Ja det gjorde vi. Hade två mäklare här som satte ett snittGjorde ni någon värdering av huset?

Varför har ni inte tagit dit en värderingsman för att värdera huset? Ni får räkna av renoveringar som är gjorda inom dom senaste 5 åren som får räknas av från vinsten som är 22%, mäklararvode pantbrevskostand får också räknas med. Det låter som att du kommer gå ifrån huset utan att få någonting? Stämmer det?Skilsmässa och bodelning på gång.
frugan tar över vårt rad hus via bodelning.
Nu satt vi och pratar med en jurist som skriver avtalet åt oss, och i princip allt är klart och överens
UTOM: Frugan säger att hon inte vill skicka in kvitton på våra gemensamma renoveringar då hon anser att hon tar över lånen nu och fem gick till stor del åt reonovering.
hur ska jag resonera kring detta?
Ts skrev att två mäklare har varit där och värderat bostaden.Varför har ni inte tagit dit en värderingsman för att värdera huset? Ni får räkna av renoveringar som är gjorda inom dom senaste 5 åren som får räknas av från vinsten som är 22%, mäklararvode pantbrevskostand får också räknas med. Det låter som att du kommer gå ifrån huset utan att få någonting? Stämmer det?
Okej har missat detTs skrev att två mäklare har varit där och värderat bostaden.
OkiTs skrev att två mäklare har varit där och värderat bostaden.

Vet inte exakt hur det här funkar.
Men säg att jag och min sambo separerar och han tar över bolånet och jag flyttar ut, borde inte han köpa ut mig med hälften av vad bostaden är värt och sen betalar jag halva bolånet? Eller?
För skulle jag bara flytta ut och han vill sälja bostaden om en vecka så kommer han att göra en vinst på 3 mille, visserligen kommer han att betala tillbaka hela bolånet (om vi säger att han tagit över hela och inte köpt ut mig) men han kommer ändå ha tjänat medan jag har fått 0 kr trots att vi gemensamt betalat på lånet och amorterat?
Eller tänker jag fel?
Ok, jag förstår, fick bara en känsla att ts inte fick några pengar (förutsatt att det finns övervärde i bostaden) men då måste det vara så att ts bara inte skrev om den "detaljen"Om du och din sambo skulle skiljas så tar ni dit en värderingsman. Du löser inte in några lån utan han kommer ta över lånen. Värdet ni får på huset tar man minus det som ni har köpt huset för och på den summan betalar man 22% i vinst skatt. Sen får man räkna bort renoverings kostnader som har förbättrat huset som är gjorda inom 5 år. Man får även räkna med pantbrev kostnad, mäklararvodet. Om ni sen även har betalat ner på huset genom amortering så ska det räknas bort så att du får din del även där. Lånet som är kvar tar din sambo över när allt annat är borträknat. En jurist hjälper alltid till med detta så det är viktigt att anlita en så att allt går riktigt till. Hoppas du fick lite mer om hur det fungerar och att du förstår det jag skrev.