Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Beviljad skuldsanering!

En fråga till läst att flera gjort ansökan i samband med att dem släppt allt hur vet man vilket inkasso bolag det är, jag har en från tex Telia och en från tre som kommer gå till inkasso men jag vet inte hur jag ska fylla i vet ni ?
Rekommenderar att boka möte med kommunens skuldrådgivare för att skicka in ansökan så blir den korrekt - men också för att man anses ha sökt professionell hjälp och har lite större sannolikhet att bli godkänd. Ibland har man ett möte först och sen ett uppföljningsmöte när man skickar in ansökan.

Google på: din kommun Budget- och skuldrådgivning så kommer det upp hur du kontaktar dom.

Jag släppte allt vid ansökan och fylle då i dom bankerna jag hade, belopp etc eftersom jag inte hade något inkasso. När ansökan hanterades och jag blev godkänd hade jag nästan bara inkasson.

Sen när bankerna har rapporterat in skulderna efter inledande skuldsanering så har inkasson skrivit vilken borgenär, vilken skuld och vilket skuld-id dom är ombud för i betalplanen.

Så det viktiga är att du får med alla skulder så att det inte dyker upp några överraskningar. Skulle det vara problem att härleda till någon skuld så har du en handläggare att prata med. Både samtal före ansökan hanteras, men också under inledande.

Okej kanske får göra det då, det jobbiga i allt detta är ju att man skäms så innerlig.. men man har väl inget val när man e ensam med tre små barn måste tänka på deras uppväxt och framtid.

1.

Ja - Det stämmer. Får man inledande skuldsanering så betalar man på sin inledande betalplan. Det är olagligt att betala sina skulder utanför betalplanen eftersom man anses gynna vissa banker eller dom man har skuld till mer än andra. Allt man betalar in ska fördelas till borgenärerna enligt den betalplan man fått (om man räknar bort någon mindre avgift till KFM för att hantera allt).

Får du inledande så är sannolikheten väldigt hög att du inte får avslag. Man brukar inte tappa ett inledande om man har vart ärlig och korrekt i ansökan och följt sin inledande betalplan och om ingen ny relevant negativ information dyker upp. Är förutsättningar ungefär samma vid beslut som dom var vid inledande brukar det inte vara några problem.

Jag tror det är såhär om man är i fas med sina skuldern när man får inledande och att du har fel, men är inte 100% säker - Så någon får rätta mig om jag har fel.

Om du får inledande och är i fas med alla skulder när du får inledande så fortsätter du betala som vanligt på dina skulder om du inte får beslutad skuldsanering. Det är om du har släppt före inledande som skulderna fortsätter i utmätningsprocessen efter avslag om skuldsanering. Men har man betalat och är ikapp när man får inledande så påbörjas ingen utmätningsprocess utan allt pausas där och man betalar enligt inledande betalplan. Får man beviljad skuldsanering så blir det ingen process om utmätning. Får man avslag och är ikapp fram till inledande så fortsätter man betala sina borgenärer och skulder som vanligt utan utmätning.
Tack för svar!
Då förstår jag bättre.
Om jag får inledande och påbörjar betalplanen månaden efter, fortsätter inkassobolag och banker skicka avier eller vet de om att skuldberget är pausat? Vet de även om när pausen upphör ifall man får ett nej av KF och att de då tickar igång med att skicka inbetalningsuppgifter såsom planerna var innan inledande, eller måste man ringa runt till alla och göra upp om nya planer?
Om man inte släppte allt innan inledande till KF, skickar fordringsägare allt till KF så man får betalningsföreläggande på löpande band efter inledande eller hur fungerar det?
När börjar de jobba med skuldsaneringsansökan efter den är inskickad? Det står att just nu jobbar de med ansökningar som kom in i september. Menas det att det därefter tar ca 5 månader till därefter innan slutgiltigt besked?
Vet du hur kontrollen sker mot bankkontot? Inte för att jag har något att dölja plus att jag ska vara ärlig så klart, men det är lätt att missa alla de ggr man varit "slösaktig" och gjort dumma impulsköp som påverkat situationen negativt vilket gör att jag är rädd att inte minnas att beskriva och berätta om allt.
Många frågor o funderingar!
Tack för att du tar dig tid att svara!

