Borgensman till hyresrätt - kredit påverkan?

Min bror har frågat om jag kan vara borgensman till hans hyresrätt. Tanken är att jag ska ta ett bolån till vintern, kommer min kreditvärdighet att påverkas om jag tackar ja till detta?

Inte med mer än vad en eventuell kreditupplysning kan ställa till med

Hyresvärdar tar väl oftast en mikro, fråga gärna om det räcker med det.
Tänk även på att ett borgensåtagande för dig i detta fall gäller endast ett år, inte som ett lån där det löper tills det är återbetalt.

Min bror har frågat om jag kan vara borgensman till hans hyresrätt. Tanken är att jag ska ta ett bolån till vintern, kommer min kreditvärdighet att påverkas om jag tackar ja till detta?

Ha dock åtanke att det oftast krävs 6 gånger årshyran i inkomst för borgensman.

Hyresvärdar tar väl oftast en mikro, fråga gärna om det räcker med det.
Tänk även på att ett borgensåtagande för dig i detta fall gäller endast ett år, inte som ett lån där det löper tills det är återbetalt.

Var har du fått den felaktiga informationen från? Ett borgensåtagande gäller så länge hyresgästen inte kan uppvisa att han kan leva upp till de krav som fastighetsägaren ställer...men man kan villkora att den ska gälla i 2 år och att man då måste säga upp den 9 månader före giltighetstidens utgång annars förlängs den med ytterligare 2 år.

Var har du fått den felaktiga informationen från? Ett borgensåtagande gäller så länge hyresgästen inte kan uppvisa att han kan leva upp till de krav som fastighetsägaren ställer...men man kan villkora att den ska gälla i 2 år och att man då måste säga upp den 9 månader före giltighetstidens utgång annars förlängs den med ytterligare 2 år.

Ni måste bryta preskriptionstiden ibland också va?

Har varit id en situationen och då var det ett år, men kan hända att den värden hade själv bestämt att det skulle va ett år då.
Det var ändå en stor värd, Kungsleden tror jag dom hette.

Har varit id en situationen och då var det ett år, men kan hända att den värden hade själv bestämt att det skulle va ett år då.
Det var ändå en stor värd, Kungsleden tror jag dom hette.

Kungsleden är absolut en stor fastighetsägare. Kommersiell sådan, men dom hade kanske lite insprängda lägenheter på sina ställen, men som sagt, deras huvudsakliga ägande är kommersiellt, så bostadsförvaltning känner dom lite till... :)

Hur länge ska detta gälla? Jag skrev själv på att vara borgensman till min son som inte hade fast jobb ännu då han fick en lägenhet. Enligt avtalet jag skrev på så skulle det vara i 2 år så se till att det finns inskrivet då du skriver på pappret.

Jag har själv skrivit på ett sådant papper och efter 2 år så avskrevs det automatiskt utan någon uppsägning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp