Bolån plus blancolån

Låter bra. Det blir väl två kreditupplysningar då? Om jag nu inte tar allt från Bluestep då. Jag har inga på UC men har fyra på Bisnode - en från idiotföretaget GoMore och tre från Arbetsförmedlingen (på min firma, de tog tre stycken inom ett par dagar, vilket jag kunde förstå då det var en avgörande grej).

Jag tänker jag först försöker med Swedbank, min vanliga bank, och sen andra vanliga banker. Om det inte går så tar jag de andra lösningar. Har ingen koll på lån och så - hur mycket dyrare är det att gå helt via Bluestep än bolån från en vanlig bank? Räknat på 1,7 miljoner och mina förutsättningar. Vet någon det?

Tack! :)
Blandade visst ihop din tråd med någon annan. Därför jag föreslog Bluestep. Med dina förutsättningar bör det gå hos Swedbank. Jag kan inte se varför de skulle neka med dina förutsättningar. Bluestep kan du ta om alla andra nekar.

Blandade visst ihop din tråd med någon annan. Därför jag föreslog Bluestep. Med dina förutsättningar bör det gå hos Swedbank. Jag kan inte se varför de skulle neka med dina förutsättningar. Bluestep kan du ta om alla andra nekar.
Aha ok. Vad bra, hoppas verkligen på det.

Mitt ärende tog för mycket plats på https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/wästgötafinans-kreditupplysning-är-bisnode.10283/page-148#post-339593. Då det ju gällde en ansökan hos Wästgöta. Min ansökan blev nekad.

Nu har jag fått mail av mäklarna. De skrev "... de första tillträdena börjar att närma sig. Ekonomisk plan är nu klar och registrerad och i nästa vecka kommer vi att skicka ut upplåtelseavtalen för signering. Upplåtelseavtalet är det avtal då du juridiskt köper bostadsrätten och blir medlem i föreningen". Detta gäller alltså nyproducerad lägenhet. Inflyttning är om cirka fyra månader. I broschyren står det:

"UPPLÅTELSEAVTAL
Efter att bostadsrättsföreningen upprättat ekonomisk plan och erhållit Bolagsverkets tillstånd att upplåta bostadsrätt tecknar du och föreningen ett upplåtelseavtal. I samband med detta beviljas medlemskapet i föreningen. En dellikvid om 10 procent av priset erläggs cirka 4 månader före tillträdesdagen. Dellikviden avräknas mot tidigare erlagd bokningsavgift och förskott."

Jag har lagt in 100 000 av totalt 1 995 500. Så hade jag varit smartare, försiktigare och på annat sätt agerat korrekt hade jag lätt haft 99 500 kr till. Nu har jag slösat en del på onödiga grejer plus lånat ut pengar...

"SLUTBETALNING
Senast på tillträdesdagen ska resterande del av insats och upplåtelseavgift vara betald. Kvitto på fullgjord betalning ska uppvisas i samband med utlämning av nycklarna till bostaden."

Frågan är vad som händer om jag ansöker om bolån på 1,7 miljoner. Får jag då allting nu? Trots det är fyra månader kvar till inflytt? Onödigt med en UC nu och om fyra månader... speciellt för bara 100!

Samtidigt blev jag mycket lugnare nu när jag läste (hade läst innan men glömt bort det) att resterande del kan betalas senare. Alltså behöver jag inte ansöka om ett privatlån nu utan om fyra månader. Då har förhoppningsvis min ekonomi (företaget framförallt) ordnat sig. Vore så skönt! Synd jag inte har de 99 500 nu dock...

Du får inte bolånet utbetalt utan din bank betalar ut till säljaren på tillträdesdagen.
Så det du ska betala nu är 10% varav du redan betalt hälften så andra halvan behöver du lösa nu. Resterande, alltså de 1,7 milj betalas senare, alltså på tillträdesdagen av din bank direkt till säljaren.

Du får inte bolånet utbetalt utan din bank betalar ut till säljaren på tillträdesdagen.
Så det du ska betala nu är 10% varav du redan betalt hälften så andra halvan behöver du lösa nu. Resterande, alltså de 1,7 milj betalas senare, alltså på tillträdesdagen av din bank direkt till säljaren.
Aha okej. Då borde det räcka med en ansökan/ett lån nu. Sen vet de om/kommer de betala ut 1,6 miljoner när det är dags. Räntan har stigit tills dess så vore verkligen bra ha det färdigt nu i dagarna. Snart blir det svårare få lån också. Tror jag hinner precis. Kanske vill banken skriva in att räntan på resterande summa (1,6) kommer kunna ändras.

Jag fick svar i fredags att de 99 500 kommer behöva betalas snart, fyra månader innan tillträdet. Så det är inom ett par veckor. Jag funderar på att låna 200 tusen via en vanlig bank + ev. runt 30 tusen via Bisnodekollande-banker. Sen hoppas på få bästa bolånet i april 2023... blir svårt få ett bolån nu ändå på 100 tusen sen 1,6 miljoner om 4-5 månader bort... bankerna kommer väl undra varför jag behöver 100 nu, jag bör ju ha den insatsen själv...

Tills dess företaget kanske går riktigt bra.

Jag fick svar i fredags att de 99 500 kommer behöva betalas snart, fyra månader innan tillträdet. Så det är inom ett par veckor. Jag funderar på att låna 200 tusen via en vanlig bank + ev. runt 30 tusen via Bisnodekollande-banker. Sen hoppas på få bästa bolånet i april 2023... blir svårt få ett bolån nu ändå på 100 tusen sen 1,6 miljoner om 4-5 månader bort... bankerna kommer väl undra varför jag behöver 100 nu, jag bör ju ha den insatsen själv...

Tills dess företaget kanske går riktigt bra.
Kolla om du kan låna 100000 hos Fairlo.

Aha okej. Då borde det räcka med en ansökan/ett lån nu. Sen vet de om/kommer de betala ut 1,6 miljoner när det är dags. Räntan har stigit tills dess så vore verkligen bra ha det färdigt nu i dagarna. Snart blir det svårare få lån också. Tror jag hinner precis. Kanske vill banken skriva in att räntan på resterande summa (1,6) kommer kunna ändras.
Räntan sätts vid tillträdet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp