Bolån problem jag vill hitta lösning på

Hej alla, hoppas någon kan komma med en smidig lösning.

Jag har vunnit en budgivning på ett hus där slutsumman hamnade på 475.000kr.

Jag tjänar 33000kr före skatt.
Har ett blancolån tillsammans med barnens farmor på en gemensam fjällstuga då barnen fått en egen stuga på tomten hos henne och därav har vi ett gemensamt lån på 270.000kr.
Sen har jag ett medlemslån privat på 60000kr.
Att ett kreditkort på 27000kr som jag haft över 10 år.
Jag har inga betalningsanmärkningar.

Bolånebankerna säger kalkylen går inte ihop och jag måste lösa bort lånet på 60000kr för att få bostadslån i och med höga blancolån då de räknar det stora lånet hela summa på mig.

Jag ansökte om 140.000kr hos wästgöta finans där jag fyllde i att jag ville låna till delar av boendets handpenning.
Dock fick jag avslag.
Ansökt igen om 60000kr och fick det lånet.

Jag har endast 30000kr så måste få ihop resten av handpenningen till husköpet.

Jag betalar hyra nu ca 8800kr samt amorterat på lånen totalt 7000kr i månaden.

Min tanke var att få låna av västgöta runt 140
000kt och betala bort lånet på 60000kr samt nolla kreditkortet samt betala in handpenningen vid kontraktskrivning på 10% alltså 47500kr.

Hade tänkt ringa wästgöta finans och förklara hela historien och se om de eventuellt kan b vilja detta eller tror ni att det är helt kört.

Eller hur skulle ni lösa allt? Jag kan inte ta lån genom vanlig UC utan får hålla mig till bisnod eller creditsafe så inte banken ser jag lånat till att lösa skulderna.

Förslag eller tips mottages gärna då jag räknat på allt och för min del är det ingen fara då jag kommer ner i lägre summor per månad om jag får igenom med wästgöta.

Är kanske 20% chans min mamma kan gå som medlåntagare på bolånet men då mina föräldrar redan gjort det åt min lillebror så vet inte hur glada de är på den idén eller om det är genomförbart.

Senast ändrad:
Hej!

Om du fått avslag hos Wästgöta på 140k och bara fått 60k känns det ju som att det är kört med dem. Finansinstitut står väl i regel fast vid sina beslut... har du dessutom redan godkänt utbetalning för lånet på 60k? Frågan är om du inte kommer få det väldigt tufft om du inte tar ett lån på just 140k så din månadskostnad för kreditkort + medlemslån försvinner.

Vill ju verkligen inte vara den som är den, men lånelöfte ska ju rimligtvis lösas innan man vinner budgivningen i en fastighet eller bostad, särskilt i ett fall som detta då det inte kändes helt solklart att det skulle lösa sig. Du har absolut ingen tanke på att avstå köpet och köpa bostaden först när du har en lösning på hur du ska finansiera det?

Inte tackat ja till något. Bara fått ett förslag.
Jag gissar de kommer stå kvar vid deras låneförslag.

Kryllar inte av hus där jag bor och speciellt inte så pass billigt samt jag och barnen har växt oss ur nuvarande hyreshus.

Kruxet är just att jag är ca 30-45k kort för att passa i kalkylen.

Därför jag var intresserad av att höra hur man skulle kunna lösa detta.

Tillträdes datum är om 3 månader
Självklart står det i mitt köpekontrakt att handpenningen betalas tillbaka om det inte går att få bolån.

Jag kommer kunna spara undan så jag kan lösa krediten till sista september dock hade jag gärna lånat utan uc till resterande lån på 60k men är inte så insatt vart man skall vända sig och om det kan fungera att göra som jag tänkt.
Tack IAF för svar :)

Glömde säga jag får lånelöfte hos bankerna när jag ansöker men när jag senare pratar med banken så säger de att kalkylen inte går ihop trots jag fyller i samma på ansökan som jag uppger till banken vid telefonkontakt.

Glöm inte kostnader för lagfart och pantbrev.
Du behöver också hitta sista 5% som skall betalas på tillträdesdagen.

Har möjlighet att lösa den biten. Tillträdet är inte först innan jul.
Nu är det bara att få bort ca 60k så ser allt helt ok ut.
Lagfart och pantbrev är inte så stor summa på ett hus på 475.000kr

Tänkte bara avsluta med att det löste sig tillslut.

Kalkylen på Nordea gick ihop med 250kr plus i månaden så då avslog de tillslut efter mycket om och men där de var rädda att elpriserna skulle gå upp och jag inte kunde betala elräkningen trots jag isåfall sa jag kan jobba extra de månader om det behövs samt detta är i Norrland så elen är inte så jättedyr sett till andra delar av Sverige men där förstod inte personen på Nordea mig då den utgick från sitt egna elpris nere i södra Sverige.

Jag återgick till min bank som genom en lokal kontakt såg det var ok.

Vet inte om det var pga att det blev ändrat taxeringsvärde från 0kr till 528.000 utan att jag gjort något på huset som vart lösningen.

Tänkte bara avsluta med att det löste sig tillslut.

Kalkylen på Nordea gick ihop med 250kr plus i månaden så då avslog de tillslut efter mycket om och men där de var rädda att elpriserna skulle gå upp och jag inte kunde betala elräkningen trots jag isåfall sa jag kan jobba extra de månader om det behövs samt detta är i Norrland så elen är inte så jättedyr sett till andra delar av Sverige men där förstod inte personen på Nordea mig då den utgick från sitt egna elpris nere i södra Sverige.

Jag återgick till min bank som genom en lokal kontakt såg det var ok.

Vet inte om det var pga att det blev ändrat taxeringsvärde från 0kr till 528.000 utan att jag gjort något på huset som vart lösningen.
Vilken bank var detta?

Vilken bank var detta?
Swedbank löste det tillslut. Jag pratar först mest med Nordea på orten jag bor då de var positiva. Men när handläggaren skickade allt till nån chef sa de nej. Trots jag köper huset till ett lågt pris sett till marknadsvärdet osv.

Så jag gick till Swedbank och bokade ett möte med den person som hanterar lån här i området. Trodde det skulle gå mindre bra efter Nordeas nej då Nordea som sagt var så positiva och inte såg några konstigheter.

Mötet var enkelt. Jag hade skickat in prospektet och de hade fått taxeringsvärdet och min köpesumma så allt började mest med att hon frågade om jag ansåg mig ha råd med huset. Jag svarade ja. Då fyllde vi i några uppgifter om inkomst osv sen fick jag välja ränta efter hon räknat och allt sånt. Sen sa hon att detta går igenom och jag fick ett tidigast datum för utbetalning och att jag kommer få papperna hemskickade. Sen fick jag fylla i svar på om jag vill ha erbjudande om att vara nyckelkund, erbjudande om försäkring och juridisk rådgivning.

Sen var det tack och hej. Jag tyckte det gick för enkelt så var otroligt nervös tills jag fick hem papperet om vad vi pratat om och att jag fick den information om kalp kalkylen osv osv .
Samma dag jag fick papperna fick jag även medelanden från Swedbank att de skickat lånehandlingarna.

Då först kände jag att allt var lugnt.
Nu är det sista veckan i huset jag hyr och nästa vecka kan jag börja flytta in mina saker i huset jag köpt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp