Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

14700:- är mitt "förbehållsbelopp" på. Förra månaden skrev jag 13500:- men då hade jag missat att räkna med resekostnader, för den ligger under en annan kolumn i beslutet. Eftersom många av mina vårdbesök är och kommer fortsätta vara på olika orter runtom i länet så kommer jag behöva busskortet även om jag är sjukskriven. Får heller inte bära tungt med den skadade handen så handling osv underlättas av att kunna ta buss när man behöver åka ett par gånger istället för en.

14700:- är iaf beloppet jag från denna månads inkomst kommer att leva på, i väntan på mer svar om prognos och sjukpenning framöver. Skönt. Budget gjord för kommande månad redan. Och det jag sparar undan ihop med dom få tusenlappar jag får i lön räcker för hyra och mat i oktober om någonting krånglar. Så, det ger iaf lite trygghet.

30% skatt är mer än vi betalar på lönen, men kanske är så. Vi har 80% via försäkringskassan och ytterligare 10% via arbetsgivare/facket.
Klart vi också har 80% hos FK ser jag nu men vi räknar om det eftersom på jobbet är det 80% av timmarna du skulle jobbat medan FK är det ett annat belopp. Då brukar vi säga att det blir 70% av lönen + 10% av AFA(försäkringen)

14700:- är mitt "förbehållsbelopp" på. Förra månaden skrev jag 13500:- men då hade jag missat att räkna med resekostnader, för den ligger under en annan kolumn i beslutet. Eftersom många av mina vårdbesök är och kommer fortsätta vara på olika orter runtom i länet så kommer jag behöva busskortet även om jag är sjukskriven. Får heller inte bära tungt med den skadade handen så handling osv underlättas av att kunna ta buss när man behöver åka ett par gånger istället för en.

14700:- är iaf beloppet jag från denna månads inkomst kommer att leva på, i väntan på mer svar om prognos och sjukpenning framöver. Skönt. Budget gjord för kommande månad redan. Och det jag sparar undan ihop med dom få tusenlappar jag får i lön räcker för hyra och mat i oktober om någonting krånglar. Så, det ger iaf lite trygghet.
Hur menar du med förbehållsbelopp? Jag är inte så hemma på skuldsanering och KF? Har man förbehållsbelopp även vid skuldsanering?

Vet att det är tufft. Men finns det någon chans att få in en av betalningarna. När man är 3 månader efter så får alla borgenärerna reda på det. Så kan du hålla det till att ligga 2 månader efter tills din omprövning är klar så riskerar du med väldigt stor sannolikhet inte omprövning från borgenär

Hur menar du med förbehållsbelopp? Jag är inte så hemma på skuldsanering och KF? Har man förbehållsbelopp även vid skuldsanering?
Ja och nej. Det finns ju ett belopp framräknat i beslutet som du ska ha att klara dig på, vilket sedan ditt betalningsutrymme beräknas efter. I mitt fall så är det bostadskostnad, normalbelopp, sjukvård, busskort samt en buffert på 650:- vilket totalt landar på 14700:-.
Däremot så har man ju inte rätt att behålla 14700:- exakt varje månad utan det beloppet som ska betalas in gäller även om du då bara har ex 13700:- kvar en månad. Så är det ju inte på löneutmätning utan då har du alltid rätt att behålla ditt förbehållsbelopp varje månad. Dock så i en skuldsanering så har du buffertpeng plus 2 betalfria månader per år så därav förväntas man klara mindre förändringar. Blir det större minskning av inkomst eller över en längre tid så får man ompröva och hoppas att det löser sig den vägen.

Vet att det är tufft. Men finns det någon chans att få in en av betalningarna. När man är 3 månader efter så får alla borgenärerna reda på det. Så kan du hålla det till att ligga 2 månader efter tills din omprövning är klar så riskerar du med väldigt stor sannolikhet inte omprövning från borgenär
Nej jag har tyvärr inte utrymme för det i dagsläget. Det måste vara hyra och mat som går först i synnerhet som jag inte vet hur långdraget det blir. Möjligtvis så kan jag betala en betalning i oktober men det är många frågetecken att räta ut först. Isåfall är jag "bara" efter med 2 vilket känns illa nog.
Jag har ju själv omprövat så om dom omprövar så kommer min ändå ligga före deras och handläggas först.

Nej jag har tyvärr inte utrymme för det i dagsläget. Det måste vara hyra och mat som går först i synnerhet som jag inte vet hur långdraget det blir. Möjligtvis så kan jag betala en betalning i oktober men det är många frågetecken att räta ut först. Isåfall är jag "bara" efter med 2 vilket känns illa nog.
Jag har ju själv omprövat så om dom omprövar så kommer min ändå ligga före deras och handläggas först.
Så jäkla trist situation. Får hoppas att det löser sig. Rekommenderar att begära ut läkarintyg och journaler på alla bedömningar som görs/har gjorts. När omprövningen hanteras både bifoga allt material gällande alla inkomster som kommit in på kontot och allt som du har fått från läkaren till handläggaren. har du det inte digitalt, se till att gå till biblioteket eller kommunen och scanna in det så du har alla dokument i ordning i en mapp eller fota alla dokument ordentligt var redå att maila ut det. Jag vill ändå tro att det ska vara en godkänd anledning att få behålla saneringen, även om omprövning från borgenär kommer.

Kan du sälja något för ex 2000 och lägga 2000 till skuldsaneringen så kanske även det ser positivt ut eftersom du anses ha gjort vad du kunnat för att betala det du kan betala

Hur är det att byta bostad till ett dyrare alternativ under sanering? Har nu haft sanering i ca 10 månader.
Jag har 2st barn med VV upplägg, 6 & 9år. Bor idag i en liten 3a på 60kvm, barnen delar på det stora sovrummet.
Skulle det anses olämpligt att ansöka omprövning för att hitta en 4a för 2000kr mer i månaden, så barnen får ett eget rum?
Betalar idag 9500kr/mån.
Om man nu lyckas hitta ett hyreskontrakt med mina förutsättningar, men verkar vara OK om jag kör samma hyresvärd (betalat i tid under alla år).

Det Kronofogden behöver veta är att jag varit sjukskriven på heltid. Och att försäkringskassan godkänt mig för sjukpenning. Vill dom se sådana underlag sedan så har jag dom, liksom inkomster. Jag tror knappast dom är intresserade av röntgenplåtar och sådana utlåtanden men annars kan dom såklart få både det och en föreläsning om skadorna ;)

Det där får jag ta senare, just nu behöver min prioritering vara att läka, och att förhoppningsvis kunna ta mig tillbaka så jag kan fortsätta i nuvarande yrke. Samt att skydda pengar för hyra, mat och dylikt för en tid framåt.

Det Kronofogden behöver veta är att jag varit sjukskriven på heltid. Och att försäkringskassan godkänt mig för sjukpenning. Vill dom se sådana underlag sedan så har jag dom, liksom inkomster. Jag tror knappast dom är intresserade av röntgenplåtar och sådana utlåtanden men annars kan dom såklart få både det och en föreläsning om skadorna ;)

Det där får jag ta senare, just nu behöver min prioritering vara att läka, och att förhoppningsvis kunna ta mig tillbaka så jag kan fortsätta i nuvarande yrke. Samt att skydda pengar för hyra, mat och dylikt för en tid framåt.

Du har rätt, kfm är inte intresserad av en diverse röntgenpapper och annat, det är möjligen något fk vill ha

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp