Hallonabonnemang är inte med kredit. Dvs, du får uppge ditt kortnummer och så drar de avgiften innan den nya perioden börjar, inte efter. Det är så jag har det, och även om jag skulle kunna få ett "vanligt" abonnemang så föredrar jag att ha det så.Men Hallon är jag övertygad om att det inte är något problem.
Väntetiden innan dom öppnar din ansökan är ca 6 mån. Sen får du ganska snabbt svar på om du får inledande. Får du det så kan du räkna men 3-4 mån innan allt är klart. Men du kan också få avslag på vägen. Det är ju först nu dom gör en grundligare utredning kring dina inlämnade uppgifter.Funderar lite över varför det står att handläggningstiden är 6 mån från det att ansökan kommer in tills man får besked om de går vidare med den eller avslår den. Så man kan få besked om avslag redan efter 6 mån och går de vidare med ansökan så kan avslaget komma efter 11 månader?
Om man läser infot på KF:s sida så kan man ju tolka detta med att får man inte avslag då utan de går vidare så har man beviljats skuldsanering men i själva verket har man kanske gått vidare mot ett avslag i rond 2?
Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår den
6Månader
Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 16 september.
85%+ som får inledande får också beslutad skuldsanering. För de flesta är det mest admin efter inledande. Borgenärer ska komma in med skulder, Upprätta betalplan, godkänna betalplan, delgivning av betalplan som borgenärer ska godkänna, kanske någon komplettering, beslut efter det och juridisken ska ha sin gång med laga kraft.Funderar lite över varför det står att handläggningstiden är 6 mån från det att ansökan kommer in tills man får besked om de går vidare med den eller avslår den. Så man kan få besked om avslag redan efter 6 mån och går de vidare med ansökan så kan avslaget komma efter 11 månader?
Om man läser infot på KF:s sida så kan man ju tolka detta med att får man inte avslag då utan de går vidare så har man beviljats skuldsanering men i själva verket har man kanske gått vidare mot ett avslag i rond 2?
Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår den
6Månader
Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 16 september.
Ja det är förvisso bra.85%+ som får inledande får också beslutad skuldsanering. För de flesta är det mest admin efter inledande. Borgenärer ska komma in med skulder, Upprätta betalplan, godkänna betalplan, delgivning av betalplan som borgenärer ska godkänna, kanske någon komplettering, beslut efter det och juridisken ska ha sin gång med laga kraft.
Men det är bra att man får inledande tidigare så 5 åren börjar ticka. Hade man räknat från beslutad skuldsanering så hade man haft skuldsanering i 5 år och 5 månader i detta fall (Skillnaden mellan 6 och 11 månader)
5 månader kanske inte låter mycket. Men det är en lång tid. Värderar både tiden 5 månader och 5 löner som skuld och anmärkningsfri väldigt högt. Så bra att man ger ett inledandebeslut först och sen utreder resten av detaljerna så man inte måste vänta flera månader ytterligare på allt innan tiden börjar ticka
Så jag tycker personligen det är väldigt bra att inledande beslut kommer först och tiden räknas från inledande om man blir beviljad (vilket de allra flesta blir om man får inledande)
Ja - Det stämmer. Får man inledande skuldsanering så betalar man på sin inledande betalplan. Det är olagligt att betala sina skulder utanför betalplanen eftersom man anses gynna vissa banker eller dom man har skuld till mer än andra. Allt man betalar in ska fördelas till borgenärerna enligt den betalplan man fått (om man räknar bort någon mindre avgift till KFM för att hantera allt).Om man skulle få inledande efter 6 månaders väntan så har jag läst någonstans att man ska sluta betala då på skulderna.
Får du inledande så är sannolikheten väldigt hög att du inte får avslag. Man brukar inte tappa ett inledande om man har vart ärlig och korrekt i ansökan och följt sin inledande betalplan och om ingen ny relevant negativ information dyker upp. Är förutsättningar ungefär samma vid beslut som dom var vid inledande brukar det inte vara några problem.Om man gör det så blir man ju satt i ett värre klister om man får avslag efter 11 månader. Då kommer ju allt att ligga för omgående utmätning. Jag har kämpat ekonomiskt i 20 år pga många orsaker men främst sjukdom (egen och familjemedlemmars) samt flera dödsfall inom familjen, arbetslöshet och dåligt tagna ekonomiska beslut. Jag har låtit hela min lön gå till att betala skulder under många år och skulle jag inte få skuldsanering så hade det fått bli en fortsättning på det, men släpper man allt vid inledande så blir det utmätning för första gången på min livstid efter månad 11, så jag undrar varför man inte får fortsätta betala hela lönen till skulderna efter inledande så man inte behöver stå med en stundande utmätning efter 11 månader då man kan få avslag.
Jag skrev både inkasso och ursprungliga lånetJag har en fråga vore tacksam om någon kunde svara.. när man ska fylla i sina skulder när man gör ansökan räcker det att skriva inkasso bolaget och totala summan eller ska man namnge vart skulden va innan den kom dit..