- Meddelanden
- 3 736
- Mottagna reaktioner
- 2 657
- Poäng
- 1 737
Jaså, bara brottmål?Nej HD tar upp brottmål och annat som inte faller under företag, myndigheter och anndra civila mål.
I det här fallet är det högsta förvaltningsrätten som är den prejudicerande instansen och dom har slagit fast att det är olagligt. Tillsammans med andra flera dommar från försvaltnings och kammarätten.
Förseningsavgifter | Konsumenternas
Om du betalar en kredit för sent kommer vissa finansiella företag att ta ut en förseningsavgift. Enligt flera domslut är det inte tillåtet, men nu ska även Högsta domstolen pröva frågan.www.konsumenternas.se
Förutom dommen i tråden har du här en annan input.
Om TS fegar ur får jag ta striden istället. Ska låna ett mindre belopp sen vara sen och vänta in avgiften sen bestrida den. Om ni vill kan jag skapa en tråd med uppdateringar om hur det går(ps jag kommer vinna)
Märkligt då att följande tvistemål på det sakrättsliga området, i detta fall rörande utmätning, avhandlades i Högsta domstolen:
Avgöranden
Högsta domstolen publicerar prejudikat. Prövningstillstånd och information om pågående mål där förhandsavgörande begärts från EU-domstolen publiceras också.