Bolån plus blancolån

Att låna 200-300 tusen i blancolån drar ner bolånemöjligheten rejält. Typ 300 i lån tar bort 500 i möjlighet. Just nu lutar jag ändå mot att låna 250 ungefär, varav 200 till bostaden. Sen hoppas och tror jag få bolån i mars/april, den dyraste men ändå rimliga utlånaren lär väl kunna låna en 1,7 miljoner i bolån?

Sen så kommer det bli svårare att låna nu när man räknar med inflationen och räntorna.... verkligen inget bra läge. Samtidigt behöver jag ändå låna, blir värre om jag inte lånar... och förhoppningsvis har verksamheten kommit igång rejält och jag behöver inte låna lika mycket alls.

250 tusen i blancolån totalt plus 908 kr i studielån per månad med förhoppningsvis bara en 1 förfrågan på UC om ett par månader (0 nu, hoppas det bara blir 1). 1,7 miljoner på det ska väl gå?

Synd att ha förlorat 50 på bitcoin och annat skit, lånat ut massor och spenderat som en idiot. Något under 400 000 satsat på min verksamhet men den har ett värde men jag vill inte sälja den, inte ens säkert det går heller då kassan är låg även om potentialen är hög (för att inte tala om att hyresvärden kan neka en, det är oroliga tider så svårt hitta köpare kanske osv.). Framförallt vill jag inte sälja då jag tror på idén och bara behöver en bra start. Sen om 1-2 år öppnar jag en liknande restaurang eller ett annat grymt koncept jag funderar på.

Att kunna expandera bygger på att jag redan har en verksamhet för att kunna övertyga hyresvärdar om att få hyra alternativt har massa pengar - säljer jag kommer jag kanske aldrig få den här chansen. Utöver pengar har jag och min kompis/delägare lagt ofantliga timmar på projektet.

SBAB har en bra sida att räkna på
Knappade in 37400:- som månadslön före skatt
Csn med 900:-/mån
Bostadsrätt i Malmö med avgift på 4000:-
Blanco på 200 000:-
Egen kontantinsats på 300 000:-
Tyvärr stannar deras kalkyl då på att du kan köpa en bostad för max 1,5mille med bolån på 1,2 mille
Gör jag om med samma parametrar men utan blanco så blir bostaden max 2 mille.
Nu är detta lite påhittade uppgifter för jag vet ju inte vad avgift, antal barn mm som gäller för dig, men gå in och räkna där.

Man kan även ta blanco hos SBAB för handpenningen som då betalas ut till köpare/mäklaren innan man skriver på.
Själva bolånet betalas ut på tillträdesdagen och det är den dagen som räntan för bolånet sätts, idag ligger deras rörliga på 3,37% men det har nog säkerligen stigit till runt 4 till mars/april. Denna dag skall resterande 90% betalas då du redan lagt 10% i handpenning.
I avtalet kan du få med att det endast gäller om du får ditt bolån. Annars kan bli du skadeståndsskyldig gentemot säljaren om du inte kan slutföra köpet.

SBAB har en bra sida att räkna på
Knappade in 37400:- som månadslön före skatt
Csn med 900:-/mån
Bostadsrätt i Malmö med avgift på 4000:-
Blanco på 200 000:-
Egen kontantinsats på 300 000:-
Tyvärr stannar deras kalkyl då på att du kan köpa en bostad för max 1,5mille med bolån på 1,2 mille
Gör jag om med samma parametrar men utan blanco så blir bostaden max 2 mille.
Nu är detta lite påhittade uppgifter för jag vet ju inte vad avgift, antal barn mm som gäller för dig, men gå in och räkna där.

Man kan även ta blanco hos SBAB för handpenningen som då betalas ut till köpare/mäklaren innan man skriver på.
Själva bolånet betalas ut på tillträdesdagen och det är den dagen som räntan för bolånet sätts, idag ligger deras rörliga på 3,37% men det har nog säkerligen stigit till runt 4 till mars/april. Denna dag skall resterande 90% betalas då du redan lagt 10% i handpenning.
I avtalet kan du få med att det endast gäller om du får ditt bolån. Annars kan bli du skadeståndsskyldig gentemot säljaren om du inte kan slutföra köpet.

Tack. Jag ska se hur jag gör. Som det ser ut nu chansar jag: ansöker om 250 tusen och hoppas företaget rullar igång så jag antingen har högre inkomst med näringsverksamhet också och/eller kunnat betala av blancolånet.

Tyvärr har avgiften stigit ytterligare. Trodde de hade bundit sina lån efter att ha höjt avgiften en gång på kort tid men kanske inte gick. 4500 kr inklusive bredband. Nu kvittar väl ett par hundralappar men känns konstigt att inte banker inte frågar efter totalsumma - inklusive bredband, varmvatten, el och försäkring. Ibland ingår det beroende på förening (förutom försäkring antar jag) men bankerna kör och tänker olika där.

Min lön kommer höjas men typ två veckor försent (slutet av april).

Jag ska försöka få in den klausulen men har det gått så långt förlorar jag 210 tusen (200 plus tillval) plus ev. värdeökning, det vore katastrofalt.

El, bredband, försäkringar mm. anses ingå i det du har kvar att leva på.

Jag tänkte ansöka om 250 tusen snart. Upplåtelseavtalet undertecknat nyss. Några tankar kring det? Då har jag den beviljad sen får jag hoppas att företaget går tillräckligt bra i april eller så får jag tyvärr sälja företaget... lägenheten är viktigare för mig.

Det går väl inte ansöka om bolån först ändå nu, de kommer väl fråga om varför jag behöver 100 tusen när jag bör ha 300.

Visning idag torsdag efter mitt vanliga jobb... ska bli kul åka dit och titta live. Hoppas det blir min lägenhet.

Efter att ha tänkt på det mer så ska jag rådfråga bankerna först innan jag ansöker om något. Det blir SEB och Danske Bank. Förklara läget och få rådgivning. Swedbank har fortfarande inte svarat mig men intressant att de gör reklam för privatlån och bolån: https://www.swedbank.se/share/layer...bostad/erbjudande-privatlan-boendekollen.html. Först svarade inte den ena på kontoret mig. Efter en vecka testade jag med den andra personen som stod på "erbjudandet" de har via byggherren. Hon var nästan lika ointresserad och mitt andra mail som var en kort fråga gav hon aldrig något svar på. Över en vecka där med. Det är dags lämna Swedbank efter detta. Till råge på allt så har deras betalsystem varit nere för mycket, det kostade mig en hel del i missad inkomst (ni som har Swedbank eller läste nyheterna osv. när det begav sig känner till deras problem). Dessutom öppna företagskonto på en annan bank med. Swedbank är så fula!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp