Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Botten är nådd igen! Orkar man igen?!

1500 kr. Sen försäkring 500 kr.
Klarar mig utan bil, men blir att pendla med busskort. Används dagligen

Har möjlighet att sälja bilen och gå några 1000 + efter billånet är löst. Backar dock totalt.

Ska jag ta chansen?

Isåfall lånekostnader ca 9000 kr i månaden, hyra o gemensamma 5000 kr, mobil 410 kr, Fairlo kan jag lösa lite smått. Ska jämka lönen o har skickat in underlag!

Har möjlighet att sälja bilen och gå några 1000 + efter billånet är löst. Backar dock totalt.

Ska jag ta chansen?

Isåfall lånekostnader ca 9000 kr i månaden, hyra o gemensamma 5000 kr, mobil 410 kr, Fairlo kan jag lösa lite smått. Ska jämka lönen o har skickat in underlag!
Låter som en vettig plan och det är ju inte för evigt.

Usch vilken sjuk ångest man har!!! Denna känslan vill jag inte uppleva igen och känns som att man har svikit mitt barn nu. Måste fixa detta, men vägen är fruktansvärt lång och man tänker hur mycket man hade fått i månaden istället för alla ånekostnader.
Sen finns det folk som har dyrare hyror o billån/bensin också. Men har lika mycket lån som en bostad nu.

Jag har accepterat situationen nu och har gjort framsteg med en ekonomiskt plan framöver. Ska nog gå detta
Känns alltid bättre med en plan och olika delmål tycker jag. En känsla av ordning och kontroll, lite kosmos i kaos :)

Senast ändrad:
Kan sammanfatta mina åtgärder.
Jämka skatt så betalar bara 4% i okt, nov o dec. Har 29000 kr i månadslön.
Sedan extrajobbet med 30%. Kommer få 1500 kr i okt. Har jobbat 3 pass i oktober än så länge.

Mitt ena lån ska jag inte betala något på denna månaden 5000 kr. Fick 6 månaders amorteringsfritt därefter. Så blir ca 4000 kr efter det.
Mitt andra lån är på 4000 kr i mån, har betslnnigsfria månader att utnyttja där.

Med jämkningen ska jag sätta 5000 kr per månad på ett räntekonto. Detta pga om jag får restskatt så finns det kapital. Annars spara o amortera.

Jag vill inte sabba Gaston’s tråd så jag skriver här istället. Det som varit, är inte av betydelse. Det är bara kommande räntesats ,lånets längd och att man inte höjer lånebeloppet. Konsumenternas är bra för jämförelse.

Jag vill inte sabba Gaston’s tråd så jag skriver här istället. Det som varit, är inte av betydelse. Det är bara kommande räntesats ,lånets längd och att man inte höjer lånebeloppet. Konsumenternas är bra för jämförelse.
Alla är välkomna i min tråd med nästan vad som helst. Men tack för omtanken :)

Jag har själv klurat lite på det med annuitetslån kontra rak amortering. Jag har länge känt att rak är mycket bättre eftersom man ju amorterar mycket mer redan från start. Och jag känner ju själv hur frustrerande det är med ett färskt annuitetslån. Jag har till exempel ett på Marginalen nu som jag betalar 1500 i ränta på och amortera typ 500. Men är det så att man i båda fallen betalar lika mycket i ränta i början (i kronor räknat), men också mer amortering. Alltså att totalsumman på ett rakt blir mycket dyrare per månad i början för att sedan bli allt lägre.

Hela poängen med att de flesta kör med annuitetslån måste väl ändå vara att de räknar med att många av oss ändå löser in dem i nya samlingslån efter ett par år och de förstås tjänar på att vi då har betalat så mycket ränta som möjligt (=bäst om vi inte amorterar alls)?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp