Bolån, är det lönt att kolla med banken?

Ni som inte läst min första tråd så skrev jag att jag beslutade för att berätta för min sambo om mina krediter/lån. Och det gick ju så bra som det kan gå med den delen…

Dagen efter hittar vi ett radhus som verkligen passar oss som handen i handsken.

MEN hur länge lär jag vänta för att få godkänt bolån? Vi har kontaktinsats för att 2,6 miljoner , han tjänar 36 000 före skatt och jag 30 000.

kalkylen går ihop och när vi räknar på bolån på dom olika bankerna så står det att vi har goda förutsättningar för att få de (trots min skuld på 150 000) men min UC är ju inte toppen. Hur ska jag/vi tänka? Är det för tidigt att kolla med banken? Smartare att vänta?

Har ni hittat ett drömhus så och kalkylen går ihop så finns det väl egentligen ingen anledning att vänta?
Det värsta som kan hända är att ni inte får ett lånelöfte och det bästa att ni får det.

Håller med Myra.

Jag har haft betydligt värre förutsättningar än dig och fick bolån på en hög summa.

Sök, det värsta är ett nej och då får ni planera utefter hur ni går vidare. Sen är ju inte ett lånelöfte ett garanti på att ni får låna utan en slutgiltig kreditbedömning görs vid skapandet av bolånet.

Håller med Myra.

Jag har haft betydligt värre förutsättningar än dig och fick bolån på en hög summa.

Sök, det värsta är ett nej och då får ni planera utefter hur ni går vidare. Sen är ju inte ett lånelöfte ett garanti på att ni får låna utan en slutgiltig kreditbedömning görs vid skapandet av bolånet.
Man får väl låna upp till det belopp som står i lånelöftet? Det är ett löfte om lån. Svårt att göra bostadsaffärer om man inte skulle veta att man får låna de pengarna.

Har ni hittat ett drömhus så och kalkylen går ihop så finns det väl egentligen ingen anledning att vänta?
Det värsta som kan hända är att ni inte får ett lånelöfte och det bästa att ni får det.
Jaa den går ihop. Det jag är rädd för är ju att de inte syns på min Uc att jag betalat av dom dyra krediterna utan att allting syns nu men man kanske kan ringa banken och förklara också! Vi ska skicka in ikväll och kolla

Håller med Myra.

Okej, men om man får lånelöfte borde väl det vara en ”garanti” på att man kan köpa för det? Annars blir det ju svårt att veta om man kan eller inte

Okej, men om man får lånelöfte borde väl det vara en ”garanti” på att man kan köpa för det? Annars blir det ju svårt att veta om man kan eller inte
Ja så är det. Lånelöfte brukar gälla i 6 månader om jag inte minns fel.

Jaa den går ihop. Det jag är rädd för är ju att de inte syns på min Uc att jag betalat av dom dyra krediterna utan att allting syns nu men man kanske kan ringa banken och förklara också! Vi ska skicka in ikväll och kolla
Jag skulle inte ringt banken för att förklara vilka krediter som jag betalat utan i så fall vänta och se om man får frågan.

Jag skulle inte ringt banken för att förklara vilka krediter som jag betalat utan i så fall vänta och se om man får frågan.
Jaa okej! Men nu enligt Kreddy har ju jag dubbelt så mycket i lån för det har inte kommit in att jag betalat av allting för det nya lånet

Jaa okej! Men nu enligt Kreddy har ju jag dubbelt så mycket i lån för det har inte kommit in att jag betalat av allting för det nya lånet
Okej, men inför ansökan om lånelöfte så fyller du bara i de faktiska skulderna.
Hur mkt blir det per idag? Hur mkt står det på Kreddy?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp