Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Billån funderingar

Är inte SBAB billån beroende av att man har bolån där?

"I dagsläget erbjuder vi billån till befintliga lånekunder på SBAB"

Känns dock missvisande att kalla det billån när det egentligen är ett privatlån.

Jag har fått för mig att man ligger bättre till som bokånekund än ny kund där vid privatlån.
Dom har väldigt små volymer

De som ger ut riktiga billån är väl Santander, DNB finans, Nordea finans, Volvo m.fl. som är kopplade till varumärken.

såg att motortrend har 2.95% ränta Toyota Easy billån

De som ger ut riktiga billån är väl Santander, DNB finans, Nordea finans, Volvo m.fl. som är kopplade till varumärken.
Ja märkeshandlare har ofta riktiga billån där bilen är säkerhet och räntan brukar då också vara förmånligare.

Ja fast de tar högre avgifter, när jag kollade på bil senast så hade Santander en uppläggningsavgift på 995kr.

Det är ju inte dagens sanning.
Beror ju på vilken bilhandlare man har. Hedin verkar ha 695:- som uppläggningsavgift via santander.

Oavsett så är ju 3-4% mer i ränta på 200,000:- bra mycket mer pengar än vad uppläggningsavgiften är.

Absolut, men eftersom billån i regel har en kortare löptid än ett blancolån så blir ju avgifterna en större del av lönsamheten per lån för banken.

Men för konsumenten så är ju ett billån bättre som du skriver dvs. lägre ränta än ett privatlån och en trygghet om något skiter sig, då man kan göra sig av med bilen/lånet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp