- Meddelanden
- 2 515
- Mottagna reaktioner
- 1 236
- Poäng
- 927
Värsta var banknorwegian. Tror jag amorterade några kronor första tiden

Helt korrekt!Jag kan (till och med troligt) ha fel, men jag tror att det är en hyffsat stabil algoritm som reglerar det hela. I ett annuitetslån är ju tanken att det man betalar in ska vara exakt samma belopp varje månad. Så utifrån parametrarna total lånesumma, antal inbetalningstillfällen och aktuell ränta så regleras det löpande. Ju högre skuld du har kvar desto mindre finns det utrymme att amortera eftersom räntan tar upp det mesta av den fasta månadsavgiften. Så har jag förstått det![]()
Visst borde det också innebära att man kan ta rejäla genvägar med extraamorteringar? På mitt senaste på Marginalen betalar jag till exempel 500 kr i amortering och 1500 kr i ränta. Säg att man amorterar in 6000 kr extra så borde det ju motsvara ett års amortering (och 1500x12 = 18000 i ränta)Helt korrekt!
?Skönt du blivit av med dem i alla fallVärsta var banknorwegian. Tror jag amorterade några kronor första tiden

Så är det inte. Om du tar lån på 350.000 och betalat 100.000 över 2 år men bara 8000 har försvunnit så har du redan betalat 92000kr i ränta.
Dessa 92000 blir ju kastade i sjön när du tar ett nytt annuitetslån. Då börjar allt om på nytt eftersom du betalar nästan 100% ränta första året innan amortering börjar.
Annuitetslån = du betalar nästa 100% ränta första åren och nästan 100% amortering sista året.
Betalar du 100% ränta och byter lån så betalar du 100% ränta igen, byter du lån så betalar du 100% ränta igen etc. Man börjar om hela tiden och kommer aldrig ner till åren där amorteringen startar. Amortering kanske startar efter 4 år på riktigt. Fram tills dess kan det vara:
räkning: 4200
Ränta: 4030kr
Amortering: 170kr
Byter man ut lånet i ovan skede efter 2 år så har man bara betalat ränta. Sen börjar man om i ovan skede och bara betalar ränta igen.
Medan efter 5år kanske det är:
Ränta: 2800
Amortering: 1400
efter 10 år:
Ränta: 1000
Amortering: 3200
Man ska aldrig byta ut annuitetslån, även om man får lite bättre ränta. Räntekostnaderna börjar om från
Hysad tankevurpa. Dessa 92k som du har betalat blir varken mer eller mindre bortkastade för att du tar ett nytt lån. Att du har betalat så mycket i ränta i förhållande till amortering beror ju på att du har just dålig ränta. Att det byter till lägre ränta gör att du kommer betala av kvarvarade skuld fortare så länge du inte tar ett större lån och betalar ett lägre månadsbelopp. Så nej mitt först inlägg var helt korrekt.Så är det inte. Om du tar lån på 350.000 och betalat 100.000 över 2 år men bara 8000 har försvunnit så har du redan betalat 92000kr i ränta.
Dessa 92000 blir ju kastade i sjön när du tar ett nytt annuitetslån. Då börjar allt om på nytt eftersom du betalar nästan 100% ränta första året innan amortering börjar.
Annuitetslån = du betalar nästa 100% ränta första åren och nästan 100% amortering sista året.
Betalar du 100% ränta och byter lån så betalar du 100% ränta igen, byter du lån så betalar du 100% ränta igen etc. Man börjar om hela tiden och kommer aldrig ner till åren där amorteringen startar. Amortering kanske startar efter 4 år på riktigt. Fram tills dess kan det vara:
Ränta: 4030kr
Amortering: 170kr
Byter man ut lånet i ovan skede efter 2 år så har man bara betalat ränta. Sen börjar man om i ovan skede och bara betalar ränta igen.
Medan efter 5år kanske det är:
Ränta: 2800
Amortering: 1400
efter 10 år:
Ränta: 1000
Amortering: 3200
Man ska aldrig byta ut annuitetslån, även om man får lite bättre ränta. Räntekostnaderna börjar om från 0
Hysad tankevurpa. Dessa 92k som du har betalat blir varken mer eller mindre bortkastade för att du tar ett nytt lån. Att du har betalat så mycket i ränta i förhållande till amortering beror ju på att du har just dålig ränta. Att det byter till lägre ränta gör att du kommer betala av kvarvarade skuld fortare så länge du inte tar ett större lån och betalar ett lägre månadsbelopp. Så nej mitt först inlägg var helt korrekt.
Eh vad?Det stämmer inte. För man har ändå slängt bort 92 k i ett helt år.
Fast det har man ju om man behåller lånet som det är också.Det stämmer inte. För man har ändå slängt bort 92 k i ett helt år.