Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bodelning

Hej,
Jag behöver lite råd. Jag ber er att lämna det moraliska utanför då jag i så fall behöver skriva ett väldigt långt inlägg med alla aspekter. Vill bara ha er input "i all enkelhet". Och ja, jag vet att det moraliskt vidrigt. Ekonomisk otrohet. Skyll dig själv med skilsmässan osv. Men döm inte då ni inte har hela historien. Eller döm om ni vill, vad kan jag göra...

Jag har skiljt mig och ska sälja hus samt bodela.

Mitt x kontaktade jurist som upprättade ett bodelningsavtal som x:et nu är extremt missnöjd med då det framkom att jag hade ett lån på 400.000 kr som X:et inte visste något om. (Har egentligen privata lån på det dubbla men tog bara upp det ena).

När jag läser så tolkar jag det som att, precis som juristen gjort, så räknas lånet av från mitt tillskott av giftorättsgodset. X:et anser att jag tagit detta bakom hens rygg och hen tänker inte ta någon som helst del i detta.
Skulden är inte att häröra till någon enskild egendom utan vi levde över våra tillgångar (vilket hen inte köper enligt egen utsago), hen la mycket pengar på sig själv vilket jag ständigt försökte stoppa men så blev inte fallet. Lånet har således gått till att betala av skulder, andra lån som tidigare tagits för att täcka skulder som uppkommit av vår konsumtion.

Jag skulle absolut tagit upp detta under äktenskapet och vi hade fått leva annorlunda bla bla bla men som många av er här inne kanske förstår så vågade jag av olika anledningar inte ta upp det utan tänkte "att det löser sig". När hen sen ville skilja sig fick jag panik och tänkte först inte ta upp lånet i bodelningen men blev gång på gång uppmanad till att jag skulle göra det då jag inte skulle klara min ekonomi framöver annars. Det framkom såklart vad anledningen till hens beslut att vilja skilja sig var och jag blev totalt blinde sided.

Så, om x:et tar strid för att inte skriva på bodelningen så länge mitt lån ligger med vad är hens odds att vinna detta? Hen kommer säkert inse i slutänden att det kommer bli mer kostsamt att ta strid för det och kanske ändå behöva "betala".
Nej, det är inte moraliskt försvarbart någonstans att ta ett lån utan sin partners vetskap men omständigheterna där och då resulterade att jag gjorde detta. Efter mycket velande, ångest och oro så tog jag i alla fall med lånet i redovisningen till juristen. Juristen gjorde klart bodelningen som vi bara ska skriva på. I bodelningsavtalet har dock mitt x "blåst" mig med vilket jag inte orkat bråka om, det vill hen inte kännas vid (lika goda kålsupare eller vad man säger). Hen har övervärderat min bil med ca 100´, lagt sitt sparkonto som enskild egendom medan mitt, dock med ynka 20 tusen inte är enskild egendom. Därtill har hen efterhandskonstruerat ett gåvobrev på 50.
Jag kände väl att då jag hade ett lån hen inte visste om så kommer jag inte bråka om det andra men nu ska hen bråka. Rent tekniskt tror jag att det skulle kunna bli så att min bil skrivs ner i värde, mitt spar blir mitt och hen måste ändå räkna av mitt lån i bodelningen så en strid emot mig borde vara riskabelt?

Jag vet att varje make svarar för sin del av skulderna och att man aldrig behöver betala den andres skulder men att summan man tar med sig in i bodelningen påverkas.

Erfarenhet någon?

Du ska i första hand göra det som känns rätt för dig. Jag kan förstå att beslut i dagsläget kan komma utifrån känslor osv. Men du måste tänka relativt rättvist. Det kanske var fel att inte berätta om lånet men om lånet har gått för att betala hennes överkonsumtion samt betala för eran livsstil så kan du förmodligen redovisa det och då ska ni båda vara ansvariga för det.

Sen när det kommer till att hon övervärderat din bin bil osv så tycker jag att det borde rättas till. Om ni skilt er och bestämt er att gå olika vägar så ser jag ingen anledning till varför du ska ha några skyldigheter gentemot henne. Gör det som gynnar dig precis som hon försöker göra genom att övervärdera din bil och försöker gräva i ditt sparkonto utan att öppna upp sitt och inte nog med det försöker lura till sig 50k genom ett FALSKT gåvobrev som du inte gett antagligen. Skulle nog säga att hon begår ett brott genom att ljuga till sig det.

Du borde tänka på dig i första hand nu och gör det som känns rätt för dig.

Vill bara säga att jag har bekanta som skilde sig bara nån månad efter en ” lycklig” (av deras sociala medier att utläsa) resa. Det som följde med skilsmässan kom som en bomb för det blev riktigt smutsigt när det kom till bodelningen. Ska inte gå in på detalj men när jag säger smutsigt så menar jag det. Det var obehagligt att bevittna vad en skilsmässa och bodelning gör med folk för pengars skull.
Nu två år senare har båda bildat nya familjer, båda har fått barn och verkar hittat rätt.
Du får ”strida” för dig själv för ditt ex verkar göra exakt samma.

Tack. Just det att tänka på mig och min ekonomiska framtid var råden jag fått. Gåvobrevet är mellan x och x mamma. Jag vet att det inte finns något gåvobrev och att det upprättades i efterhand men det skiter jag i. Däremot är jag pissed gällande bilen. Köptes när den gått 4.000 mil, nu två år senare och 10 tusen mil så har bilen ökat i pris kontra vad jag köpte den för och det vet både x och jag att det är en omöjlighet, x hävdar att begagnat marknaden är jäääätte bra nu..... Skriver x på papprena med bodelningen som den är nu så fine men blir det en rättslig tvist så kommer jag se till att få detta ändrat.
Huset är svårsålt, legat ute snart ett år. Dyrt hus jämfört med andra häromkring. Jag vill sänka priset för att få sålt samt slippa bråka med x varje månad när räkningar ska betalas. X vill inte sänka huset "det är värt så mycket mer" men om x ska köpa huset själv så vill x göra det till en lägre värdering samt att mitt lån ska räknas bort vilket i princip betyder att jag skulle gå från huset med noll kronor och alla mina skulder. Det känns inte okej.

Ja även detta blir riktigt smutsigt. Jag är sårad och väldigt ledsen och vill helst inte ha med x att göra men vi har barn ihop och även om ena är myndigt så är de våra barn. Barnen ska såklart hållas utanför men oss emellan är det inte vackert. Och det kommer bli värre har jag en känsla av, kanske när huset är sålt och skarpt läge för bodelningen som vi egentligen kan skriva på redan nu. Det enda jag vill är att utesluta all kontakt som inte är absolut nödvändig gällande barnen, inte mycket då de är tillräckligt stora för att kommunicera själva men det som kräver föräldrarnas engagemang mm. För övrigt vill jag stänga dörren, gå vidare med mitt liv och styra upp en tillvaro där jag inte tassar på tå och försöker vara till lags. Där jag inte känner att jag bakom en partners rygg ska ta ett lån för att "rädda oss". Men jag är inte super sugen på at låta x gå ekonomiskt vinnande ur detta och jag krälandes på botten. Bodelningen som juristen upprättat är egentligen fair då vi båda får en slant med oss i livet. Jag skulle kunna lösa bort i vart fall ena lånet och klara mig hyfsat. Ångrar sjukt mycket att jag tog skiten men det är ju sent påtänkt nu.

Hoppfullt ändå att dina vänner efter en smutsig skilsmässa gått vidare, min önskan.

Ja även detta blir riktigt smutsigt. Jag är sårad och väldigt ledsen och vill helst inte ha med x att göra men vi har barn ihop och även om ena är myndigt så är de våra barn. Barnen ska såklart hållas utanför men oss emellan är det inte vackert. Och det kommer bli värre har jag en känsla av, kanske när huset är sålt och skarpt läge för bodelningen som vi egentligen kan skriva på redan nu. Det enda jag vill är att utesluta all kontakt som inte är absolut nödvändig gällande barnen, inte mycket då de är tillräckligt stora för att kommunicera själva men det som kräver föräldrarnas engagemang mm. För övrigt vill jag stänga dörren, gå vidare med mitt liv och styra upp en tillvaro där jag inte tassar på tå och försöker vara till lags. Där jag inte känner att jag bakom en partners rygg ska ta ett lån för att "rädda oss". Men jag är inte super sugen på at låta x gå ekonomiskt vinnande ur detta och jag krälandes på botten. Bodelningen som juristen upprättat är egentligen fair då vi båda får en slant med oss i livet. Jag skulle kunna lösa bort i vart fall ena lånet och klara mig hyfsat. Ångrar sjukt mycket att jag tog skiten men det är ju sent påtänkt nu.

Hoppfullt ändå att dina vänner efter en smutsig skilsmässa gått vidare, min önskan.
Eloge till dig som vill hålla barnen utanför. Oavsett ålder är en skilsmässa jobbigt för barnen. Fördelen i ditt fall, att barnen är stora är att de får bra lda sig en egen uppfattning och kan säga till om umgänge och sånt.
Försök vara stark ett litet tag till så blir det så skönt när det är över. Och över blir det!
Har själv skilt mig så jag vet ❤️

Bilar kan man värdera gratis på nätet, har använt mig av https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering flera gånger. Finns ytterligare ett flertal att välja mellan. Tänk bara på att inte använda någon som kräver personnummer, finns bedragare i den branchen också, som så många andra.
Gjort det på 3 olika siter samt hos bilhandlare. De värderar bilen till typ 70, x har uppgett 150 i bodelningen. Bilen köptes för 130. (2,5 år sedan och nu + 6000 mil) jag har även lagat bilen innan värderingen för ca 15). Men x säger att hen jämförde på Blocket och drog ett snitt. meddelande inte mig detta utan bara skickade till juristen som inte heller meddelade mig utan gjorde klart bodelningen. Jag ska inte sälja bilen så just nu bryr jag mig inte, tänker att det är smällen jag får ta men då får även x ta smällen och konsekvenserna av att aldrig någonsin brytt sig om vår ekonomi, betalat en enda räkning eller ens kollat våra konton. Bara förlitat sig på, vilket man ska kunna, att jag betalat och fixat allt. Jag var dålig på att säga nej. Rädd att bli lämnad om jag sa stopp, försökte visserligen flera gånger. X ringde alltid mig och frågade efter sitt kontosaldo, klarade inte ens att kolla själv. Ja jag skötte allt, uppenbarligen dåligt.

Men jag vill inte släppa allt på x villkor. Gå från huset väldigt skuldsatt utan en krona och x med ett hus som är värt typ 4 mij men bara lån på hälften. Det var x som ville skilja sig. X som haft ett förhållande i 2,5 år i helighet. Jag är redan på botten men för ungarnas skull måste jag ändå få med mig något.

Eloge till dig som vill hålla barnen utanför. Oavsett ålder är en skilsmässa jobbigt för barnen. Fördelen i ditt fall, att barnen är stora är att de får bra lda sig en egen uppfattning och kan säga till om umgänge och sånt.
Försök vara stark ett litet tag till så blir det så skönt när det är över. Och över blir det!
Har själv skilt mig så jag vet ❤️
Tack. Jag har "barnen" på heltid då de är extremt besvikna på sin andra förälder. De vet inte ens var hen bor. Jag stöttar dem självfallet i att stå för sina värderingar, talar om att föräldern älskar dem mer än något och att de är viktiga för hen och vill träffa dem. Jag talar inte illa om x även om jag skulle vilja skrika vilken jävla idiot x är och berätta varenda detalj. Gör det absolut inte. X betalar minimum för barnen, jag krälar på knä som det är nu. Det är vi vuxna som skiljer oss inte barnen och jag vill att de ska ha en bra relation till båda sina föräldrar men de är inte redo för det då de känner att de just nu är svikna och behöver läka på sitt håll. Hur framtiden ser ut gällande deras relation kan jag inte svara på men det är inte mitt ansvar att läka och medla i relationen dem emellan.

Det är bra att du är där för barnen, se till att vara stark du klarar det! Tänk på dig själv och barnen i första hand. Du måste tänka på dig själv just nu, ta hjälp av en jurist eller nån typ av kordinator som kan hjälpa dig. Prata med närmsta vänner eller nått, ha en plan och håll dig till den. Kom ihåg du har ingen skyldighet gentemot henne, hon kommer tänka på sig själv tyvärr och det borde du också göra!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp