Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Om man söker sanering, får man betala enstaka skuld vid sidan av då? Eller när räknas det som gynnande av enskild borgenär? Är de först man får inledande eller är det från man söker?

Min vän vill söka sanering, men hon betalar billån vid sidan av sin utmätning + andra små skulder. Hon funderade just på om hon måste sluta betala även dessa när hon söker. Eller är det vid eventuellt inledande man räknar sånt.
Hon hinner troligtvis bli av med smått vid sidan av innan kfm hör av sig, men åter till frågan, kan de anses som gynnande mot enskild borgenär att hon lägger mer krut på ena men inte de andra ? :)
Inga problem att betala. Från dagen man får inledande beslut av skuldsaneringen så måste man dock sluta med separata betalningar. Då är det bara betalningar i inledande betalplan/betalplan som gäller

Jo, precis. Skrev lite om det tidigare men pengarna har gått åt till allt från mediciner, räkningar, tandläkarbesök och en del annat samt lite till kommande semester. Och lite behövdes för att dryga ut denna lön, då den inte var så hög. Men det gjorde jag genom att betala bort ett par utgifter redan innan lönen för säkerhets skull. Har iaf inga stora "nöjespengar" att spendera denna månad. Vilket egentligen är helt fine, men emellanåt slitsamt för en rastlös själ som mig som får mer ångest av att känna sig låst.
Jag förstår och hoppas att du finner något som kan lindra rastlösheten.

Om man söker sanering, får man betala enstaka skuld vid sidan av då? Eller när räknas det som gynnande av enskild borgenär? Är de först man får inledande eller är det från man söker?

Min vän vill söka sanering, men hon betalar billån vid sidan av sin utmätning + andra små skulder. Hon funderade just på om hon måste sluta betala även dessa när hon söker. Eller är det vid eventuellt inledande man räknar sånt.
Hon hinner troligtvis bli av med smått vid sidan av innan kfm hör av sig, men åter till frågan, kan de anses som gynnande mot enskild borgenär att hon lägger mer krut på ena men inte de andra ? :)
Det är dock stor risk att hon inte beviljas sanering med billån.

Det är dock stor risk att hon inte beviljas sanering med billån.

Jaha okej, men hon ville söka iallafall så låter henne göra det. :)
Men det behöver inte nödvändigtvis vara nej.
Jag hade billån som undantogs saneringen. Var upp till mej att försöka sälja el ta av mitt förbehållsbelopp till avbetalningen. Jag gjorde det senare. Alltid så många parametrar som avgör. Jag behövde/behöver bil för jobbet men behöver man inte det så är det säkert större risk att det blir avslag.
Vet du hur stort lånet är?

Men det behöver inte nödvändigtvis vara nej.
Jag hade billån som undantogs saneringen. Var upp till mej att försöka sälja el ta av mitt förbehållsbelopp till avbetalningen. Jag gjorde det senare. Alltid så många parametrar som avgör. Jag behövde/behöver bil för jobbet men behöver man inte det så är det säkert större risk att det blir avslag.
Vet du hur stort lånet är?
Hon behöver sin bil för att kunna ta sig till och från arbetet. Betalar ca 1100kr i månaden utöver sin utmätning till detta, lånet ligger på ca 85.000kr.
Totala skulder hos Kronofogden är på ungefär 450.000kr, utmätning drar 9400kr/månaden. Skulden minskar med ca 2000kr per månad.

Vet inte om det var otydligt i mitt inlägg men det är givetvis inte något jag funderar över, att inte betala. Mer att jag vill ge en ärlig inblick i den här resan och dela allt öppet och ärligt, även dom mindre smickrande tankarna.

Jag förstår att det är en lättnad på skuldsanering när den vunnit laga kraft och man vet att man har betalfria månader. Jag har ju bara inledande så jag vågar inte räkna med att få betalfritt i juni, rent krasst kan det ju komma ett avslag innan dess. Sjukdom gör att jag denna månad har mindre att leva på än om jag haft utmätning.

Tror det är svårt för människor att förstå den här nivån på rastlöshet och ångest om man inte själv lider av samma. :axelryck:Förhoppningsvis får jag mer hjälp med det när adhd-utredningen är klar.

Jag betalar alltid mina räkningar det första jag gör på morgonen och kommer fortsätta med det. Inventerar alltid ett varv bland medicin, hudvård etc och handlar lite mat.
Hoppas det känns bättre nu. Det är väl stressen och oron nu när vi fått inledande. Har samma känsla.Skönt ändå att kunna köpa lite mat mm
Har fått dålig lön. Hur gör jag då när det inte räcker till den summan som ska skickas in till kfm.

Hoppas det känns bättre nu. Det är väl stressen och oron nu när vi fått inledande. Har samma känsla.Skönt ändå att kunna köpa lite mat mm
Har fått dålig lön. Hur gör jag då när det inte räcker till den summan som ska skickas in till kfm.
Det ska tas från buffertpeng och betalningsfri månad, sen blir det ju problem om man inte hunnit ha en betalningsfri månad, har nollplan osv.

Njae, rastlösheten är kvar. Jag försöker vara stark och stå kvar i mina beslut, men allteftersom jag gör det, så förstår jag bättre varför jag många gånger INTE gjort det. Det r extremt energikrävande. Men men, det jobbas i helgen och jag försöker fokusera på rätt saker.

Är detta din första lön sen inledande? Fick du behålla någon lön i samband med inledande? Vad ska du betala in och vad fick du ut? Gör allt du kan för att betala in, släng inte bort denna chansen. Bättre tider kommer!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp