Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bestrider krav från Kfm och förlorar = betalningsanmärkning?

Nån som vet? Betalningsföreläggande....

Det undrar jag också... om man nu har fel i att bestrida kravet... kommer man då få en anmärkning om man inte betalade inom dessa 10 dagar som man hade på sig från det att man skrivit under betalningsföreläggandet till Kronofogden..??
Nån som vet med säkerhet hur detta fungerar??

Är det ingen som vet hur det fungerar? Se frågan ovan!!

Så fort att ni har betald skulden till inkassobolaget är det bara att skicka in en printscreen på betalningen till tingsrätten så har ni svart på vitt att skulden är reglerad och då stannar processen hos tingsrätten och de skickar bevismaterialet till inkassobolaget som då i sin tur kommer att återkalla alltihopa då de fått in sina pengar.

Det som jag har gjort är att redigera printscreenen i paint och ändra datumet med några dagar så man inte faller på att inbetalningen är gjord "för sent" det har alltid fungerat.

Om det är okej eller inte får ni klura ut själva men det fungerar iaf och processen hos Tingsrätten stannar av tills inkasso hör av sig om antingen återkallelse eller rättegång. 10 av 10 blir det återkallelse då de har fått in sina pengar.

Du får ett betalningsföreläggande från KF. Väljer du att inom 10 dagar bestrida kravet så skriver du det på föreläggandet från KF "jag bestrider kravet", skriver under och skickar in till KF. KF i sin tur meddelar den som du är skyldig att ett bestridande har inkommit. KF ber den du är skyldig att inom ca 1 månad återkomma ifall ärendet ska vidare till Tingsrätten. Ofta väntar företag tre till tre och en halv vecka innan man skickar ärendet till Tingsrätten om man bestämt sig för det och då får du ett brev från KF där det står att sökanden har valt att lämna ärendet vidare för handläggning i Tingsrätten. Därefter kan det dröja några dagar till upp till en vecka (åtm inom Västerbottens län) innan Tingsrätten tillställer dig ett brev att föreläggandet ligger hos Tingsrätten. I det brevet står oftast att du betraktas som att ha mottagit brevet 14 dagar efter det datum du har brevet tillhanda. Dvs får du brevet den 1 juni från TR att ärendet ligger där så betraktas du ha mottagit brevet senast den 14 juni, därefter har du 14 dagar på dig att inkomma med bevis på att du har betalat. Under denna tid som detta pågår får du ingen betalningsanmärkning. Den får du ifall du under denna tiden inte betalar hela skulden utan Tingsrätten fastställer din betalningsskyldighet enl kravet. En ganska lång procedur som inte behöver sluta i en betalningsanmärkning om man hinner betala det kravet avser och skickar kvittokopior til TR innan innan sista dag för inkommande med bevis. Jag brukar ringa TR och fråga vilken den sista dagen är och ibland har jag fått anstånd upp till ytterligare två veckor att betala.Tingsrätten GÅR att prata med, fråga det du är osäker om, dom berättar och kan sin sak.

Men som jag då... jag har fått ett betalningsföreläggande... och det är en skuld som jag ska betala men jag kan inte betala det förrän den 25 januari... hur ska jag då kunna bestrida detta ärende om jag vet att skulden är ju rätt... men jag vill förhala det hela så att jag hinner betala innan ett utslag utfärdas... men om jag bestrider så kommer ju dom se sen att betalningen har skett först den 25 januari... HUR GÖRA? Vad ska jag skriva på bestridandet? Jag vet ju att skulden är rätt... och jag kan ju inte skriva att skulden är betald för jag kan ju inte skicka in nåt kvitto ännu och sen när jag kan göra det så kommer ju dom se att jag inte hade betalat vid bestridandet... HUR SKA JAG GÖRA för att inte få en anmärkning?? TACKSAM FÖR SVAR OCH TIPS !!

Men som jag då... jag har fått ett betalningsföreläggande... och det är en skuld som jag ska betala men jag kan inte betala det förrän den 25 januari... hur ska jag då kunna bestrida detta ärende om jag vet att skulden är ju rätt... men jag vill förhala det hela så att jag hinner betala innan ett utslag utfärdas... men om jag bestrider så kommer ju dom se sen att betalningen har skett först den 25 januari... HUR GÖRA? Vad ska jag skriva på bestridandet? Jag vet ju att skulden är rätt... och jag kan ju inte skriva att skulden är betald för jag kan ju inte skicka in nåt kvitto ännu och sen när jag kan göra det så kommer ju dom se att jag inte hade betalat vid bestridandet... HUR SKA JAG GÖRA för att inte få en anmärkning?? TACKSAM FÖR SVAR OCH TIPS !!

När fick du föreläggandet?
Första föreläggandet kan du strunta i.
Efter 10 dagar skickar dom en påminnelse.
Denna har du 5 dagar på dig att skriva under.
Skriver du inte under den lämnas det till delgivningsman att söka upp dig
,detta kostar dig kanske 1000:- men du kan vinna ytterligare en vecka eller två. När du skriver på delgivningen kan du på samma lapp skriva att du bestrider ärendet men inte ange varför, OBS viktigt att bara skriva att du bestrider ärendet inte ange orsak.
Då skickar KF frågan till den som kräver dig på pengar så dom skall förklara varför dom kräver dig. Detta ger dig minst 20 dagar till, den svarstid som dom ger den som kräver dig.
Så 10+5+20 = 35 dagar får du om du bestrider på påminnelsen. Tar du kostnaden för delgivningsman så får du nog ca 10 dagar till på dig att betala, 45 dagar.
Ett alternativ är ju också att ringa dom som skickat in kravet och övertyga dom om att du ska betakla den 25e januari och be dom återkalla ärendet samtidigt som du bestrider det.

Senast ändrad:
När fick du föreläggandet?
Första föreläggandet kan du strunta i.
Efter 10 dagar skickar dom en påminnelse.
Denna har du 5 dagar på dig att skriva under.
Skriver du inte under den lämnas det till delgivningsman att söka upp dig
,detta kostar dig kanske 1000:- men du kan vinna ytterligare en vecka eller två. När du skriver på delgivningen kan du på samma lapp skriva att du bestrider ärendet men inte ange varför, OBS viktigt att bara skriva att du bestrider ärendet inte ange orsak.
Då skickar KF frågan till den som kräver dig på pengar så dom skall förklara varför dom kräver dig. Detta ger dig minst 20 dagar till, den svarstid som dom ger den som kräver dig.
Så 10+5+20 = 35 dagar får du om du bestrider på påminnelsen. Tar du kostnaden för delgivningsman så får du nog ca 10 dagar till på dig att betala, 45 dagar.
Ett alternativ är ju också att ringa dom som skickat in kravet och övertyga dom om att du ska betakla den 25e januari och be dom återkalla ärendet samtidigt som du bestrider det.

Tack för svaret!
Jag har redan försökt få Lindorff att återkalla ärendet men dom vägrar... det är FULL betalning som gäller innan de återkallar ärendet...
Jag fick betalningsföreläggandet i tisdags den 11 december... så det blir nog svårt att undvika en anmärkning.... åhh jag vill inte ha det... har aldrig haft och vill aldrig ha...
men jag ska försöka dra på det så länge som möjligt... jag ska skriva på påminnelsen sen att jag bestrider ärendet... men jag tror nog att det är kört.... :-(

Tack för svaret!
Jag har redan försökt få Lindorff att återkalla ärendet men dom vägrar... det är FULL betalning som gäller innan de återkallar ärendet...
Jag fick betalningsföreläggandet i tisdags den 11 december... så det blir nog svårt att undvika en anmärkning.... åhh jag vill inte ha det... har aldrig haft och vill aldrig ha...
men jag ska försöka dra på det så länge som möjligt... jag ska skriva på påminnelsen sen att jag bestrider ärendet... men jag tror nog att det är kört.... :-(

Dom kan inte acceptera en större delbetalning heller nu för att återkalla ? Du har ingen släkting som kan låna dig fram tom januari?
11 december + 10 , 21 december, då får du påminelsen i mellandagarna troligen svårt att tro att KF kontaktar en delgivningsman nyårsveckan sen. Du borde kunna vänta med att skriva på påminelsen till efter trettondan. Skulle jag chansa på om jag var dig, och då är det 8 januari på tisdagen där. Bestrider du då så bör du klara dig om du betalar den 25e januari. Är såhär kom jag på nu att efter att du skrivit på delgivningen så är det 10 dagar till du har på dig att bestrida ärendet! Så vill du dra ut fullt på det, skriv på påminelsen så sent som möjligt, Du anger datum på den, inom 10 dagar från det datumet måsta du bestrida ärendet.
Gör detta på mail! Och be KF bekräfta att bestridandet kommit till dom.
Maila 9 dagar efter att du skrivit på delgivningen, ange ärendenumret och att du bestrider det, ange inte orsak för då kan KF säga att orsaken ej godtas!

Dom kan inte acceptera en större delbetalning heller nu för att återkalla ? Du har ingen släkting som kan låna dig fram tom januari?
11 december + 10 , 21 december, då får du påminelsen i mellandagarna troligen svårt att tro att KF kontaktar en delgivningsman nyårsveckan sen. Du borde kunna vänta med att skriva på påminelsen till efter trettondan. Skulle jag chansa på om jag var dig, och då är det 8 januari på tisdagen där. Bestrider du då så bör du klara dig om du betalar den 25e januari. Är såhär kom jag på nu att efter att du skrivit på delgivningen så är det 10 dagar till du har på dig att bestrida ärendet! Så vill du dra ut fullt på det, skriv på påminelsen så sent som möjligt, Du anger datum på den, inom 10 dagar från det datumet måsta du bestrida ärendet.
Gör detta på mail! Och be KF bekräfta att bestridandet kommit till dom.
Maila 9 dagar efter att du skrivit på delgivningen, ange ärendenumret och att du bestrider det, ange inte orsak för då kan KF säga att orsaken ej godtas!

Tack snälla du för dina råd.... jag ska göra så som du skrivit ovan!

varning!

Jag litade på vad som stod i denna tråd och ringde Tingsrätten och sa att jag inte fått handlingarna utan bara meddelandet att det var skickat och nu har dom skickat handlingarna igen, men INTE HAR MAN NÅGRA 14 DAGAR till på sig att bevisa att betalning skett utan det ska ske OMG!!!!! så jag vill bara varna andra!!! lita inte på vad som står i tråden från vissa som säger sig vara kunniga för det stämde inte fick jag erfara!

Åhh fy vad jobbigt! Hoppas det löser sig för dig!
Själv har jag dragit ut på att skicka mitt påskrivna betalningsföreläggande.. och hoppas att jag ska klara mig undan från delgivningsmannen.. ska skicka kvittot i morgon fredag tänkte jag.. men är det någon som vet om delgivningsmannen kan dyka upp hemma även på en lördag eller söndag???

Tacksam för svar!

Är det någon som vet om delgivningsmannen kan dyka upp hemma även på en lördag eller söndag???

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp