Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betting - Spel på samma bolag, kräva tillbaka pengar

Du kan lägga ner ARN.
Läs specifikt den sista delen.

Ett spelbolag har enligt 14 kap. 1 § spellagen (2018:1138) en omsorgsplikt. Spelbolaget ska
enligt bestämmelsen säkerställa att sociala och hälsomässiga hänsyn iakttas i spelverksamheten
för att skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa dem att minska sitt spelande när det
finns anledning till det. I omsorgsplikten ingår att motverka överdrivet spelande genom
fortlöpande kontroll av spelbeteende.

Bestämmelserna i spellagen är marknadsrättsligt sanktionerade (se 18 kap. 12 § och 19 kap.
10 §) Att de är marknadsrättsligt sanktionerade innebär inte att de är direkt tillämpliga på
förhållandet mellan en spelare och ett spelbolag. En spelares krav kan alltså inte grundas på att spelbolaget inte har följt bestämmelserna i spellagen. Det innebär att även om det skulle vara bevisat att spelbolaget brutit mot omsorgsplikten har spelaren inte rätt till något skadestånd på denna grund.

Det enda du gör med ARN är att slösa dina pengar.

Förut så kunde man "hota" med ARN och få spelbolag att gå med på en goodwill lösning om man drog tillbaka kravet men nu vet spelbolagen att spellagen inte är tillämplig på förhållandet mellan en spelare och bolaget så även om de felat på 100 punkter så har du ingen rätt till skadestånd och ARN kommer döma så här.

Så du måste som jag skrivit, gå den rättsliga vägen.

Senast ändrad:
Du kan lägga ner ARN.
Läs specifikt den sista delen.

Ett spelbolag har enligt 14 kap. 1 § spellagen (2018:1138) en omsorgsplikt. Spelbolaget ska
enligt bestämmelsen säkerställa att sociala och hälsomässiga hänsyn iakttas i spelverksamheten
för att skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa dem att minska sitt spelande när det
finns anledning till det. I omsorgsplikten ingår att motverka överdrivet spelande genom
fortlöpande kontroll av spelbeteende.

Bestämmelserna i spellagen är marknadsrättsligt sanktionerade (se 18 kap. 12 § och 19 kap.
10 §) Att de är marknadsrättsligt sanktionerade innebär inte att de är direkt tillämpliga på
förhållandet mellan en spelare och ett spelbolag. En spelares krav kan alltså inte grundas på att spelbolaget inte har följt bestämmelserna i spellagen. Det innebär att även om det skulle vara bevisat att spelbolaget brutit mot omsorgsplikten har spelaren inte rätt till något skadestånd på denna grund.

Du måste gå civilrättsligt.
Det enda du gör med ARN är att slösa dina pengar.
Jag förstår vad du menar, och jag har sett den där formuleringen också. Den är viktig – men jag tycker inte att den automatiskt betyder att alla sådana här fall är döda.
Det stämmer att spellagen i sig är offentligrättslig och att man inte kan kräva skadestånd enbart på den grunden. Det är nog där många gör misstaget. Men det betyder inte att samma omständigheter inte kan användas i en civilrättslig prövning.
Det jag är ute efter är just det – att använda omsorgsplikten som en norm för vad som är rimligt beteende, och sedan koppla det till civilrättsliga grunder, t.ex.:
vårdslöshet, avtalsbrott, oskäliga avtalsvillkor
Det är där jag tror att skillnaden ligger.
Sen håller jag med dig i en sak: ARN i sig kanske inte leder till pengar. Det är jag ganska inställd på redan nu. För mig är ARN mer ett sätt att:
testa argumentationen, se hur de resonerar, bygga upp underlag inför tingsrätt
Jag ser det mer som ett steg i processen än slutmålet.
Och ja – i slutändan är det civilrättsligt som gäller om man vill få något faktiskt utfall.
Så jag är nog inte oenig med dig egentligen, men jag ser det mer som:
ARN = förarbete, Tingsrätt = där det avgörs på riktigt

Nu har ARN beslutat att gå vidare med mitt ärende mot 888.
888 har dock inte valt att svara ARN alls, och de har inte heller kontaktat supporten trots att jag bad dem göra det. Jag tror tyvärr inte heller att ARN kommer försöka nå dem via telefonnumret jag lämnat eller skicka brev till adressen.
Det känns ganska märkligt att driva ett ärende där motparten inte deltar.
Så fort jag får beslut från ARN oavsett utfall kommer jag att gå vidare till tingsrätten. Det känns nästan lite surrealistiskt just nu.
Jag funderar dock på att göra ett sista försök att kontakta 888 själv innan dess. Vad tror ni?

Senast ändrad:
Nu har ARN beslutat att gå vidare med mitt ärende mot 888.
888 har dock inte valt att svara ARN alls, och de har inte heller kontaktat sin support trots att jag bad dem göra det. Jag tror tyvärr inte heller att ARN kommer försöka nå dem via telefonnumret jag lämnat eller skicka brev till adressen.
Det känns ganska märkligt att driva ett ärende där motparten inte deltar.
Så fort jag får beslut från ARN – oavsett utfall – kommer jag att gå vidare till tingsrätten. Det känns nästan lite surrealistiskt just nu.
Jag funderar dock på att göra ett sista försök att kontakta 888 själv innan dess. Vad tror ni?

Lycka till!
Är så dåligt på sånt. Men om du går vidare till domstolen med ärendet och inte vinner mot 888, kommer du du stå för förrättningskostnader?
Det kan bli mycket pengar.

Lycka till!
Är så dåligt på sånt. Men om du går vidare till domstolen med ärendet och inte vinner mot 888, kommer du du stå för förrättningskostnader?
Det kan bli mycket pengar.
Tack så mycket.
Min plan är att i första hand gå via förenklat tvistemål (FT). Där är kostnadsrisken betydligt mer begränsad jämfört med en vanlig rättegång. Man betalar en ansökningsavgift (cirka 900 kr), och även om man skulle förlora är motpartens ersättning för juridiska kostnader normalt ganska låg.
Så jag kommer inte gå in i något där risken är att det springer iväg till stora summor förutom i ett enskilt fall där jag eventuellt kan överväga det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp