Bolån, vågar vi ansöka?

Hej. Jag är helt ny här och har aldrig skrivit något inlägg tidigare men jag behöver lite input nu. Jag och min man bor i en bostadsrätt och planerar att köpa hus. Eftersom vi har en del blancolån så har planen varit att sälja lägenheten, ”nolla oss” och därefter ansöka om bolån. Har lyckats få tag i en hyresrätt som vi tänker bo i under tiden så vi slipper stressa. Vi har nu sålt lägenheten och kommer om ett par månader få de pengar vi behöver till kontantinsats och för att betala av våra blancolån. MEN nu har vi förstås hittat ett perfekt hus, jag är livrädd att att ansöka om lån innan vi betalat av våra andra lån. Vill försöka göra detta med så bra förutsättningar som möjligt. Men OM vi skulle våga ansöka nu så är detta våra förutsättningar:
Lön: 39k plus 55 k
Lån 350 blanco (som alltså kommmer att betalas av direkt
Inga ff
Inga anmärkningar
Mitt kreditbetyg är 1.0 (hade 0,5 tills förra månaden då jag avslutade ett kreditkort☹️)
Min mans kreditbetyg vet vi inte men troligen under 0,5

vi bor i huvudstaden så behöver låna mellan 5-6 miljoner. Vi har handpenning på 2,5 miljoner (efter att vi betalt av alla lån)
Ska vi våga söka innnan vi ”nollat” oss?

Inga problem med blanco under 500 k. Sök lånelöfte, du riskerar inget. Frågan bara hur du ska beskriva i ansökan att ni sålt boende med rejäl vinst för det syns inte på kreditupplysning. Har ni bolån kvar på gamla boendet? Sedan kan det ju alltid strula med er försäljning, köparen kanske inte får bolånet i sista stund.

Tack för svar!
vi har ju skrivit kontrakt med köparen som vi kan visa upp för banken, fått handpenning redan. Vi har lån på lägenheten som måste lösas såklart vid försäljningen. Jag är mest orolig över mitt kreditbetyg och att ett av mina två blanco är hos Bank Norweigan, tänker att bankerna kommer undra vilken oansvarig människa jag är

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp