Bolån problem jag vill hitta lösning på

Tack. Satt och läste igenom mitt låneavtal och insåg jag är lite osäker på en sak. På hemsidan när jag ansökte om lånelöfte fick jag en totalsumma på hela lånet som var på 580k. När jag läser i låneavtalet är totalsumman på 850k? Jag lånar 400k och har en ränta på ca 4.3% och skall göra 600 inbetalningar.
Räntekostnad 670kr
Amortering 1000kr
Tror jag det stog.

Vilken slutsumma är korrekt?

Varför så mycket ränta när du fick välja ränta, du borde valt 0%
Men enkel matte, 600 betalningar á 1000Kr, vad tror du det blir? Inte blir det 400 000 iaf så du kanske ska läsa dina lånehandlingar igen.
Sen ser det inte ut att stämma med 670kr/mån i ränta heller utan bör var ungefär det dubbla med den räntan du valde.

Varför så mycket ränta när du fick välja ränta, du borde valt 0%
Men enkel matte, 600 betalningar á 1000Kr, vad tror du det blir? Inte blir det 400 000 iaf så du kanske ska läsa dina lånehandlingar igen.
Sen ser det inte ut att stämma med 670kr/mån i ränta heller utan bör var ungefär det dubbla med den räntan du valde.
Antagligen menas det bunden eller rörlig ränta.

Du måste redovisa fakta, kolla exakt vad det ståVad är lånebeloppet? du skriver 400k men amortering är 1000kr/m x 600månader = 600k
Ska du baka in nåt lån?
Baka in lagfart och pantbrev?
Återkom sedan.

Så nu har jag siffrorna jag fick på hemsidan och på låneavtalet.
Hemsidan
Kontantinsats 72000
Totalsumma 475000
Lånebelopp 403000

Amortering 672
ränta 1021

Låneavtalet
Lånebelopp 403750
ränta 4.34%
Amortering 673
Löptid 50 år
totalsumma 842592kr
belopp per avbetalning 2231kr

jag har svarat på frågorna hos banken att jag har till hela kontantinsatsen och lagfart osv osv.
Har inte bett om att få baka in andra lån jag har i banken men skulle gärna göra det.

Så nu har jag siffrorna jag fick på hemsidan och på låneavtalet.
Hemsidan
Kontantinsats 72000
Totalsumma 475000
Lånebelopp 403000

Amortering 672
ränta 1021

Låneavtalet
Lånebelopp 403750
ränta 4.34%
Amortering 673
Löptid 50 år
totalsumma 842592kr
belopp per avbetalning 2231kr

jag har svarat på frågorna hos banken att jag har till hela kontantinsatsen och lagfart osv osv.
Ett tips är att gå in och kolla på konsumenternas; https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/lanekalkyl/
Jag fyllde i de uppgifterna du anger och skulle säga att låneavtalet är rätt. Utöver lånebeloppet tillkommer oftast något administrativ kostnad, uppläggningsavgift osv vilket säkert är det som innefattas i de 750kr utöver de 403.000 du lånar. Med den räntan och den löptid blir totalsumman så hög, om ni inte extraamorterar eller löser lånet i förtid vill säga.
Det är låneavtalet som är kontraktet så det är i stort sett alltid det som är de korrekta.

Hoppas allt löser sig för dig.
Ett hus för under en halvmiljon, wow!!
Skämtade lite med min sambo igår om att sälja vår lägenhet för 4,5 miljoner och köpa ett litet hus i Jokkmokk (helt perfekt för mig att det knappt finns nån sol där) och leva som miljonärer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp