Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Budget. Idag har jag passat på att göra en inventering av sånt som behöver köpas för att räcka till slutet av oktober. Normalt sett gör jag detta i samband med lön men vissa saker är slut och fanns nu på bra erbjudande. Beställde lite från apotea, och bläddrade i nästa veckas reklamblad för att se vart det jag behöver finns billigast kommande vecka.

Ska även se över lite mat och veckohandla. Finns mycket i frysen så mest komplettering som behövs av mejeri, frukt och grönt.

Nu när jag inte jobbar försöker jag att inte heller använda linser lika ofta så förmodligen slipper jag den kostnaden kommande månad också.

Är det något som jag tycker hjälper budgeten för mat och hushållsprodukter så är det att ha koll på olika butiker och priserna. Nu när jag går hemma så kan jag lika gärna gå 3 vändor till affärer, det tar tid men det har jag ju. Det skiljer verkligen i priser på många saker och nuförtiden köper jag nästan alltid exempelvis städ- och tvättprodukter där det är billigast. Likaså att när det är rabatter köpa storpack om det är betydligt bättre kilopris tex. Om man nu har möjlighet så sparar det in pengar i längden.
Denna månad har jag handlat mat och hushållsartiklar för ca 600:- vecka, så jag är nöjd!

1758006315135.png

Bra takt på omprövningarna just nu.
  • 2 September så hanterade KFM omprövningar från 2 Maj
  • 9 September (förra veckan) så hanterade KFM omprövningar från 20 Maj
  • 16 September (Idag) hanterar KFM omprövningar från 9 Juni
Om det håller det i sig att dom bearbetar närmare 20 dagar av omprövningar per vecka så kommer väntetiderna för omprövning försvinna snabbt. Förhoppningsvis är det lite färre omprövningar att bearbeta från semesterperioden också
Så du kanske inte behöver vänta så vansinnigt länge.

Senast ändrad:
Visa bilaga 5356

Om det håller det i sig att dom bearbetar närmare 20 dagar av omprövningar per vecka så kommer väntetiderna för omprövning försvinna snabbt. Förhoppningsvis är det lite färre omprövningar att bearbeta från semesterperioden också
Bra om väntetiderna kan minska såklart! Men samtidigt vet jag inte om det är till min fördel eller nackdel om det handläggs tidigare? Känns som det kan gå hur som helst med min skuldsanering framöver, även om jag lovat mig själv att ta den striden på alla sätt jag kan för att få behålla den.

Räknat lite på det och om jag skulle vara sjukskriven året ut, så skulle jag aug-nov kunna betala totalt 2 av 4 månaders inbetalningar. Blir jag sjukskriven ytterligare 2 månader så 1 av 2. Är jag därefter tillbaka i jobb så skulle jag ligga 3 efter totalt men då kunna börja jobba ikapp dom allt eftersom. Det blir lite en kamp mot klockan men jag kommer göra ett försök förutsatt jag får en rimlig prognos och fortsatt sjukpenning. :folded:

Bra om väntetiderna kan minska såklart! Men samtidigt vet jag inte om det är till min fördel eller nackdel om det handläggs tidigare? Känns som det kan gå hur som helst med min skuldsanering framöver, även om jag lovat mig själv att ta den striden på alla sätt jag kan för att få behålla den.
Det är till din fördel att få hantera det så snabbt som möjligt när du ligger så få betalningar efter som möjligt. Bry dig inte just nu om vad det står att du ska betala per månad och ge inte upp något!

Kan du betala 0, 1000 eller 3000kr så gör det, finns inget att spara på. För att visa att du betalar vad du kan för att behålla skuldsaneringen. Du vill heller inte att skuldsaneringen ska börja om då du inte vill tappa tid och pengar redan betalda, så det är bättre att föreslå/försöka övertyga handläggaren att du i framtiden ska göra allt för att betala ikapp via ex betalfria månader istället tills du är ikapp, då du vill undvika att tappa tid och att du kan fixa det.

Det är viktigt att försöka undvika att börja om då du har haft skuldsanering typ ett halvår, man vill inte att ett halvår av tid och pengar försvinner, bättre lösning kanske att offra 2 betalfria månader i framtiden än börja om 6 månader

Senast ändrad:
Det är till din fördel att få hantera det så snabbt som möjligt när du ligger så få betalningar efter som möjligt. Bry dig inte just nu om vad det står att du ska betala per månad och ge inte upp något!

Kan du betala 0, 1000 eller 3000kr så gör det, finns inget att spara på. För att visa att du betalar vad du kan för att behålla skuldsaneringen. Du vill heller inte att skuldsaneringen ska börja om då du inte vill tappa tid och pengar redan betalda, så det är bättre att föreslå/försöka övertyga handläggaren att du i framtiden ska göra allt för att betala ikapp via ex betalfria månader istället tills du är ikapp, då du vill undvika att tappa tid och att du kan fixa det.

Det är viktigt att försöka undvika att börja om då du har haft skuldsanering typ ett halvår, man vill inte att ett halvår av tid och pengar försvinner, bättre lösning kanske att offra 2 betalfria månader i framtiden än börja om 6 månader
Som jag har skrivit förut så är min prioritet just nu att säkra pengar för hyra och mat framåt. När jag känner mig trygg med det genom prognos och sjukpenning tex, så kommer jag också betala in det jag kan.

Visst kan jag förstå tanken med att inte vilja börja om, men beroende på hur långdragna problemen blir så skulle det inte störa mig alls att börja om. Det viktigaste är att jag inte förlorar min chans till en skuldfri framtid. :)
Säg att man är 3 månader efter och ska ta ikapp det i huvudsak under betalfria månader. Då är det buffert för andra oförutsedda händelser man tappar och så kanske man hamnar i nya problem, så det beror väl lite på. En månad däremot är ju inga problem.

Räknat lite på det och om jag skulle vara sjukskriven året ut, så skulle jag aug-nov kunna betala totalt 2 av 4 månaders inbetalningar. Blir jag sjukskriven ytterligare 2 månader så 1 av 2. Är jag därefter tillbaka i jobb så skulle jag ligga 3 efter totalt men då kunna börja jobba ikapp dom allt eftersom. Det blir lite en kamp mot klockan men jag kommer göra ett försök förutsatt jag får en rimlig prognos och fortsatt sjukpenning. :folded:
Jag tror helt ärligt att du ska inte vara orolig för din skuldsanering. Det här som nu hänt är ju inget du kunnat påverka. Alla kan råka ut för sjukdom m efterföljande längre sjukskrivning. Du har ju dessutom omprövat.
Din sanering kommer inte avbrytas bara så där utan att du får möjlighet att berätta varför du inte kunnat betala. Alla vet att hyra o mat måste gå först.
Kolla i länken jag klistrat in så finns det upptaget ex på fall där personer legat efter flera betalningar men det har ändå ansetts som ringa relaterat till vad som orsakat det.

Jag tror helt ärligt att du ska inte vara orolig för din skuldsanering. Det här som nu hänt är ju inget du kunnat påverka. Alla kan råka ut för sjukdom m efterföljande längre sjukskrivning. Du har ju dessutom omprövat.
Din sanering kommer inte avbrytas bara så där utan att du får möjlighet att berätta varför du inte kunnat betala. Alla vet att hyra o mat måste gå först.
Kolla i länken jag klistrat in så finns det upptaget ex på fall där personer legat efter flera betalningar men det har ändå ansetts som ringa relaterat till vad som orsakat det.
Tack för peppande ord! :)
Jag har ju någonstans från början haft magkänslan att skuldsaneringen inte kommer stå och falla med det här, men visst är det lätt att ändå fastna i oro och övertänkande.

Visa bilaga 5356

Jag gjorde omprövning 15/5. Dem kontaktade mig i fredags 12/9

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp