Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betalningsplans slut - nytt jobb börjar.

Hej.
Min förkortade betalningsplan(4år) i skuldsanering avslutas nu 2025 i april.
I maj påbörjar jag ett nytt jobb. Skall man rapportera in att man fått ett nytt jobb och ompröva?
Har tidigare haft samma jobb under hela skuldsaneringen.

Hej.
Min förkortade betalningsplan(4år) i skuldsanering avslutas nu 2025 i april.
I maj påbörjar jag ett nytt jobb. Skall man rapportera in att man fått ett nytt jobb och ompröva?
Har tidigare haft samma jobb under hela skuldsaneringen.
Om det är en större ändring i din inkomst så absolut. Din skuldsanering är ju inte över förens efter 5 år även om din betalplan avslutas.

nej skuldsaneringen är klar april 2026.
Betalningsplan klar april 2025.

Om det är en större ändring i din inkomst så absolut. Din skuldsanering är ju inte över förens efter 5 år även om din betalplan avslutas.

Är du säker på detta?

Vad skulle syftet vara?

Ponera att TS fått 8.000 mer i inkomst. Vad gör det för skillnad?

Är du säker på detta?

Vad skulle syftet vara?

Ponera att TS fått 8.000 mer i inkomst. Vad gör det för skillnad?
Klart man kan chansa. Kanske vill man att en borgenär begär omprövning istället och då får förlängd betalplan.

Förkortad betalplan betyder inte att du inte ska fullfölja ditt ansvar under resten av skuldsaneringen. Du har ju defakto fortfarande en skuldsanering även om du har en kortare betalplan.

För att summera, du har fortfarande skuldsanering och ska agera så även om betalplanen har tagit slut.

För att summera, du har fortfarande skuldsanering och ska agera så även om betalplanen har tagit slut.

Det var dock inte informationen jag fick utav 2 olika handläggare, inte på kundtjänst utan just på avdelningen som sitter med skuldsanering.

Frågade uttryckligen hur man ska göra om man får en större engångsbetalning (arv, lottvinst, dylikt) samt hur man ska resonera om man skulle öka sin inkomst med 10.000 (så inte samma belopp som ovan men det jag frågade efter) efter 4 år och 1 månad om man har betalplan på 4 år.

Enligt båda, utav varandra oberoende handläggare så skulle man ompröva om man fick en större engångsbetalning men man skulle inte ompröva en löneökning när betalplanen är slut för det finns ingenting att ompröva, du betalar ingenting. Typ så. Minns inte svaret uttryckligen och var i telefon så har inget mail att luta mig på.

Anledningen till att man får kortare betalplan är inte baserat på din inkomst, beloppet du betalar eller skuldernas storlek utan kortare betalplan får man om man kan hänföra sig till bl.a. gäldenärens ålder, hälsotillstånd och familjesituation. Det kan t.ex. handla om att det finns en risk för att gäldenärens barn drabbas oskäligt hårt eftersom de utan en kortare plan kommer att behöva leva under knappa ekonomiska förhållanden under en stor del av sin barndom. Detta är ingenting som förändras om du efter din betalplan får en högre inkomst.

Sen kan man ju naturligtvis vara på säkra sidan och ompröva varje månad så fort man börjar köra mer/mindre med bilen osv men eftersom att du verkade tala med 100% säkerhet tänkte jag mer om du hade en källa eller något?

Det var dock inte informationen jag fick utav 2 olika handläggare, inte på kundtjänst utan just på avdelningen som sitter med skuldsanering.

Frågade uttryckligen hur man ska göra om man får en större engångsbetalning (arv, lottvinst, dylikt) samt hur man ska resonera om man skulle öka sin inkomst med 10.000 (så inte samma belopp som ovan men det jag frågade efter) efter 4 år och 1 månad om man har betalplan på 4 år.

Enligt båda, utav varandra oberoende handläggare så skulle man ompröva om man fick en större engångsbetalning men man skulle inte ompröva en löneökning när betalplanen är slut för det finns ingenting att ompröva, du betalar ingenting. Typ så. Minns inte svaret uttryckligen och var i telefon så har inget mail att luta mig på.

Anledningen till att man får kortare betalplan är inte baserat på din inkomst, beloppet du betalar eller skuldernas storlek utan kortare betalplan får man om man kan hänföra sig till bl.a. gäldenärens ålder, hälsotillstånd och familjesituation. Det kan t.ex. handla om att det finns en risk för att gäldenärens barn drabbas oskäligt hårt eftersom de utan en kortare plan kommer att behöva leva under knappa ekonomiska förhållanden under en stor del av sin barndom. Detta är ingenting som förändras om du efter din betalplan får en högre inkomst.

Sen kan man ju naturligtvis vara på säkra sidan och ompröva varje månad så fort man börjar köra mer/mindre med bilen osv men eftersom att du verkade tala med 100% säkerhet tänkte jag mer om du hade en källa eller något?
Du gör precis som du vill. Jag kan inte minnas att lagen har undantag för kortare betalplan när det kommer till omprövning.

Du gör precis som du vill. Jag kan inte minnas att lagen har undantag för kortare betalplan när det kommer till omprövning.

Jag har redan en pågående omprövning :D

Kommer fan ta mig ompröva allt, lika bra när det redan har gått mer än 1 år utav min skuldsanering tänker inte riskera något.

Jag var bara nyfiken vad det du skrev grundar sig i för det går emot uppgifterna jag fick utav Kronofogden. Det finns nämligen ingen logik med det.
Ponera du har betalplan på 4 år.
Du får 15.000 mer i lön sista halvåret utav din sanering - betalplanen är slut.

Vad ska omprövningen resultera i?
Dessutom om din betalplan motiverades med att det är för att barn inte ska växa upp i fattigdom så är ju knappast din löneökning någonting som påverkar deras historiska "ekonomiska lidande"...

Tänkte mest eftersom att du uttalade dig med säkerheten som du gjorde att du antingen hade någonting att luta dig på så som din egen skuldsanering, någon dom, text på KFM eller vad som helst.

Vore onekligen intressant att veta, jag säger inte att du har fel jag säger bara vilken information jag fick.

När jag pratade med de på KFM så lät de som att man skulle ompröva även om betplan är kortare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp