt. Jag är nöjd med det jag har liksom. ^^

Har inte utmätning. Men kan rekommendera att kolla på blocket under bortskänkes. Folk skänker bort hur många möbler som helst om man kommer och hämtar dom. Däremot inte så mycket att man får välja design.

https://www.blocket.se/annonser/stockholm?q=bortskänkes&r=11

Bara här på sida så ser jag under bortskänkes: Tv bänk, vitrinskåp, skåp, garderob, skrivbord, nyckelskåp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp