Min bror har frågat om jag kan vara borgensman till hans hyresrätt. Tanken är att jag ska ta ett bolån till vintern, kommer min kreditvärdighet att påverkas om jag tackar ja till detta?
Hyresvärdar tar väl oftast en mikro, fråga gärna om det räcker med det.
Tänk även på att ett borgensåtagande för dig i detta fall gäller endast ett år, inte som ett lån där det löper tills det är återbetalt.
Var har du fått den felaktiga informationen från? Ett borgensåtagande gäller så länge hyresgästen inte kan uppvisa att han kan leva upp till de krav som fastighetsägaren ställer...men man kan villkora att den ska gälla i 2 år och att man då måste säga upp den 9 månader före giltighetstidens utgång annars förlängs den med ytterligare 2 år.
Har varit id en situationen och då var det ett år, men kan hända att den värden hade själv bestämt att det skulle va ett år då.Var har du fått den felaktiga informationen från? Ett borgensåtagande gäller så länge hyresgästen inte kan uppvisa att han kan leva upp till de krav som fastighetsägaren ställer...men man kan villkora att den ska gälla i 2 år och att man då måste säga upp den 9 månader före giltighetstidens utgång annars förlängs den med ytterligare 2 år.
Har varit id en situationen och då var det ett år, men kan hända att den värden hade själv bestämt att det skulle va ett år då.
Det var ändå en stor värd, Kungsleden tror jag dom hette.

Min bror har frågat om jag kan vara borgensman till hans hyresrätt. Tanken är att jag ska ta ett bolån till vintern, kommer min kreditvärdighet att påverkas om jag tackar ja till detta?
Var har du fått den felaktiga informationen från? Ett borgensåtagande gäller så länge hyresgästen inte kan uppvisa att han kan leva upp till de krav som fastighetsägaren ställer...men man kan villkora att den ska gälla i 2 år och att man då måste säga upp den 9 månader före giltighetstidens utgång annars förlängs den med ytterligare 2 år.