Om jag får inledande och påbörjar betalplanen månaden efter, fortsätter inkassobolag och banker skicka avier eller vet de om att skuldberget är pausat? Vet de även om när pausen upphör ifall man får ett nej av KF och att de då tickar igång med att skicka inbetalningsuppgifter såsom planerna var innan inledande, eller måste man ringa runt till alla och göra upp om nya planer?
Nejdå - Efter inledande så får man en kungörelse i POIT och då skickas inga mer fakturor och allt är pausat. Då ska dom komma in med skulderna till KFM som ska ganska nära matcha skulderna i din ansökan. Får man ett avslag på skuldsaneringen så får dom veta det också och då fortsätter man där man slutade. Vill man vara tydlig så kan man maila dom och säga att man fått nekad skuldsanering och vill fortsätta som vanligt. Jag hade inte vart speciellt orolig för detta scenario. Får du inledande så får du troligen beslutad skuldsanering. I detta skede är det definitivt inte värt mycket att fundera på.

Om man inte släppte allt innan inledande till KF, skickar fordringsägare allt till KF så man får betalningsföreläggande på löpande band efter inledande eller hur fungerar det?
Nej - dom skickar inga betalningsföreläggande. Fodringsägarna rapporterar bara skulderna enligt kungörelse i POIT till skuldsaneringen.
När börjar de jobba med skuldsaneringsansökan efter den är inskickad? Det står att just nu jobbar de med ansökningar som kom in i september. Menas det att det därefter tar ca 5 månader till därefter innan slutgiltigt besked?
Enligt nuvarande väntetider så jobbar dom med septembers ansökningar som det står och väntetiden är ca 6 månader. Så om du skickar ansökan 1 april så får du svar ca 1 Oktober i nuvarande takt. Får man inledande så kommer betalplanen ca 6-8 veckor efter det. och sen när man har godkänt den så ska den delgivas borgenärerna som godkänner den och sen fattas beslut efter någon månad delgivningen gått ut. Sen när man fått beslut tar det 3 veckor för beslutet att vinna laga kraft. Så ca 6 månader till inledande och totalt ca 11 månader till beslut. Men dina 5 år börjar ticka från inledande. Förutsätter att om du får inledande så får du beslutad skuldsanering som vinner laga kraft också, om du inte missat massa uppgifter eller nya situationer som talar mot dyker upp.
Vet du hur kontrollen sker mot bankkontot? Inte för att jag har något att dölja plus att jag ska vara ärlig så klart, men det är lätt att missa alla de ggr man varit "slösaktig" och gjort dumma impulsköp som påverkat situationen negativt vilket gör att jag är rädd att inte minnas att beskriva och berätta om allt.
Det kan ske kontroll mot bankkonto så slår dom det enkelt i mekanismen och möjligtvis något annat system. Då vill jag minnas att man kollar alla transaktioner man gjort i varje fall på nästa alla banker i europa senaste 2 åren.
Men en kontroll av bankkonto är högst ovanlig vid skuldsanering ska tilläggas. För mig kollade dom ingenting och jag tror bara jag sett typ några få personer här på min tid på forumet där det rapporterats att man gått igenom transaktionshistorik vid skuldsanering. Så med väldigt hög sannolikhet är det inget att vara orolig för.
Många frågor o funderingar!
Tack för att du tar dig tid att svara!
Lugnt - Hade också väldigt mycket frågor under 2022-2023 när jag planerade min ansökan för skuldsanering! :)

Senast ändrad:
Nejdå - Efter inledande så får man en kungörelse i POIT och då skickas inga mer fakturor och allt är pausat. Då ska dom komma in med skulderna till KFM som ska ganska nära matcha skulderna i din ansökan. Får man ett avslag på skuldsaneringen så får dom veta det också och då fortsätter man där man slutade. Vill man vara tydlig så kan man maila dom och säga att man fått nekad skuldsanering och vill fortsätta som vanligt. Jag hade inte vart speciellt orolig för detta scenario. Får du inledande så får du troligen beslutad skuldsanering. I detta skede är det definitivt inte värt mycket att fundera på.

Nej - dom skickar inga betalningsföreläggande. Fodringsägarna rapporterar bara skulderna enligt kungörelse i POIT till skuldsaneringen.

Enligt nuvarande väntetider så jobbar dom med septembers ansökningar som det står och väntetiden är ca 6 månader. Så om du skickar ansökan 1 april så får du svar ca 1 Oktober i nuvarande takt. Får man inledande så kommer betalplanen ca 6-8 veckor efter det. och sen när man har godkänt den så ska den delgivas borgenärerna som godkänner den och sen fattas beslut efter någon månad delgivningen gått ut. Sen när man fått beslut tar det 3 veckor för beslutet att vinna laga kraft. Så ca 6 månader till inledande och totalt ca 11 månader till beslut. Men dina 5 år börjar ticka från inledande. Förutsätter att om du får inledande så får du beslutad skuldsanering som vinner laga kraft också, om du inte missat massa uppgifter eller nya situationer som talar mot dyker upp.

Det kan ske kontroll mot bankkonto så slår dom det enkelt i mekanismen och möjligtvis något annat system. Då vill jag minnas att man kollar alla transaktioner man gjort i varje fall på nästa alla banker i europa senaste 2 åren.
Men en kontroll av bankkonto är högst ovanlig vid skuldsanering ska tilläggas. För mig kollade dom ingenting och jag tror bara jag sett typ några få personer här på min tid på forumet där det rapporterats att man gått igenom transaktionshistorik vid skuldsanering. Så med väldigt hög sannolikhet är det inget att vara orolig för.

Lugnt - Hade också väldigt mycket frågor under 2022-2023 när jag planerade min ansökan för skuldsanering! :)
Min anskökan inkom till KF den 18/12 så omkring den 18/6 så räknar jag med ett svar. Låt säga att jag får beviljat den 18/6, biläggs inbetalningsuppgifter i svaret, dvs jag börjar betala in i slutet av juni, eller kommer betalplanen 6-8 veckor efter det svar man fått om ev inledande? Sedan efter 3 veckor vinner den laga kraft. Isåfall innebär det att man har ingenting att betala per sista juni och sista juli och kanske även sista augusti? Tänker jag rätt då?

När jag tänker på bankkonto så har ju jag och maken ett gemensamt konto vilket skulle slå orättvist mot mig vid kontroll.

Det står ju att handläggningstiden f n är 6 månader och att de då börjar titta på den ansökan man skickat in, men har läst på forumet att det efter 3 månader ringer en handläggare och ställer frågor och att det är viktigt att svara just när de ringer. Stämmer det att det ringer någon från KF efter prick 3 månader? Vilka frågor ställs i det skedet och om man inte är anträffbar och kan svara, har man då möjlighet att ringa tillbaka?

Tack för alla svar :)

Min anskökan inkom till KF den 18/12 så omkring den 18/6 så räknar jag med ett svar. Låt säga att jag får beviljat den 18/6, biläggs inbetalningsuppgifter i svaret, dvs jag börjar betala in i slutet av juni, eller kommer betalplanen 6-8 veckor efter det svar man fått om ev inledande? Sedan efter 3 veckor vinner den laga kraft. Isåfall innebär det att man har ingenting att betala per sista juni och sista juli och kanske även sista augusti? Tänker jag rätt då?

När jag tänker på bankkonto så har ju jag och maken ett gemensamt konto vilket skulle slå orättvist mot mig vid kontroll.

Det står ju att handläggningstiden f n är 6 månader och att de då börjar titta på den ansökan man skickat in, men har läst på forumet att det efter 3 månader ringer en handläggare och ställer frågor och att det är viktigt att svara just när de ringer. Stämmer det att det ringer någon från KF efter prick 3 månader? Vilka frågor ställs i det skedet och om man inte är anträffbar och kan svara, har man då möjlighet att ringa tillbaka?

Tack för alla svar :)
Juni är alltid betalningsfri så om du får inledande då så börjar du betala enligt en preliminär plan i Juli månad.

Jag har inte kollat handläggningstiderna nu men står det 6 mån så är det efter ca 6 månader de ringer. Inga problem att ringa upp om man missar samtalet, jag missade mitt men fick ett SMS av handläggaren och så ringde jag upp vid tillfälle.
Samtalet handlar mest om att verifiera de uppgifter man lämnat i ansökan att de stämmer, sen frågar de lite allmänt om din skuldsättning. Hur den uppkom, vad du gjort för att lösa situationen osv..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp