- Meddelanden
- 4 156
- Mottagna reaktioner
- 4 059
- Poäng
- 2 617
Rekommenderar att boka möte med kommunens skuldrådgivare för att skicka in ansökan så blir den korrekt - men också för att man anses ha sökt professionell hjälp och har lite större sannolikhet att bli godkänd. Ibland har man ett möte först och sen ett uppföljningsmöte när man skickar in ansökan.En fråga till läst att flera gjort ansökan i samband med att dem släppt allt hur vet man vilket inkasso bolag det är, jag har en från tex Telia och en från tre som kommer gå till inkasso men jag vet inte hur jag ska fylla i vet ni ?
Google på: din kommun Budget- och skuldrådgivning så kommer det upp hur du kontaktar dom.
Jag släppte allt vid ansökan och fylle då i dom bankerna jag hade, belopp etc eftersom jag inte hade något inkasso. När ansökan hanterades och jag blev godkänd hade jag nästan bara inkasson.
Sen när bankerna har rapporterat in skulderna efter inledande skuldsanering så har inkasson skrivit vilken borgenär, vilken skuld och vilket skuld-id dom är ombud för i betalplanen.
Så det viktiga är att du får med alla skulder så att det inte dyker upp några överraskningar. Skulle det vara problem att härleda till någon skuld så har du en handläggare att prata med. Både samtal före ansökan hanteras, men också under inledande.