Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Brixo förseningavgift

Nej HD tar upp brottmål och annat som inte faller under företag, myndigheter och anndra civila mål.

I det här fallet är det högsta förvaltningsrätten som är den prejudicerande instansen och dom har slagit fast att det är olagligt. Tillsammans med andra flera dommar från försvaltnings och kammarätten.

Förutom dommen i tråden har du här en annan input.

Om TS fegar ur får jag ta striden istället. Ska låna ett mindre belopp sen vara sen och vänta in avgiften sen bestrida den. Om ni vill kan jag skapa en tråd med uppdateringar om hur det går(ps jag kommer vinna)
Jaså, bara brottmål?
Märkligt då att följande tvistemål på det sakrättsliga området, i detta fall rörande utmätning, avhandlades i Högsta domstolen:

Jaså, bara brottmål?
Märkligt då att följande tvistemål på det sakrättsliga området, i detta fall rörande utmätning, avhandlades i Högsta domstolen:

Jag var visst lite för snabb där, det jag menade var att vissa saker avhandlas i en domstol och andra i en annan.

Vad som tillhör vad har jag inte riktigt koll på men iallafall högsta förvaltningsrätten har kommit fram till att förseningsavgifter är olagligt att ta ut mot privatpersoner(finns otaliga tidigare domar om samma sak) och då är det så.

Sen att vissa personer låter företag scamma dem ändå gör det inte lagligt.

Iallafall har nu tagit ut 500 kr och ska nu vänta in förseningsavgiften.

Jag var visst lite för snabb där, det jag menade var att vissa saker avhandlas i en domstol och andra i en annan.

Vad som tillhör vad har jag inte riktigt koll på men iallafall högsta förvaltningsrätten har kommit fram till att förseningsavgifter är olagligt att ta ut mot privatpersoner(finns otaliga tidigare domar om samma sak) och då är det så.

Sen att vissa personer låter företag scamma dem ändå gör det inte lagligt.

Iallafall har nu tagit ut 500 kr och ska nu vänta in förseningsavgiften.
Förvaltningsrätten hanterar myndighetsbeslut, du får gärna länka till denna dom från Högsta Förvaltningsdomstolen som du hänvisar till.

Önskar dig lycka till, inga otillbörliga avgifter ska tas ut oavsett vad.

Nej HD tar upp brottmål och annat som inte faller under företag, myndigheter och anndra civila mål.

I det här fallet är det högsta förvaltningsrätten som är den prejudicerande instansen och dom har slagit fast att det är olagligt. Tillsammans med andra flera dommar från försvaltnings och kammarätten.

Förutom dommen i tråden har du här en annan input.

Om TS fegar ur får jag ta striden istället. Ska låna ett mindre belopp sen vara sen och vänta in avgiften sen bestrida den. Om ni vill kan jag skapa en tråd med uppdateringar om hur det går(ps jag kommer vinna)
Den domen du tänker på gjordes i Patent- och Marknadsöverdomstolen, inte i förvaltningsrätten. PMÖD är som en hovrätt, och dess beslut kan överklagas till Högsta Domstolen, vilket Svea Bank har gjort. Det återstår att se om HD ger prövningstillstånd, vilket krävs för att domen ens ska tas upp, och det är inte alls säkert att HD ger det prövningstillståndet. HD tar inte upp alla mål som skickas till dem.

Den domen du tänker på gjordes i Patent- och Marknadsöverdomstolen, inte i förvaltningsrätten. PMÖD är som en hovrätt, och dess beslut kan överklagas till Högsta Domstolen, vilket Svea Bank har gjort. Det återstår att se om HD ger prövningstillstånd, vilket krävs för att domen ens ska tas upp, och det är inte alls säkert att HD ger det prövningstillståndet. HD tar inte upp alla mål som skickas till dem.

Tar HD inte upp domen så är ju PoM's dom gällande. Det är alltså gällande tills HD säger annat så alla som fått dessa avgifter bestrid.

Förvaltningsrätten hanterar myndighetsbeslut, du får gärna länka till denna dom från Högsta Förvaltningsdomstolen som du hänvisar till.

Önskar dig lycka till, inga otillbörliga avgifter ska tas ut oavsett vad.

Jag såg fel och blev rättad. Det va Patent domstolen som det gällde i det här fallet. Den domen finns i tråden

Någon här som släppt brixo eller deras andra lån?

Fick senaste fakturan sänt till deras inkasso. Men va händer om man skiter i att betala den?
Kommer hela skulden till slut hamna hos deras inkasso? Och går de att få en avbetalning hos deras inkasso eller ska man betala hela summan eller skickar dom till kronofogden?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp