Bolån plus blancolån

Visning idag torsdag efter mitt vanliga jobb... ska bli kul åka dit och titta live. Hoppas det blir min lägenhet.

Efter att ha tänkt på det mer så ska jag rådfråga bankerna först innan jag ansöker om något. Det blir SEB och Danske Bank. Förklara läget och få rådgivning. Swedbank har fortfarande inte svarat mig men intressant att de gör reklam för privatlån och bolån: https://www.swedbank.se/share/layer...bostad/erbjudande-privatlan-boendekollen.html. Först svarade inte den ena på kontoret mig. Efter en vecka testade jag med den andra personen som stod på "erbjudandet" de har via byggherren. Hon var nästan lika ointresserad och mitt andra mail som var en kort fråga gav hon aldrig något svar på. Över en vecka där med. Det är dags lämna Swedbank efter detta. Till råge på allt så har deras betalsystem varit nere för mycket, det kostade mig en hel del i missad inkomst (ni som har Swedbank eller läste nyheterna osv. när det begav sig känner till deras problem). Dessutom öppna företagskonto på en annan bank med. Swedbank är så fula!
Swedbank är VÄRDELÖSA. Förstår inte ens varför man vill vara kund där. Måste vara latheten

Swedbank är VÄRDELÖSA. Förstår inte ens varför man vill vara kund där. Måste vara latheten
För mig är det latheten. Jag kan dessutom mitt kontonummer utantill, du kan väcka mig mitt i natten så kan jag rabbla upp det.

Försökte bli kund hos handelsbanken för en tid sedan men de var mer än krångliga.
Kräver tre personliga besök på ett kontor, 1 för att hämta ansökningspapper, 2:a besöket för att lämna pappren och boka tid för ett 3:e möte där dom ska gå igenom min ansöka. Det händer inte att jag åker till en bank 3 gånger...
Försökte då med LF och Icabanken men båda nekade mig... Så jag är kvar hos Swedbank ett tag till.

För mig är det latheten. Jag kan dessutom mitt kontonummer utantill, du kan väcka mig mitt i natten så kan jag rabbla upp det.

Försökte bli kund hos handelsbanken för en tid sedan men de var mer än krångliga.
Kräver tre personliga besök på ett kontor, 1 för att hämta ansökningspapper, 2:a besöket för att lämna pappren och boka tid för ett 3:e möte där dom ska gå igenom min ansöka. Det händer inte att jag åker till en bank 3 gånger...
Försökte då med LF och Icabanken men båda nekade mig... Så jag är kvar hos Swedbank ett tag till.
Funkar inte posten för de?:)

Jag har aldrig haft ett behov av något mer än ett lönekonto men nu när bostadsköp är aktuellt inser jag att det är fel bank då de inte orkar bry sig om en. Tack och hej blir det.

Gick på visningen, det var en härlig känsla se lägenheten. Samtidigt har jag svårt glömma allt det ekonomiska. Så mycket tankar. Jag ska höra med banker imorgon (idag fredag). Det finns väl en bank som går igenom min situation, lägenheten och projektet (gått upp/populärt område), och förstår värdet av en. Givetvis vill jag bara gå igenom det teoretiskt först, vill ha ett förhandsbesked innan det eventuellt blir aktuellt med en kreditupplysning.

Senast ändrad:
Ett Nordea-kontor ska kontakta mig och boka in ett möte. Sitter ändå och tänker på att använda mig av Fairlo men finns två av runt 40 banker som kan ta kolla hos både UC och Bisnode enligt Lendo/Compricer men vet inte vilka två det är så väntar med att ansöka.

Ett Nordea-kontor ska kontakta mig och boka in ett möte. Sitter ändå och tänker på att använda mig av Fairlo men finns två av runt 40 banker som kan ta kolla hos både UC och Bisnode enligt Lendo/Compricer men vet inte vilka två det är så väntar med att ansöka.
Sevenday och marginal bank eller nordax men det 2 av de 3 som tar båda upplysning uc/bisnode

De ringde upp mig. De är som robotar också, utgår bara från kalkylen man kan göra online själv. Det finns liksom inte tid (eller möjlighet, delvis det med förstås) att titta mer på en vanlig kunds ekonomi och övriga förutsättningar. Jag vet inte vad jag ska göra nu, lutar mot att ansöka om ett lån på typ 200 tusen via Compricer/Lendo då jag behöver betala 100 tusen snart plus behöver 20-30 privat samt kommer behöva betala 100 i kontantinsats efter det med. Så kanske lika bra ansöka om 230-250 direkt. En ansökan bör göra snarast! Behöver bara tänka och titta runt mer om det ens är lönt att fråga andra banker om bolån plus blancolån, har även tänkt på att gå via Fairlo (100 tusen) och bara 100 blancolån från en vanlig bank plus bolån, då ser kalkylen plötsligt bra ut. För 200 + 1,7 miljoner var precis på gränsen enligt Nordea.

Det finns även möjlighet att skjuta upp tillträdet men vet inte om det gäller min situation och om jag slipper liksom betala lägenheten då (vad vore annars poängen med skyddet?). Ska kolla upp det. Det vore en bra lösning med.

Allt detta beror egentligen på företaget, går det riktigt bra så är situationen lugn och en helt annan. Jag frågade om skuldhistorikens betydelse vid en ansökan i vår, förutom det är en förfrågan då som gjorts, så sa hon så länge den är avbetald eller inom det belopp som då går är det inga problem. Vilket ju är det jag tänkt med men skönt få det bekräftat. Så fixar jag ett lån nu kan jag betala avin på 100 tusen som trillar in snart. Sen har jag 130-50 tillgodo och hoppas företaget funkar till april (eller senare om det går skjuta upp på tillträdesdatumet), 100 går till resterande kontantinsats. Sen har jag förhoppningsvis råd att betala av skulden, sen ansöker jag om bolån. Att sälja min restaurang är absolut sista utvägen.

Senast ändrad:
Ansökt om 199 tusen via Lendo. Dumt kanske välja 12 år men fick ett bra erbjudande av SEB ändå, på 10 år (vilket är mer än okej för mig, vill ju betala av den fort, så kanske borde tagit mindre än 12 år och inte eventuellt skrämt bort fler). 4,78% effektiv ränta. Alla andra kom med skamerbjudanden: 8-10% från Nordnet, Resurs & Santander Bank. Komplett Bank och Thorn givetvis tramsiga med räntor på 18% respektive 26%.

"Följande långivare har tagit del av din ansökan men inte gett dig ett erbjudande: Moank, Collector, Nordax, Re:member, Brocc, KonsumentKredit, Wasa Kredit, Ikano Bank, Norwegian bank och Credento

Det finns även långivare som inte har tagit del av din ansökan, kontakta vår kundtjänst på 0771 - 13 13 10 om du vill ha mer information."

SevenDay är de som inte svarat. De tar ju både Bisnode och UC så kanske tar längre tid att processa.

Jag tror ingen slår SEB:s erbjudande. Min bank, Swedbank, har inte erbjudit något. Via Lendo och SEB:s erbjudande vore nog omöjligt att slå av Swedbank ändå, baserat på vad de erbjuder för räntor till tex mig som medlem i ett av deras fackförbundspartners. Likaså Danske Bank. Det verkar bara vara på bolånesidan som man kan få något speciellt som medlem i ett fackförbund plus att man då måste söka via de största bankerna separat (förutom Swedbank som är anslutet till Lendo). Problemet med SEB är att de kräver signering via post, som 90-talet! Utöver det tar det flera dagar för dem extra att betala ut lånet till icke-medlemmar. Så det kanske är bäst att inte invänta SevenDays eventuella erbjudande och välja SEB direkt. Kanske komplettera med Fairlo i värsta fall ifall pengarna inte hinner komma innan slutet av månaden och betala av så fort pengarna från SEB kommit.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp