Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Billån funderingar

Varför skulle amorteringen på ett lån ha något med värdeminskningen på bilen att göra?

I alla fall så är värdeminskningen på en bil i den önskade prisklassen ca. 2500-3000 i månaden, med de lån han kikar på amorteras inte ens hälften så mycket per månad - ganska självklart att du inte har rätt. Men givetvis ska man inte dubbelräkna amortering på lån och värdeminskning.

Varför ska man ens tänka på värdeminskning? Jo, för en dag kommer bilen vara oduglig och behöva ersättas, och då ska ens ekonomi vara bärkraftig nog att inte gått minus varje månad, ganska grundläggande saker....
Säger inte emot dig. Självklart ska man räkna värdeminskning för att få reda på vad bilen kostar.

Det jag sa är att man kan räkna lånekostnaden som värdeminskning då dessa brukar ta ut varandra över tid.

Det jag sa är att man kan räkna lånekostnaden som värdeminskning då dessa brukar ta ut varandra över tid.
Nej det kan jag inte hålla med om, det finns en stor grupp som sitter med massa lån från bilar de inte längre äger... Farligt och oansvarigt resonemang. Ett lån är en sak, en bil är en annan.

Nej det kan jag inte hålla med om, det finns en stor grupp som sitter med massa lån från bilar de inte längre äger... Farligt och oansvarigt resonemang. Ett lån är en sak, en bil är en annan.
Har du ett billån kan du inte behålla det utan att ha kvar säkerheten (bilen).

Ett billån kan du inte ha längre än 8 år. (såg att SBAB har 10 år, har aldrig sett någon annan med mer än 8)

Betalar du 20% kontant så återstår då 80% som du betalar av 10% om året av.

Så efter 1 år har du betalat av 30% av värdet på bilen. 40% efter 2 år osv.

Köper man en ny bil så räknar man med ca 50% värdeminskning på 3 år för att ha en bra kalkyl. Får du sålt bilen för 60% så hade du bara 40%. Korrekt värdeminskning vet du aldrig innan bilen är såld.

Därav ger kostnaden av billånet en bra indikation på vad värdeminskningen är och vad du borde räkna med i din kalkyl.

EDIT: Långa billån har aldrig restvärde utan hela skulden betalas av.

Du säger massor med saker som är tagna ur luften. Jag har inte ork att bemöta det.

TS har fått tillräckligt med information om värdeminskning nu och kan bilda sin egen uppfattning.

Då har de blanco-lån, vilket jag inte tänker ta. Billån har säkerhet i form av bilen, och man kan inte sälja bilen utan att samtidigt lösa in lånet. Eller att konvertera billånet till ett blanco.

Det ena lånet du la upp är spec'at med restskuld så det stämmer inte...
Vad har restskuld med något att göra?
Om du har ett billån som löper över 3 år med restvärde på 50% (antar att det är vad du menar?) så försvinner inte dessa 50%. Antingen så finansierar du om dessa 50% eller också löser du skulden.

Ett billån med säkerhet kräver att säkerheten existerar. Säljer du säkerheten så får du lösa lånet.

Du säger massor med saker som är tagna ur luften. Jag har inte ork att bemöta det.

TS har fått tillräckligt med information om värdeminskning nu och kan bilda sin egen uppfattning.

Helt okej, du har ditt sätt att räkna fram ett belopp för värdeminskning jag har mitt.

Senast ändrad:
Ett billån kan du inte ha längre än 8 år. (såg att SBAB har 10 år, har aldrig sett någon annan med mer än 8)
Erbjuder SBAB billån där bilen står som säkerhet, eller är det privatlån utan säkerhet vi pratar om här?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp