Bolån, är det lönt att kolla med banken?

Okej, men inför ansökan om lånelöfte så fyller du bara i de faktiska skulderna.
Hur mkt blir det per idag? Hur mkt står det på Kreddy?
Jaa men tänker att när dom tar ut kreditupplysning ser väl dom inte att jag betalat av dom gamla?

Det jag har idag är ett lån på 170 , ränta 13,89 , cirka 4900 kr i månaden

det står på Kreddy att jag har 300 nu!

Jaa men tänker att när dom tar ut kreditupplysning ser väl dom inte att jag betalat av dom gamla?

Det jag har idag är ett lån på 170 , ränta 13,89 , cirka 4900 kr i månaden

det står på Kreddy att jag har 300 nu!
Hur länge sen var det som du betalade ner fr 300 k till 170 k? Borde ha uppdateratsom det var mer än en månad sen. Uppgifter om skulder uppdateras en gång i månaden

Aa ok! När är det visning på huset?
Ni kanske hinner gå på visning och anmäla intresse och söka bolån i början på mars?
Det är ingen visning än då den ligger på kommande men vi har haft kontakt med mäklaren som säger att vi kan lägga bud redan nu om vi vill för att få de, då säljaren letar hus. Så därav lite snabba puckar blev det… men alla kalkyler går ihop så det är just Uc som ställer till det

Boka ett personligt möte med er lokala bank.
Ett lånelöfte är som sagt ingen ”garanti” för ett bolån om förutsättningarna ändras. Det kan vara allt från era kreditupplysningar till omvärlden. Det är ju dock inget som hör till vanligheterna. Sen beror ju mycket på hur det ser ut med kontantinsats också.

Boka ett personligt möte med er lokala bank.
Ett lånelöfte är som sagt ingen ”garanti” för ett bolån om förutsättningarna ändras. Det kan vara allt från era kreditupplysningar till omvärlden. Det är ju dock inget som hör till vanligheterna. Sen beror ju mycket på hur det ser ut med kontantinsats också.
tack snälla! Då får vi göra det, vi har kontantinsats för det vi vill lägga och det säljaren vill ha för radhuset. Så det är inte problemet utan min skit så att säga..

Man får väl låna upp till det belopp som står i lånelöftet? Det är ett löfte om lån. Svårt att göra bostadsaffärer om man inte skulle veta att man får låna de pengarna.
Tagen från Sparbanken:

”Bara för att du fått ett lånelöfte beviljat betyder inte det att du kommer få ett bolån beviljat. Det är viktigt att du gör saker i rätt ordning när du ska köpa bostad. Du ansöker först om ett lånelöfte när du letar efter bostad. Det är en indikation på hur mycket du kan få låna baserat på din inkomst, sysselsättning och tillgångar. Då vet du hur mycket du kan köpa en bostad för och hur långt du kan sträcka dig i en budgivning. När du sedan hittat en bostad du vill köpa och vunnit budgivningen för, då ska du ansöka om ett bolån hos banken. ”

Det står även det på mitt lånelöfte att det inte är bindande och att en slutlig bedömning görs vid omvandlat till bolån.

Det jag menar är alltså att bara för att man har ett lånelöfte betyder det inte att man får låna pengarna. Banken kan neka objekt, och lånet egentligen tills kontrakt är påskrivet på tillträdesdagen. Det är inte vanligt att det händer, men tycker man ska ha det i åtanke.

Okej, men om man får lånelöfte borde väl det vara en ”garanti” på att man kan köpa för det? Annars blir det ju svårt att veta om man kan eller inte
Citerar igen en text, denna gång från Mäklarringen.

”Lånelöftet är ingen garanti för att du kommer att beviljas ett lån till en specifik bostad, därför är det viktigt att du stämmer av med banken när du påbörjat en budgivning för att skaffa dig en uppfattning om hur långt du kan gå.”

Jag har själv nördat ner mig i detta och inte suttit lugn i båten tills det faktiska kontraktet är skrivet. Jag har själv varit i samma situation. Så länge inga nya lån tas, anställningen ändras eller att banken anser att objektet är dåligt så är det lugnt men jag tycker ändå man ska ha i åtanke att bara för att man har ett lånelöfte så är det ingen garanti. Banken har all rätt att ändra sig fram tills kontrakt är skrivet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp