Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bodelning hjälp!

Om det finns ett övervärde i huset och hon ska ta över huset bör du kompenseras för det. Du har rätt att få del av husets övervärde. Om husets värde är lika med bolån + renoveringslån finns inget övervärde i huset och då kan hon ta över huset och lånen.
Märkligt upplägg om du inte kompenseras för husets övervärde.

Om det finns ett övervärde i huset och hon ska ta över huset bör du kompenseras för det. Du har rätt att få del av husets övervärde. Om husets värde är lika med bolån + renoveringslån finns inget övervärde i huset och då kan hon ta över huset och lånen.
Märkligt upplägg om du inte kompenseras för husets övervärde.
Det var det jag reagerade på.

Ok, jag förstår, fick bara en känsla att ts inte fick några pengar (förutsatt att det finns övervärde i bostaden) men då måste det vara så att ts bara inte skrev om den "detaljen"
Det var så jag uppfattade det också att han går ifrån utan att få några pengar.
Gör man sådant här själv och den ena inte har så mycket koll på hur sådant här fungerar så kan dom bli lurade tyvärr. Därför är det så viktigt att man tar hjälp av en jurist. Tråkigt när det finns människor som medvetet försöker lura sin partner på pengar men det är oftast då man får se den rätta sidan på vissa människor. Sorgligt med sant tyvärr.

Det var så jag uppfattade det också att han går ifrån utan att få några pengar.
Gör man sådant här själv och den ena inte har så mycket koll på hur sådant här fungerar så kan dom bli lurade tyvärr. Därför är det så viktigt att man tar hjälp av en jurist. Tråkigt när det finns människor som medvetet försöker lura sin partner på pengar men det är oftast då man får se den rätta sidan på vissa människor. Sorgligt med sant tyvärr.
Nu har jag missat mycket här,

jag får såklart en summa för värdet.

vi har lån på 1,5 mil.
Radhuset värderat till 2,5 milj.

hon tar över mina lån.

vad jag rent konkret undrar över är när vi gör denna bodelning.
då vi pratade med en jurist som kommer skriva vår bodelning/avtal.
Han ville ha in uppgifter om förbättrings kostnader/ ja om nu vi vill ta upp det.

därför undrade jag om vi skulle göra detta eller inte?

Vet inte exakt hur det här funkar.
Men säg att jag och min sambo separerar och han tar över bolånet och jag flyttar ut, borde inte han köpa ut mig med hälften av vad bostaden är värt och sen betalar jag halva bolånet? Eller?
För skulle jag bara flytta ut och han vill sälja bostaden om en vecka så kommer han att göra en vinst på 3 mille, visserligen kommer han att betala tillbaka hela bolånet (om vi säger att han tagit över hela och inte köpt ut mig) men han kommer ändå ha tjänat medan jag har fått 0 kr trots att vi gemensamt betalat på lånet och amorterat?
Eller tänker jag fel?
Nej du tänker rätt. Men tror kanske ts ex fru fick ta över lånen pga möjlighet att bo kvar med barnen (eller så var det en annan person som skulle göra på det sättet)

vi har lån på 1,5 mil.

hon tar över mina lån.

Han ville ha in uppgifter om förbättrings kostnader/ ja om nu vi vill ta upp det.

Det beror nog helt o hållet på vilken summa som du får, får du hälften av övervärdet? I början fick du det att låta som att x bara skulle ta över lånet och du gick därifrån utan något. Därför tror jag du får lite extra mkt frågor och reaktioner.

Om ni ska dela på vinsten så kan det nog stämma att juristen vill se utlägg för ev renovering. Men är det inte så att du blir utköpt, alltså x gör en ren försäljning och sen köper om huset och står som ägare själv? Då blir det ju en vinstskatt och då ska utlägg för förbättringar mm tas med och du får dra av din del.

vi har lån på 1,5 mil.

hon tar över mina lån.

Varför skulle ni inte ta upp det? Ni tjänar ju på det då skatten på vinsten blir mindre vilket gör att du får ut mer i handen. Eller tackar du nej till mer pengar? ^^

Det beror nog helt o hållet på vilken summa som du får, får du hälften av övervärdet? I början fick du det att låta som att x bara skulle ta över lånet och du gick därifrån utan något. Därför tror jag du får lite extra mkt frågor och reaktioner.

Om ni ska dela på vinsten så kan det nog stämma att juristen vill se utlägg för ev renovering. Men är det inte så att du blir utköpt, alltså x gör en ren försäljning och sen köper om huset och står som ägare själv? Då blir det ju en vinstskatt och då ska utlägg för förbättringar mm tas med och du får dra av din del.
Jag har verkligen varit otydlig.
Min fru behåller huset via boedelningen. Hon tar över mina lån och jag får hälften av övervärdet.

Vi pratade tillsammans med en jurist. Som ska skriva bodelnings avtalet. Utan detta kan hon inte ta nya lån och lösa ut mig.

därav min ursprungs fråga: Juristen frågade vilka förbättrings uppgifter vi ville ta med inbodelnings avtalet (ex) badrum + kök osv.

Varför skulle ni inte ta upp det? Ni tjänar ju på det då skatten på vinsten blir mindre vilket gör att du får ut mer i handen. Eller tackar du nej till mer pengar? ^^
SNÄLLA förklara detta för mig! Då blir jag väldigt glad!

Jag har verkligen varit otydlig.
Min fru behåller huset via boedelningen. Hon tar över mina lån och jag får hälften av övervärdet.

Vi pratade tillsammans med en jurist. Som ska skriva bodelnings avtalet. Utan detta kan hon inte ta nya lån och lösa ut mig.

därav min ursprungs fråga: Juristen frågade vilka förbättrings uppgifter vi ville ta med inbodelnings avtalet (ex) badrum + kök osv.
Då ska ni ta med alla utgifter som ni har haft! Alla gånger :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp