- Meddelanden
- 31 418
- Mottagna reaktioner
- 16 473
- Poäng
- 11 677
Jag köper väl det, och jag har full förståelse för att man hanterar ärenden i tur och ordning det jag däremot kan ha synpunkter på är dels att det tillkommer nu ränta som drabbar mig negativt men också faktumet att jag får ett betalningskrav fast jag har angivit mina uppgifter i utsatt tid. Det ska ju också sägas att tydligen så är det tre månader det hela ska ta men enligt handläggaren så råder det exceptionellt läge (typ).
Då menar jag någonstans att om SKV har handläggningstider som är längre än vad dom EGENTLIGEN ska få ha på sig vilket är 3 månader (efter den perioden måste dom tydligen göra vissa saker bland annat meddela oss som väntar) då borde ju rimligtvis räntan på något sätt inte drabba mig negativt och betalningskrav är bara märkligt. Jag får ju glatt betala men det som händer nu är ju att jag får betala med en ränta som jag kanske annars hade sluppit om dom inte haft "exceptionella omständigheter"
...också frustrerande att man inte vet om detta kommer ta ytterligare en vecka eller ett halvår. Det rör sig om 26.000 kr give or take gånger ett par år....
Gick det inte att lämna uppgifterna direkt vid deklarationen?
Jag antar att det beror på hur lagarna dom har är utformade, i vissa fall är dom väldigt strama.
En del spiller över hos kfm. Vi får ju massor med överklaganden för att skatteåterbäringen utmäts, egentligen helt värdelöst eftersom helt saknas rätt att behålla en krona av det så länge man har skulder för indrivning.
Har haft många samtal där man haft rätt ömmande skäl, det kan ha varit livsnödvändig medicin, behov av ny tv för en flerbarnsfamilj där tvn gått sönder, att man behöver pengarna för att inte bli vräkt och liknande. Man får i alla dessa samtal snällt hänvisa till överklagande eftersom dom tycker att beslutet är fel och samtidigt veta att det kommer inte återbetalas en krona.
Andra delar i skattelagstiftningen är lika stram, tror delarna om att skattekonton restförs är ungefär lika strama.